پرونده آزادی استاد ایرانی از زندان آمریکا باید به سرعت پیگیری گردد، محکومیت دولت ترامپ از منظر حقوقی

به گزارش تور اروپا ارزان، یک کارشناس حقوق بین الملل با تأکید بر محکومیت اقدام دولت آمریکا در آزاد نکردن استاد ایرانی با وجود ابتلا به کرونا گفت: پرونده آزادی سیروس عسگری از حبس در ایالات متحده باید به سرعت پیگیری گردد.

پرونده آزادی استاد ایرانی از زندان آمریکا باید به سرعت پیگیری گردد، محکومیت دولت ترامپ از منظر حقوقی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، روزنامه گاردین، چاپ انگلیس هفته گذشته از ابتلای سیروس عسگری، دانشمند ایرانی دربند دولت آمریکا به ویروس کرونا اطلاع داد و نوشت: مسئولان بازداشتگاه به عمد ماسک و مواد ضد عفونی نماینده در اختیار زندانیان قرار نمی دهند تا بیماری کووید-19 آنها را از پای درآورد.

این بازداشتگاه همچنین با ماسک زدن عسگری مخالفت کرد و با وجود سابقه مسائل حاد تنفسی، اجازه تهیه ماسک را نیز به وی نمی دهد.

ابتلای دانشمند ایرانی به کرونا در زندان های آمریکا

پیگیری های رسانه ای و نهادهای حقوق بشری برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط استاد ایرانی با کارشکنی دولت آمریکا بی نتیجه ماند و در حال حاضر خانواده عسگری در اوضاع روحی نامناسبی به سر می برند.

در این میان از وزارت امور خارجه به عنوان رکن اصلی پیگیری این پرونده انتطار می رود کوشش های خود را برای آزادی دانشمند ایرانی شدت بخشد و از همه ظرفیت های سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی برای رهایی هر چه سریع تر وی بهره بگیرد.

علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر درباره آخرین شرایط عسگری گفت: ما در زمینه سلامتی همه ایرانیان دربند در زندان های آمریکا نگرانیم، در این میان اعلام ابتلای اندیشمند ایرانی دربند آمریکا به کرونا بر نگرانی ها اضافه نموده است و لذا از مراجع ذی ربط پیگیر آزادی وی هستیم، زیرا فقط آزادی هرچه سریع تر استاد ایرانی می تواند به نگرانی ها درباره سلامتی وی خاتمه دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر درباره شرایط نامناسب زندان های آمریکا توضیح داد: سابقه بیماری تنفسی دانشمند ایرانی نگرانی درباره سلامتی عسگری را بسیار جدی تر نموده است، لذا از وزارت امور خارجه می خواهیم کوشش های خود را برای آزادی دانشمند ایرانی شدت بخشد و از همه ظرفیت های سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی برای رهایی هر چه سریع تر وی بهره بگیرد.

پرونده آزادی استاد ایرانی موضوعی انسان محبت آمیز است

صباح زنگنه، کارشناس حقوق بین الملل در مصاحبه با خبرنگار حوزه سیاست خارجه گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران درباره بازداشت استاد ایرانی گفت: مسائل پزشکی جزو موضوعات انسان محبت آمیز است، بنابراین باید زمینه های آزادی افراد گرفتار بیماری های صعب العلاج یا خطرناک مانند کرونا که بدن را به سرعت ضعیف می نماید و ممکن است موجب مرگ فرد مبتلا گردد، فراهم گردد.

صباح زنگنه، کارشناس حقوق بین الملل

وی اضافه نمود: پرونده آزادی استاد ایرانی از زندان آمریکا موضوعی انسانی است و به سرعت عمل احتیاج دارد؛ طبعاً تبعات ناشی از هرگونه تأخیر در آزادی یا مداوای وی متوجه دولت آمریکاست که تخلفی ضد انسانی را مرتکب شده است. این اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اقدامی ضد حقوق بشری و جرم بین المللی است.

بازداشت شخصیتی علمی و استادی که در محیط های دانشگاهی شناخته شده است، با هیچ دلیل و بهانه ای از سوی دولت آمریکا قابل توجیه نیست.

زنگنه درباره اقدامات عملی جمهوری اسلامی ایران در محافل بین المللی توضیح داد: متأسفانه آمریکا به مصوبات و قطعنامه های هیچ کدام از سازمان های بین المللی اعتنایی نمی نماید. با وجود این، جمهوری اسلامی ایران می تواند شکایت خود را از این اقدام ضد حقوق بشری به محافل و دادگاه های بین المللی ارائه کند. این دادگاه ها می توانند دادخواست ایران را آنالیز نمایند و به مرخص یا آزاد کردن استاد عسگری به دلایل انسان محبت آمیز رأی دهند.

این کارشناس حقوق بین الملل درباره اینکه آیا محتمل است آمریکا با این اقدام قصد تبادل اصلی داشته باشد و از شیوع کرونا به عنوان اهرمی برای فشار بر ایران استفاده کند، گفت: بعید نیست آمریکا بخواهد اقدام سیاسی انجام دهد و با بازداشت اتباع کشورمان به دولت ایران فشار بیاورد، منتهی بازداشت شخصیتی علمی و استادی که در محیط های دانشگاهی شناخته شده است، با هیچ دلیل و بهانه ای قابل توجیه نیست و نمی توان ایشان را با افراد وابسته به ارتش آمریکا یا سازمان های جاسوسی این کشور مبادله کرد. در هر صورت بازداشت انسان مبتلا به کرونا اصلاً رفتار قابل قبولی نیست و از نظر جهانی محکوم است.

4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 809

به "پرونده آزادی استاد ایرانی از زندان آمریکا باید به سرعت پیگیری گردد، محکومیت دولت ترامپ از منظر حقوقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده آزادی استاد ایرانی از زندان آمریکا باید به سرعت پیگیری گردد، محکومیت دولت ترامپ از منظر حقوقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید