گزارش عملیات بازار در آبان ماه 1399

به گزارش تور اروپا ارزان، در آبان ماه امسال چهار مرتبه عملیات بازار باز و با هدف تزریق نقدینگی به بازار بین بانکی و راهنمایی نرخ سود به سمت نرخ سود هدف انجام شد که به دنبال آن نرخ سود در بازار بین بانکی از 8 تا 29 آبان ماه در مسیری نزولی از 23.2 به 21.6 و در ششم آذرماه به 20.7 درصد رسیده است.

گزارش عملیات بازار در آبان ماه 1399

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، نرخ سود موزون بازار بین بانکی در ابتدای آبان ماه امسال معادل 23.2 درصد بود؛ با توجه به بالا بودن این نرخ نسبت به نرخ سود سیاستی معین شده و همچنین فراتر رفتن آن نسبت به نرخ سود سقف دالان (22 درصد)، در آبان ماه امسال 4 نوبت عملیات بازار باز هفتگی با هدف تزریق نقدینگی به بازار بین بانکی و راهنمایی نرخ سود به سمت نرخ سود هدف انجام شد.

عملیات اول به صورت خرید قطعی اوراق بدهی دولتی بود که طی آن 111.5 هزار میلیارد ریال اوراق از دو بانک خریداری شد که البته 107.5 هزار میلیارد ریال از آن به یک بانک اختصاص داشت و به منظور ساماندهی اضافه برداشت این بانک انجام شد. سه عملیات بعدی در قالب توافق بازخرید صورت گرفت که حجم معاملات در آنها به ترتیب 9.8، 26.7 و 35.5 هزار میلیارد ریال بوده است.

ذکر این نکته لازم است که کل معاملات مربوط به عملیات بازار باز با استفاده از توافق بازخرید در حدود 72 هزار میلیارد ریال با سررسید 14 روزه بوده که مانده آن در خاتمه آبان ماه 62.2 هزار میلیارد ریال است.

در آبان ماه امسال در 8 روز، چهار بانک برای دریافت اعتبار قاعده مند در نرخ سقف دالان (22 درصد) به بانک مرکزی مراجعه کردند که مبالغ درخواستی در همان روز در قالب توافق بازخرید به بانک های متقاضی اعطا شد. اعتبارگیری قاعده مند بانک های مورد اشاره در آبان ماه امسال در حدود 94.2 هزار میلیارد ریال بوده است که مانده آن در خاتمه ماه یاد شده بالغ بر 11.9 هزار میلیارد ریال است. به این ترتیب کل مانده تزریق ذخایر بانک مرکزی -با توافق بازخرید- در بازار بین بانکی در خاتمه آبان ماه امسال 74.1 هزار میلیارد ریال بوده است.

همانگونه که در نمودار زیر معین است، به دنبال عملیات صورت گرفته در بازار بین بانکی نرخ سود در این بازار از 8 تا 29 آبان ماه در مسیری نزولی از 23.2 درصد به 21.6 درصد کاهش یافته و در ششم آذرماه به 20.7 درصد رسیده است. ذکر این نکته لازم است که عملیات بازار باز در هفته های آینده به گونه ای تداوم خواهد داشت که نرخ سود بازار به نرخ سود سیاستی نزدیک تر و نوسانات نرخ بازار محدودتر گردد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1143

به "گزارش عملیات بازار در آبان ماه 1399" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش عملیات بازار در آبان ماه 1399"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید