پیشروی نیروهای یمنی این بار به سمت سواحل راهبردی الحدیده

به گزارش تور اروپا ارزان، منابع خبری از پیشروی سریع نیروهای ارتش و کمیته های مردمی به سمت سواحل استان الحدیده در غرب یمن و فرار شبه نظامیان وابسته به امارات خبر دادند.

پیشروی نیروهای یمنی این بار به سمت سواحل راهبردی الحدیده

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رسانه های یمنی امروز (یکشنبه) گزارش دادند که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی عملیات جدیدی را به سمت غرب یمن و منطقه ها ساحلی استان الحدیده آغاز کرد ه و به سرعت در حال پیشروی هستند.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، نیروهای یمنی در ساعات گذشته توانسته اند تعدادی از منطقه ها بندر الحیمه در استان الحدیده را به کنترل خود در آورند و این بندر در شرف آزادی کامل قرار دارند. بندر الحیمه در شهرستان الخوخه در جنوب استان الحدیده واقع شده و با آزادی این بندر بخشی از فشار محاصره اقتصادی ائتلاف سعودی می تواند کاهش یابد.

همزمان با این پیشروی ها، به گفته منابع مطلع، شبه نظامیان همسو با امارات به فرماندهی طارق صالح نیز پا به فرار گذاشته اند و نیروهای دولت صنعاء تنها چند کیلومتر با بندر الحیمه فاصله دارند.

هدف کنونی نیروهای ارتش و انصارالله آزادسازی بندر الخوخه در جنوب استان الحدیده است

با وجود امضای توافق استکهلم سوئد در آذرماه 1397 میان دولت صنعاء و دولت منصورهادی برای پایان درگیری ها در الحدیده، اما شبه نظامیان دولت هادی به طور روزانه با حملات خود این توافق را زیر پا گذاشته اند. شبه نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در اردیبهشت و خرداد 1397 توانسته بودند با اشغال خط ساحلی غرب یمن تا جنوی استان الحدیده پیشروی کنند و پس از آن نیروهای ارتش و انصارالله در طی سال های گذشته عناصر ائتلاف سعودی را تا کیلومترها از شهر بندری الحدیده دور کنند.

در پی این حملات و گلوله باران منطقه ها روستایی و راهزنی ها و راه بندی های عناصر دولت مستعفی عملیات نیروهای دولت صنعاء از هفته گذشته آغاز شده و منابع خبری روز جمعه، (12 نوامبر)، اظهار داشتند که نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی به صورت ناگهانی از منطقه ها بسکمک در اطراف الحدیده مانند منطقه کیلومتر 16 و الصالح در شمال شهر الحدیده، مجتمع صنعتی-تجاری اخوان ثابت و منطقه المنظر در جنوب الحدیده عقب نشینی کرده اند.

لحظاتی بعد اعلام شد که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن، در ده ها موضع خالی شده از نیروهای متجاوز سعودی، مستقر شدند و کنترل جهت مستقیم میان الحدیده و صنعاء را در دست گرفتند.

گفته می شود که نیروهای ائتلاف پس از خروج از الحدیده، به سمت شهر المخا واقع در غرب استان تعز حرکت کرده اند. ناظران در تحلیل های اولیه، دلیل این عقب نشینی ناگهانی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی را کمک به نیروهای دولت مستعفی یمن و حزب اخوانی الاصلاح در جبهه مأرب اظهار داشتند. در این راستا انصارالله یمن شامگاه پنجشنبه هفته گذشته اظهار داشت که منطقه راهبردی الفلج در شهرستان وادی عبیده در استان مأرب را آزاد کرده است. الفلج، آخرین مقر نظامی متعلق به نیروهای دولت مستعفی یمن در جنوب مأرب است.

منابع نظامی گفتند که نیروهای دولتی صنعاء پس از آزادسازی منطقه الفلج، به سمت مواضع راهبردی در جنوب و شرق شهر الوادی پیشروی کردند. بنا بر این گزارش نیروهای یمنی به نزدیکی محله های جنوبی شهر مأرب رسیده اند و شمار زیادی از نیروهای دولت مستعفی به مرکز این شهر گریخته اند. نیروهای یمنی از سه محور، مأرب را در محاصره خود دارند و هر روز به آزادسازی آن نزدیکتر می شوند.

دولت وابسته به ریاض نیز در واکنش به فرار عناصر خود در الحدیده روز شنبه مدعی شد که عقب نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از الحدیده بدون هماهنگی و ائتلاف دولت مستعفی اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1701

به "پیشروی نیروهای یمنی این بار به سمت سواحل راهبردی الحدیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشروی نیروهای یمنی این بار به سمت سواحل راهبردی الحدیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید