تاثیر سوربات پتاسیم بر تسریع بیماری دیابت

به گزارش تور اروپا ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه تهران، محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران ثابت کردند علاوه بر گلوکز که باعث بیماری دیابت می گردد، نگهدارنده های صنعتی اکسایشی مانند سوربات پتاسیم نیز می تواند فرآیند تشکیل دیابت و بیماری های وابسته به آن و جریان ایجاد این بیماری ها را تسریع نمایند.

تاثیر سوربات پتاسیم بر تسریع بیماری دیابت

سوربات پتاسیم یک مولکول شیمیایی کوچک و ماده ای گندزداست. این ترکیب در واقع نمک پتاسیمی حاصل از اسید سوربیک است که به صورت گسترده و با تاثیر بسیار زیاد، در طیفی وسیع از صنایع (مانند صنایع مواد غذایی، داروسازی، بهداشتی و آرایشی) مورد استفاده قرار می گیرد.

این ترکیب را در محصولات کارخانه هایی نظیر مواد غذایی و نوشیدنی، داروها، لوازم آرایشی و لوازم بهداشتی به ویژه خمیر دندان می توان مشاهده کرد.

سوربات پتاسیم به راحتی از طریق مخاط داخل دهان، جذب و وارد جریان خون می گردد و می تواند با پروتئین های موجود در خون واکنش دهد. در اثر این واکنش، سوربات پتاسیم موجب واکنش هایی شبیه واکنش قندی می گردد و بیماری دیابت نوع 2 و عوارض آن را تشدید می نماید.

به همین علت، پرهیز از مصرف مواد غذایی صنعتی، آرایشی و بهداشتیِ دارای ترکیبات سوربات پتاسیم به ویژه خمیردندان های حاوی این ترکیبات به شدت توصیه می گردد.

محققان دانشگاه تهران ترکیبات گیاهی ضد باکتریایی مانند عصارۀ گیاه پرسیکا (مسواک) با نام علمی سالوادورا پرسیکا را پیشنهاد می نمایند.

این گیاه متعلق به خانواده سالوادوراسه با قابلیت رشد در مناطق خشک و گاهی شور است که از آفریفا تا جنوب شرقی آسیا و به ویژه ایران گسترش دارد. عصاره برگ، ساقه و ریشه این گیاه خاصیت ضد میکروبیِ به مراتب بالاتری از ترکیبات آنتی بیوتیک شناخته گردیده فعلی دارد.

این تحقیق حاصل کوشش فرشته تقوی دانشجوی دکتری بیوفیزیک، دبیر کرسی یونسکو در تحقیقات بین رشته ای در دیابت مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 160

به "تاثیر سوربات پتاسیم بر تسریع بیماری دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر سوربات پتاسیم بر تسریع بیماری دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید