گرفتار شدن 13 کوهنورد در کلماکره، تیم های امدادی اعزام شدند

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران- گروه استان ها: 41 کوهنورد که به غار کلماکره پلدختر رفته بودند به دلیل شرایط آب و هوایی در منطقه گرفتار شدند که از این تعداد 28 کوهنورد تاکنون توانسته اند به حرکت خود ادامه دهند و از غار خارج شده و به سمت پایین کوه حرکت نمایند.

گرفتار شدن 13 کوهنورد در کلماکره، تیم های امدادی اعزام شدند

در حال حاضر 13 کوهنورد در غار گرفتار شده اند که نیروهای امدادی در کوشش برای نجات آن ها هستند.

استاندار لرستان نیز طی تماس تلفنی با فرماندار پلدختر دستورات لازم برای به کارگیری همه امکانات و ابزار برای نجات جان کوهنوردان گرفتار در غار کلماکره را داده و در جریان اقدامات امدادی اجرا شده نهاده شد.

23:41 کوهنوردان گرفتار در کلماکره فردا صبح به پایین کوه منتقل می شوند

صارم رضایی در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به گرفتار شدن 13 کوهنورد در غار کلماکره پلدختر گفت: طی تماس تلفنی با مرکز کنترل عملیات هلال احمر، نیروهای هلال احمر به منطقه مذکور اعزام شدند.

وی یادآور شد: در مجموع شش نفر کوهنورد خانم و هفت کوهنورد مرد در غار کلماکره محبوس شده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با بیان اینکه بلافاصله هلال احمر یک تیم صخره نورد از شهرستان کوهدشت و یک تیم کوهستان از پلدختر به همراه یک تیم واکنش سریع استان را به تجهیزات کامل به منطقه اعزام کرد، اضافه کرد: همچنین یک تیم کوهنوردی، تیم های امدادی را همراهی می نمایند.

رضایی با تاکید بر اینکه وضعیت جسمانی این کوهنوردان در حال حاضر خیلی خوب است، توضیح داد: پیش بینی ما این بوده که با توجه به صعب العبور بودن منطقه، تاریکی هوا و سرما و یخبندان این کوهنوردان فردا صبح به پایین منتقل شوند.

22:23 کوهنوردان برای ورود به کلماکره مجوز نداشته اند

علی عزیزی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری پلدختر به مهر گفت: گروه کوهنوردی که داخل غار کلماکره رفته اند هیچگونه مجوزی از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ورود به غار نداشته اند.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت غار و صعب العبور بودن راستا، ورود به آن احتیاج به اخذ مجوز و هماهنگی دارد که متاسفانه صورت نگرفته و در صورت کسب مجوز و هماهنگی قطعا باید گروه های کوهنوردی و صخره نوردی حرفه ای همراه افراد باشد.

22:24 اعزام 4 تیم امدادی از پلدختر برای نجات کوهنوردان گرفتار در کلماکره

نعمت الله دستیاری در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به گرفتار شدن 13 کوهنورد در غار کلماکره گفت: پس از تشکیل جلسه آنالیز وضعیت کوهنوردان و چگونگی امدادرسانی به آن ها در فرمانداری پلدختر، در نهایت 4 گروه امداد و نجات متشکل از هلال احمر، اورژانس، کوهنوردی و گروه های تخصصی از شهرستان پلدختر با تمام امکانات و تجهیزات به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه این گروه ها ظرف ساعت آینده اقدام به نجات 13 کوهنورد مذکور می نمایند، توضیح داد: همچنین دو گروه دیگر امداد و نجات هلال احمر از کوهدشت و خرم آباد در حال اعزام به پلدختر هستند.

فرماندار پلدختر یادآور شد: همه کوهنوردان گرفتار در کلماکره سالم و سلامت هستند و هیچ مسئله ای ندارند.

21:15 اعزام 3 تیم امدادی برای نجات کوهنوردان گرفتار در کلماکره

صارم رضایی در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه 13 نفر غارنورد در قالب یک تیم که به سمت غار کلماکره پلدختر اعزام شده بودند، در این منطقه گرفتار شده اند، گفت: یک تیم از کوهدشت، یک تیم از خرم آباد و یک تیم از پلدختر برای امداد رسانی به این غارنوردان اعزام شده اند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه در شب امکان استفاده از بالگرد برای امدادرسانی وجود ندارد، در صورت لزوم و مساعد بودن هوا، فردا یک بالگرد برای امدادرسانی به منطقه اعزام می کنیم.

21:05 گرفتار شدن 13 کوهنورد در غار کلماکره پلدختر

نعمت الله دستیاری شامگاه آدینه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: یک گروه کوهنوردی شامل 41 نفر کوهنورد که به غار کلماکره رفته بودند به علت برودت هوا قادر به پایین آمدن از غار نشدند.

وی اضافه کرد: 28 نفر از این تعداد توانستند خود را با شرایط جوی روبرو ساخته و در حال پایین آمدن از غار کلماکره هستند که حال عمومی آنها تا کنون رضایت بخش اعلام شده است.

فرماندار پلدختر گفت: 13 نفر باقی مانده از اعضای این گروه همچنان در غار هستند که بر اساس تماس تلفنی حال عمومی آنها خوب و با توجه به همراه داشتن آذوقه می توانند تا فردا در غار بمانند.

دستیاری اضافه کرد: در این راستا جهت نجات کوهنوردان گرفتار شده هماهنگی های لازم با مرکز استان انجام شده تا گروهی به منطقه اعزام شوند.

فرماندار پلدختر گفت: از دقایقی پیش جلسه ای به منظور امداد رسانی به گروه کوهنوردان گرفتار در غار کلماکره در محل فرمانداری پلدختر در حال برگزاری است.

بر اساس این گزارش، کلماکره یک غار کاملاً طبیعی است که در 13کیلومتری شمال غرب شهرستان پلدختر، در ارتفاع 650 متری دریا و 550 متری سطح دشت و در کوهی به نام مله قرارگرفته است.کلماکره غاری طبیعی و باستانی است که زیبایی قابل توجهی دارد. اشیاء به غارت رفته از این غار شامل ریتون ها، بشقاب ها، پیکرک ها و بسیاری از انواع اشیاء بی نظیر است که اکنون در موزه هایی چون لوور، متروپولیتن و بریتیش میوزیوم به نمایش گذاشته شده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 278

به "گرفتار شدن 13 کوهنورد در کلماکره، تیم های امدادی اعزام شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرفتار شدن 13 کوهنورد در کلماکره، تیم های امدادی اعزام شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید