قطر: مقامات هندی با طالبان در دوحه ملاقات کردند

به گزارش تور اروپا ارزان، نماینده ویژه قطر در امور مبارزه با تروریسم از سفر مقامات هندی به دوحه و ملاقات آنها با سران طالبان اطلاع داد.

قطر: مقامات هندی با طالبان در دوحه ملاقات کردند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرنگاران، مطلق بن مجاهد آل قحطانی نماینده ویژه قطر در امور مبارزه با تروریسم گفت مقامات هندی در سفری به قطر رفته و با رهبران طالبان ملاقات و گفت وگو کردند.

به نوشته هندوستان تایمز، سفر مقامات هند در حالی انجام می گردد که پیش از این وزیر خارجه هند طی دو هفته 2 بار به قطر سفر نموده و با مقامات ارشد این کشور ملاقات نموده است.

قحطانی علت سفر مقامات هند و ملاقات با طالبان را نقش مهم این گروه در آینده افغانستان مطرح نمود.

وی تاکید نمود که افغانستان نباید به مکانی برای جنگ نیابتی تبدیل گردد و افغانستان امن و باثبات به نفع پاکستان و هند خواهد بود.

این مقام قطری ادامه داد: نباید فکر کرد که طالبان قرار است تمام قدرت را در آینده تصاحب کند، بلکه اینگونه باید تصور گردد که این گروه یکی از بازیگران کلیدی در عرصه سیاست این کشور در آینده خواهند بود.

وی در سرانجام اظهار داشت که افغانستان به عنوان یک کشور نباید به محلی برای جنگ های نیابتی برای سایر کشورها تبدیل گردد.

این سفر در حالی صورت می گیرد که طی هفته های اخیر مقامات هندی به دنبال افزایش نقش آفرینی خود در فرایند صلح افغانستان بوده اند.

به همین دلیل، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان هفته گذشته با وزیر خارجه هند در دوحه، پایتخت قطر ملاقات و درباره فرایند صلح افغانستان گفت وگو کرد.

خلیل زاد نوشت که در این ملاقات دو طرف روی اولویت های آمریکا و هند در خصوص افغانستان مستقل، حاکم، متحد و در صلح با خود و دنیا گفت وگو نموده اند. (جزییات بیشتر)

پیش از این نیز هندوستان تایمز به نقل از منابعی گزارش داده بود که دهلی نو برای اولین بار با رهبران طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر ارتباط برقرار نموده است.

طبق این گزارش، این ارتباط توسط مقام های امنیتی برقرار شده است. برقراری تماس بین دهلی نو و رهبران طالبان را یک چرخش قابل توجه در موضع هند توصیف شده بود چراکه هند در گذشته از برقراری هرنوع ارتباط با گروه طالبان خودداری نموده و این گروه را تروریستی خوانده بود.

موضوع گفت وگوی مستقیم بین طالبان و هند در اردیبهشت سال گذشته از سوی زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، مطرح شد.

خلیل زاد در اردیبهشت سال گذشته در مصاحبه با د هندو گفته بود که هند باید نگرانی های خود در خصوص تروریسم را با طالبان به صورت مستقیم در میان بگذارد. (بیشتر بخوانید)

سفر مقامات هندی به دوحه و برقراری ارتباط با طالبان از سوی دهلی نو در حالی صورت گرفت که چندی پیش محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر گفت که مذاکرات صلح افغانستان شاهد پیشرفت ملموسی نداشته است.

عبدالرحمن اضافه کرد: هدف مذاکرات توافق افغانستان و طالبان بروی آتش بس و اجماع برای آینده این کشور است.

پاکستان همیشه با حضور هند در افغانستان و نقش آفرینی دهلی نو در تحولات این کشور حساس بوده و بارها این موضوع را مقامات راشد این کشور اعلام کردند.

طی یکسال گذشته مذاکرات بین هیات افغانستان و طالبان فراز و فرودهای بسیاری داشته و برخلاف امیدواری اولیه برای صلح و ثبات در این کشور، گفتگوها به دلیل اختلافات اساسی همیشه متوقف بوده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام نموده است که بزودی تمام نظامیان خارجی از افغانستان خارج خواهند شد، موضوعی که تحولات افغانستان را بسیاری پیچیده تر خواهد نمود.

ر

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1489

به "قطر: مقامات هندی با طالبان در دوحه ملاقات کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر: مقامات هندی با طالبان در دوحه ملاقات کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید