هنوز نفهمیدیم چند نفر در زلزله بم کشته شدند، وجود 70 هزار کیلومتر رودخانه در اماکن جمعیتی

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران/همدان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: توسعه شهرهای ما کاملاً نامتوازن است و علت آن سکونتگاه های غیررسمی است و ما با عشق این سکونتگاه ها را توسعه دادیم.

هنوز نفهمیدیم چند نفر در زلزله بم کشته شدند، وجود 70 هزار کیلومتر رودخانه در اماکن جمعیتی

جهت دریافت خدمات نمای ساده ساختمان ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

اسماعیل نجار صبح سه شنبه 10 دی در نخستین همایش همدان، استان تاب آور، اظهار کرد: انتظار است با به کار بستن تجربیات جهانی تا سال 2030 همه استان های کشور برای کاهش تلفات جانی و اقتصادی طرح تاب آوری انجام گردد.

وی اضافه کرد: چرا با در اختیار داشتن علم، خرد، اندیشه، دانش و این همه ابزار و تجهیزات در مقابل حوادث نگران هستیم؟ چرا با بارش یک برف نسبتاً سنگین این همه مسائل برای مردم ایجاد می گردد؟ علت اینکه با یک بارندگی این همه مشکل برای مردم اهواز ایجاد می گردد، چیست؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: در بارندگی اخیر اهواز دیدم که جوی آبی که آب های سطحی را راهنمایی کند، وجود ندارد که البته سطح بارندگی بالا بود و با وجود اینکه متوسط بارندگی 150 میلی متر در سال زراعی است، 88 میلی متر در عرض دو ساعت باریده شد همچنین بعد 15 سال هنوز نفهمیدیم چند نفر در زلزله بم کشته شدند در حالیکه بین 19 تا 45 هزار نفر بم کشته داده بود.

نجار با طرح این سوال که در سیلاب فروردین چرا این اتفاق رخ داد و 25 استان را درگیر کرد؟ اضافه کرد: خسارت 35 هزار میلیارد تومانی در زیرساخت های کشاورزی، مسکن و صنایع در سیلاب فروردین به کشور تحمیل شد.

وی با بیان این سوال که علت اینکه جامعه را تاب آور نکردیم، چیست؟ پاسخ داد: چون نگاه جامع نگر نداریم و این علت تاب آور نبودن جامعه است و به موضوع پیشگیری کمتر توجه کردیم و یا اصلاً توجه نکردیم.

معاون وزیر کشور با تأکید بر اینکه ریسک محور نیستیم و پاسخ محوریم، ادامه داد: فقط به دنبال این هستیم تا حادثه ای رخ دهد و کاری برای مردم انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل ما در جامعه این است که مدیریت بحران را نمی شناسیم در حالیکه در مدیریت بحران، مردم اساس کار هستند و باید همکاری نمایند و همه دستگاه های اجرایی کشور در بحران ها مسئولیت دارند و کسی که استنکاف از مسئولیت کند، به تخلفات اداری ارجاع داده می گردد.

نجار با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهرها، اظهار کرد: وظایف خود را در ساخت و سازها درست انجام نمی دهیم در حالیکه رعایت اصول ساخت و سازها در مساکن و استفاده از کارگران خبره و آموزش دیده تلفات اقتصادی و جانی را کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به سیل فروردین ادامه داد: در کل فروردین ماه 76 نفر جان خود را از دست دادند که شش نفر در قمیشان، 15 نفر به علت صاعقه، دو نفر در کلاله و مینودشت، دو نفر در مازندران و 21 نفر در شیراز ناجوانمردانه جان خود را از دست دادند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه هیچ کس نگفت همکاران ما اگر در پلدختر مردم را با قوه قهریه بیرون نمی بردند، چه فاجعه ای رخ می داد؟ اضافه کرد: در قم رودخانه را به پارکینگ تبدیل کردند و هنگامی که چهار نفر را سیل می برد، آن زمان همه دنبال مدیریت بحران می گردند.

نجار با تأکید بر اینکه دستکاری هایی که در طبیعت انجام دادیم چقدر به ضرر ما خواهد بود، توضیح داد: توسعه شهرهای ما کاملاً نامتوازن است و علت آن سکونتگاه های غیررسمی است و ما با عشق این سکونتگاه ها را توسعه دادیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اگر به آموزه های دینی معتقدیم باید در این بخش طور دیگری نگاه کنیم، تأکید کرد: باید شهرها و روستاها را تاب آور کنیم و آموزش دهیم تا با فرهنگسازی جلوی خسارت های بیشتر را بگیریم.

نجار اضافه کرد: بخشی از کشته ها به علت دریافت عکس سلفی رخ می دهد، آیا رفتار ما در حوادث درست است؟ به طور مثال اصول کار در زمان زلزله را آموزش داده ایم که پناهگیری امن است اما با این وجود همه به سراغ آسانسور می فرایند.

وی خطاب به مسئولان گفت: دائم المطالبه باشید چرا که پیگیری معجزه می نماید تا بتوانیم مسائل را کاهش دهیم چرا که گاهی یک لولای در جلوی بسیاری از خسارت ها را خواهد گرفت؛ به طور مثال در حادثه مسجد ارگ اگر لولای در دوطرفه بود این همه تلفات رخ نمی داد یا لوسترهای مجامع و مساجد در بعضی از اماکن حوادث زیادی را به بار می آورد.

نجار با بیان اینکه 146 هزار کیلومتر رودخانه در سطح کشور وجود دارد که 70 هزار کیلومتر آن در اماکن جمعیتی قرار گرفته است، گفت: وقت آن نرسیده به اخطارها گوش دهیم؟ اگر قرار است خانه ای بسازیم به جای 100 متر 80 متر بسازیم و 20 متر را صرف کیفیت کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 449

به "هنوز نفهمیدیم چند نفر در زلزله بم کشته شدند، وجود 70 هزار کیلومتر رودخانه در اماکن جمعیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز نفهمیدیم چند نفر در زلزله بم کشته شدند، وجود 70 هزار کیلومتر رودخانه در اماکن جمعیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید