صادرات 39میلیون دلاری صنایع دستی اصفهان

به گزارش تور اروپا ارزان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان هم زمان با هفته پاسداشت صنایع دستی، با ارائه گزارشی از فعالیت های حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان از صادرات 39میلیون دلاری هنرهای دستی استان در سال 1398 اطلاع داد.

صادرات 39میلیون دلاری صنایع دستی اصفهان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، فریدون الله یاری با اعلام این مطلب اضافه نمود: در طی سال 1398 در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی کوشش شد، این هنر بازمانده از نیاکان بیش از قبل در زندگانی مردم ایران جایگاهی شایسته داشته باشد.

او گفت: در حوزه آموزش صنایع دستی، در دو حوزه مقدماتی، پیشرفته و بازآموزی به ترتیب 525 نفر و 682 نفر و در مجموع 1207 نفر دوستدار صنایع دستی استان در رشته های مختلف به ویژه در رشته های جدید صنایع دستی از جمله تراش گوهر (سنگ های قیمتی)، خاتم کاری، فراوری ظروف مینا، فراوری پارچه قلمکار، گلیم بافی، ذوب و فراوری زینت آلات از فلزات گران قیمت آموزش دیدند.

الله یاری تاکید نمود: طی سال گذشته با اجرای توافق با بانک های عامل از جمله بانک گردشگری، بیش از 45 میلیارد ریال وام به هنرمندان دارای مجوز مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان و همچنین یاری های فنی و اعتباری به کارگاه های فراوری صنایع دستی پرداخت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به تسریع در فرایند صدور مجوزهای فعالیت در حوزه صنایع دستی توضیح داد: برابر با آمار موجود در سال 1398، 570 مورد پروانه فراوری انفرادی صنایع دستی و همچنین 81 مورد پروانه فراوری کارگاهی در استان اصفهان صادر شده که این آمار در مقایسه با سال 1397، از رشدی معادل 10درصد برخوردار است.

او گفت: با توجه به کوشش در راستای رونق فعالیت هنرمندان و فراوری کنندگان صنایع دستی در طی سال گذشته تعداد 997 مورد تمدید پروانه فراوری انفرادی صنایع دستی و 230 مورد تمدید پروانه فراوری کارگاهی صورت گرفت که نشان از رونق فراوری در حوزه صنایع دستی استان به پیش از شیوه ویروس کرونا داشت.

اله یاری اضافه نمود: در سال 1398، تعداد 305 مورد صدور کارت شناسائی صنایع دستی و 2 مورد تمدید کارت شناسائی هنرمندان صنایع دستی نیز صورت گرفت، لذا بر این اساس 305 هنرمند جدید صنایع دستی به جرگه هنرمندان استان اضافه نموده شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان توضیح داد: بخش قابل توجهی از فعالیت هنرمندان صنایع دستی استان توسط افرادی که فاقد کارگاه هستند و در حوزه مشاغل خانگی قرار می گیرند متمرکز است، لذا در سال گذشته ضمن ارائه 30 میلیارد ریال وام به این قشر زحمتکش، 187 مورد مجوز فعالیت 187 هنرمند مشاغل خانگی مستقل و همچنین 45 مورد مجوز فعالیت مشاغل خانگی پشتیبان با تحت پوشش قرار دادن 314 هنرمند صادر شد، لذا با صدور این مجوزها شرایط برای فعالیت رسمی 501 هنرمند صنایع دستی در حوزه مشاغل خانگی و در راستای ارتقاء اقتصاد خانواده به ویژه در مناطق روستائی استان فراهم آمده.

او تاکید نمود: در طی سال گذشته در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی در مورد فراهم آمدن امکان لازم در راستای معرفی محصولات آنها اداره کل و هنرمندان استان به صورت مشارکتی در 30 نمایشگاه صنایع دستی شرکت کرد، همچنین این اداره کل با برپایی یک نمایشگاه ملی در سطح استان و حمایت از برپایی 138 بازارچه موقت و دائمی شرایط را برای حضور هنرمندان و عرضه محصولات آنها در سراسر استان به ویژه در ایام نوروز فراهم آورد.

الله یاری گفت: در راستای بهبود کیفیت و کمیت فراوری صنایع دستی استان اصفهان و امکان رقابت این محصولات در بازارهای ملی و جهانی مجوز 10 مرکز فروش الکترونیک صنایع دستی در کنار افزایش 10 درصدی فروشگاه های دارای نشان اعتماد صنایع دستی صادر شد. همچنین کسب نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ویژه 61 اثر شاخص صنایع دستی استان در راستای تشویق هنرمندان به بهبود کیفی آثار فراوریی خود در سال 1398 صورت پذیرفت.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 883

به "صادرات 39میلیون دلاری صنایع دستی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات 39میلیون دلاری صنایع دستی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید