بازار اجاره مسکن در روزهای کرونایی چگونه می گذرد؟

به گزارش تور اروپا ارزان، به گزارش خبرنگاران، حدود دو ماه تا آغاز فصل جابجایی مستاجرها باقی مانده و نرخ اجاره هنوز چندان افزایش نیافته است. با این حال به نظر می رسد که سال جاری تحت تاثیر ویروس کرونا، شرایط بازار اجاره متفاوت تر از سال های قبل باشد. از یک طرف قیمت ها به ثبات نسبی رسیده و از سوی دیگر نسبت به سال های قبل، تمایل مستاجران و حتی موجران به تمدید قراردادهای اجاره افزایش یافته است. جنس نگرانی هر دو گروه نیز با یکدیگر تفاوت دارد. مستاجران از به خطر افتادن سلامتی شان در پی جا جایی نگران هستند و موجران بیم آن دارند که با رفتن مستاجر، واحدشان برای چند ماه خالی بماند. خروجی این شرایط به افزایش محسوس تمایل برای تمدید قرارداد منتهی شده است.

بازار اجاره مسکن در روزهای کرونایی چگونه می گذرد؟

جهت دریافت خدمات سایت آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

از سوی دیگر مستاجرانی که این روزها قراردادشان به اتمام رسیده اضطراب جا جایی را دارند. محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفته که تمدید قراردادهای اجاره مسکن جزو پیشنهادهای وزارت راه و شهرسازی به ستاد ملی مبارزه با کرونا جهت حمایت از مستاجران است که این ستاد نیز هنوز پروتکلی را برای بازار اجاره معین ننموده است.

پیش از این هم وزارت راه و شهرسازی برنامه هایی را برای کنترل بازار اجاره مد نظر قرار داده بود؛ برنامه هایی مثل اجاره داری حرفه ای، یاری به بخش خصوصی برای تکمیل واحدهای نیمه ساز درون شهرها با هدف ورود آنها به بازار اجاره و اجرای طرح اقدام ملی مسکن.

اما اینکه آیا می توان با توجه به قوانین مربوط به حقوق مالکیت، صاحبخانه ها را مجبور کرد قرارداد مستاجران را تا یک سال دیگر تمدید نمایند یا اینکه برای چند ماه به آنها فرصت بدهند، سوالی است که به نظر می رسد پاسخ به آن چندان راحت نیست. اصولا هم نمی توان مالکی را به زور مجبور کرد اجازه دهد مستاجری که برای او مشکلاتی ایجاد نموده چند ماه دیگر در خانه اش سکونت کند.

گزارش های میدانی از آخرین شرایط بازار اجاره در شهر تهران از آرامش قیمتی این بازار در مقطع کنونی حکایت دارد. در بخش فروش هم به جز معدود فایل های مرغوب، رشد قابل توجهی در قیمت ها مشاهده نمی گردد. البته واسطه های ملکی می گویند که شرایط فعلی ناپایدار است و همه چیز به مدت زمان ماندگاری کرونا بستگی دارد.

اما آنچه مسلم است اینکه حتی بعد از از فروکش کردن کرونا، توان متقاضیان در بخش اجاره عامل معین نماینده در میزان افزایش نرخ ها است و به همین دلیل نمی توان انتظار داشت میانگین نرخ رشد اجاره بها در امسال از حدود 30 درصد سال گذشته فراتر برود.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 679

به "بازار اجاره مسکن در روزهای کرونایی چگونه می گذرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار اجاره مسکن در روزهای کرونایی چگونه می گذرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید