پیروز قربانی: فقط کی روش مربی خارجی درجه یک بود ، فرهنگ هواداری در ایران بسیار پایین است

به گزارش تور اروپا ارزان، پیشکسوت تیم فوتبال استقلال گفت: مربی خارجی درجه یک خیلی کم به ایران آمده و مدیران ما هم بلد نیستند از آن ها درست استفاده نمایند.

پیروز قربانی: فقط کی روش مربی خارجی درجه یک بود ، فرهنگ هواداری در ایران بسیار پایین است

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، پیروز قربانی در مورد اینکه حرف شنوی بازیکنان از مربیان ایرانی چقدر است و مربیان ایرانی چقدر مدیر هستند، گفت: در درجه اول این مساله بستگی به شخصیت خود مربی دارد. از چندمنظر می شود این قضیه را آنالیز کرد. در درجه اول شخصیت مربی و اصولی که برای خودش تعریف نموده وجود دارد. متأسفانه بعضی از مربیان اصولی برای خودشان ندارند. نحوه تیم دریافتشان باعث می شود تن به خواسته هایی بدهند که شاید برخلاف میل خودشان و خلاف اصول مربیگری باشد ولی متأسفانه دوست دارند به هر طریقی باشند.

قربانی ادامه داد: جذبه مربیان هر سال کمتر می شود. اگر مربی برای خودش اصولی داشته باشد و در درجه اول شخصیت خودش را حفظ کند و برایش اهمیت داشته باشد، می تواند مقابل این قضایا قرار بگیرد. یکی از دلایل این مساله می تواند طرفدار باشد. فرهنگ تماشای بازی و فرهنگ طرفداری ما متأسفانه با سطح استاندارد جهان خیلی فاصله دارد. شما می بینید بازیکن می تواند برای اینکه به خواسته خودش برسد از فشار طرفدار استفاده کند. مربی خارجی که به فوتبال ایران وارد می شود، براساس مشاوره ای که به او داده می شود یا آنچه خودش می فهمد، از طرفدار به عنوان وسیله ای برای رسیدن به خواسته هایش استفاده می نماید.

مدافع پیشین استقلال در مورد اینکه مربیان خارجی وقتی به ایران می آیند، منطق اروپایی را در ابتدا پیاده می نمایند اما سال بعد 180 درجه از نظر اخلاقی تغییر می نمایند، گفت: خیلی مواقع از طرفدار استفاده می نمایند تا بتوانند باشگاه را تحت فشار قرار بدهند. متأسفانه طرفدار ما هم متوجه این موضوع نمی شود. مورد دیگری که اقتدار مربی را زیر سؤال می برد، مدیر برنامه ها هستند. مثلاً خیلی از تیم ها هفت هشت بازیکن را از یک مدیر برنامه می گیرند. طبیعتاً قدرت مدیر برنامه از مربی در آن تیم بیشتر می شود.

وی با در مورد اینکه مدیر برنامه معین تکلیف می نماید افزود: واقعا هم همینطور است. وقتی مربی می خواهد با یک بازیکن برخورد کند، 8 بازیکن دیگر پشت آن بازیکن درمی آیند. مطلب دیگر فضای مجازی است. اتفاقی افتاده، شب به خانه شان می فرایند، استوری می گذارند و پشیمان هم می شوند! فضای مجازی باعث شده خیلی از آدم ها الکی شجاع بشوند.

قربانی در مورد اینکه در کنار دلال هایی که سایه آنها روی فوتبال حس می شود، معین تکلیف خیلی از اتفاقات چقدر با بازیکنان فوتبال است، گفت: بستگی دارد آن بازیکن چقدر قدرت داشته باشد. بازیکن نمی تواند به تنهایی کاری انجام دهد.

وی در مورد اینکه تیم ها به خاطر باندبازی بازیکنان دچار چنددستگی می شوند و برعلیه مربی کار می نمایند، گفت: اینکه خود بازیکن بخواهد کارهایی انجام بدهد خیلی کمتر شده، ولی اگر بخواهند چیزی را به او دیکته نمایند تا قضایایی رقم بخورد و بازیکن ابزاردست شود، شاید وجود داشته باشد. ولی اینکه خود بازیکن بخواهد کاری را انجام بدهد کمتر شده است. همه این ها به اقتدار و شخصیت مربی برمی شود. مربیانی در لیگ خودمان داریم که اصولشان را زیر پا نمی گذارند.

قربانی در مورد اینکه بعضی اوقات مسائلی مانند اخراج بازیکن توسط مربی و بازگشت او از طریق باشگاه باعث می شود جذبه مربی زیر سؤال برود، گفت: طبیعتاً همینطور است. شما نحوه برخورد مدیران ما با بازیکنان خارجی را ببینید. اگر یک مربی خارجی حرکتی انجام بدهد، کل ایران مدیر، طرفداران و همه پشت او هستند ولی اگر همان حرکت را مربی ایرانی انجام بدهد بدترین توهین ها به مربی می شود که چرا این کار را کردی؟ متأسفانه هر کاری کنیم در پایان به همان فرهنگ می رسیم.

وی افزود: انتقادی هم باید به همکاران خودم داشته باشم. مربی که برای دریافت تیم همه جا می رود و به همه رو می زند اقتداری نخواهد داشت و مدیر هر چه به او بگوید مجبور است انجام بدهد. حتی بازیکن هم برایش تصمیم می گیرد.

کاپیتان اسبق استقلال در گفت وگو با برنامه آفساید و در مورد اینکه تیم های عظیم باید فردی را به عنوان عظیم تیم داشته باشند، بیان کرد: اینکه تیم باید عظیمتر داشته باشد را قبول ندارم. اگر از دیدگاه مدیریتی نگاه کنیم، آدمی که مانند مربی، رهبر جایی می شود، باید خودش را قالب کند و چند وسیله و راه چاره دارد. یکی از آنها تنبیه، پاداش و... است. یکی از مهمترین مسائل، رهبری فنی است.

قربانی ادامه داد: بازیکن باید بفهمد مربی از لحاظ فنی آنقدر احاطه دارد که مجبور است از او اطاعت کند ولی متأسفانه چون این فاکتور در فوتبال ایران خیلی کم است و بازیکنان ما هم فوق العاده باهوشند، متوجه می شوند کدام مربی توانایی فنی دارد و کدام مربی ندارد. وقتی مربی خارجی می آید تمرین امروزش با فردا فرق دارد. بازیکنان می گویند به به، چه مربی است، دو تمرینش شبیه به هم نبوده. ولی در ایران مربی داریم که همین الان تمرین 25 سال پیش را می دهد.

وی افزود: بازیکن این را متوجه می شود و طبیعتاً اقتدار مربی زیر سؤال می رود. خود مربی ها هم باید چه از لحاظ شخصیت و چه از لحاظ فنی کار نمایند. شما می توانید با ابزار فنی همه بازیکنان را زیر سلطه خودتان بیاورید.

مدافع اسبق استقلال در مورد اینکه اگر با همین روال سیستم سنتی و زیرتوپ زدن و... پیش برویم جذبه مربی ایرانی در سه سال آینده به صفر می رسد، گفت: این مساله در مواردی هم به نفع فوتبال ایران است. امیدوارم سیستم به جایی برسد که آدم هایی که کار نمی نمایند و فقط روی مسائل دیگری غیر از مسائل فنی تمرکز دارند را پس بزند. این باعث پیشرفت فوتبال ما می شود. متأسفانه اگر آنالیز کنیم فوتبال ما در مقایسه با همین کشورهای کوچک اطراف در 25 سال گذشته هیچ پیشرفتی نداشته است. شما نمی توانید بگویید فوتبال ما نسبت به بیست سال پیش خیلی پیشرفت نموده در صورتی که در مورد قطر، امارات و ... می توانیم این حرف را بزنیم.

قربانی توضیح داد: بار فنی فوتبال ایران بسیار کم است. خیلی کم مربی درجه یک خارجی به ایران آمده، فقط می توانم از کی روش نام ببرم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 976

به "پیروز قربانی: فقط کی روش مربی خارجی درجه یک بود ، فرهنگ هواداری در ایران بسیار پایین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروز قربانی: فقط کی روش مربی خارجی درجه یک بود ، فرهنگ هواداری در ایران بسیار پایین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید