ایران، اروپا و عمان برای یمن به دنبال راه حل سیاسی هستند

به گزارش تور اروپا ارزان، رضا میرابیان سفیر اسبق ایران در کویت در مصاحبه با خبرنگاران، درباره دورنمای مذاکرات سیاسی یمن از سوی طرف های منطقه ای و بین المللی اظهارداشت: گرچه نسبت به مذاکرات سیاسی نباید نا امید بود اما باید دانست که آمریکا و رژیم سعودی مخالف این روند هستند و شاید یکی از دلایل مخالف آمریکایی ها هم این باشد که حجم فروش اسلحه ای که بواسطه موضوع جنگ در یمن دارند برای آنها بسیار سودآور است.

ایران، اروپا و عمان برای یمن به دنبال راه حل سیاسی هستند

وی گفت: از طرف سازمان ملل کوشش های مختلفی در به نتیجه رساندن مذاکرات سیاسی و به پای میزمذاکره کشاندن نمایندگان انصارالله و دولت در تبعید عبدربه منصورهادی انجام گرفته که از جمله قرار بود در 6 آگوست مذاکراتی یمنی یمنی را در ژنو ترتیب دهند که به سپتامبر، یعنی تقریبا یکی دو هفته آینده موکول شد، این کوشش ها خوب و مفید است و امیدوارم نشست ژنو که پس از سه سال توقف مذاکرات صورت می گیرد بتواند نتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد.

میرابیان اضافه نمود: سعودی ها و اماراتی ها همچنان در فکر و رویای پیروزی در یمن هستند و مایل به مصاحبههای سیاسی نیستند، از طرفی آمریکا هم به فکر فروش تسلیحات خود و سودآوری از آن است، لذا تنها امیدی که در این چارچوب برای مذاکرات سیاسی در خصوص یمن جای امیدواری را باقی گذاشته کوشش های سازمان ملل و عمان است.

سفیر اسبق ایران در کویت در خصوص نقش ایران در این مساله توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود راه چاره حل مشکل در یمن سیاسی است، نه نظامی؛ و خوشبختانه هم اکثر کشورهای دنیا و هم شورای امنیت سازمان ملل با این موضوع موافق هستند که راهکار مشکلات یمن سیاسی است.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا و عمان هم در کنار ایران به دنبال پیدا کردن راهکاری سیاسی در یمن هستند، ایران هم نشان داده در این خصوص هر کاری که توانش را داشته باشد انجام می دهد، اما تمامی این کوشش ها منوط به این هست که طرف مقابل یعنی دولت مستعفی عبدربه منصور هادی با مذاکره موافقت کند که خُب البته اینها هم از خود اراده ای ندارند و امارات و سعودی برایشان تصمیم می گیرند.

میرابیان گفت: انصارالله بارها گفته که دولت مستعفی جدی نیست و از خود اراده ای ندارد وگرنه ما می خواهیم با شما مصاحبه کنیم که با توجه به شرایط فعلی احتمال آن کم است.

سفیر اسبق ایران در کویت اعلام کرد: غربی ها و آمریکایی ها از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت می نمایند ولی همه کشورهای اتحادیه اروپا اینطور نیستند و شما دیدید که آلمان ها نسبت به این مهم مواضع شدیدی داشتند و همین دلیل هم فروش تسلیحات خود را به ائتلاف قطع کردند و حتی برای این مساله روابطشان با عربستان به سردی گراییده است.

وی در انتها گفت: ایران کوشش های خود را در راستای حل سیاسی یمن محدود به کشورهای اروپایی ننموده، همانطور که گفتم عمان هم الان به میدان آمده و اقدامات خوبی را انجام داده و جمهوری اسلامی ایران هم ثابت نموده که با هر کشوری که بتواند در این حوزه قدمی بردارد، همکاری خواهد داشت کمااینکه آمادگی خودش را هم اعلام نموده و بر همه روشن است که در زمینه پیدا کردن راهکاری سیاسی در بحران یمن جدی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 112

به "ایران، اروپا و عمان برای یمن به دنبال راه حل سیاسی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، اروپا و عمان برای یمن به دنبال راه حل سیاسی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید