رویداد ملی شتاب دهی در شبکه سازی صنایع دستی و سوغات مشهد برگزار می گردد

به گزارش تور اروپا ارزان، هم زمان با پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته و نهمین نمایشگاه صنایع دستی ایران، رویداد ملی شتاب دهی در شبکه سازی صنایع دستی و سوغات مشهد برگزار می گردد.

رویداد ملی شتاب دهی در شبکه سازی صنایع دستی و سوغات مشهد برگزار می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمدمطیع معاون صنایع دستی استان امروز 10 شهریور 97 با اعلام این خبر اضافه نمود: خرید، یکی از دلچسب ترین امور حین سفر است و بالاخص خرید سوغات جزو فرهنگ اصیل ما ایرانیان می باشد، در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که مراکز خرید متعددی در گوشه و کنار شهر مشهد سر برآورده و هر یک به نوبه خود جایگاهی را در گردشگری خرید در این کلانشهر به خود اختصاص داده است.

او توضیح داد: متاسفانه سطح خدماتی که در بازارهای سوغات مشهد به گردشگران ارائه می گردد به علت خرده مالکی بودن و مسائل دیگر، بسیار پایین بوده و حقوق ابتدایی گردشگران در این بازارها تامین نمی گردد. مطیع با بیان این که عمده سوغاتی های اصیل و صنایع دستی ایرانی توسط چین و سایر کشورها شبیه سازی گردیده و کالاها تقلبی در این بازارها به وفور پیدا می گردد تاکید نمود: فراوری نمایندگان سوغات اعم از خوراکی ها و صنایع دستی به علت کوچک بودن توانایی کنترل بازار و ارائه خدمات مناسب را ندارند.

عمده فراوری نمایندگان، فروشندگان و سایر کسب و کارهای فعال در حوزه سوغات، کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME) بوده و به صورت انفرادی قادر نیستند فرصت های بازار را بدست آورند.

او ادامه داد: این کار مستلزم فراوری انبوه، استانداردهای همگن و تداوم در عرضه است، به همین ترتیب چنین شرکت هایی از لحاظ دستیابی به صرفه های ناشی از مقیاس در زمینه بازاریابی، خرید تجهیزات، موادخام، اعتبارمالی و همچنین دریافت خدمات مشاوره دچار مشکل می شوند.

او درباره تاریخچه نقش شبکه سازی اظهار کرد: شبکه های کسب و کار، بهترین مدلی هست که نقشی کلیدی در موفقیت کسب و کارهای جهان بخصوص در اقتصاد چین، هند و آمریکا داشته است.

مطیع ادامه داد: کارگاه های فراوریی کوچک و متوسط وقتی به جای رقابت با یکدیگر، در کنار هم قرار گرفتند، موفق شدند علاوه بر بازار داخلی، بسیاری از بازارهای خارجی را بدست بیاورند.

او گفت: جریان روز افزون دانش و اطلاعات باعث گردیده کسب و کارها به شدت تخصصی شوند و هیچ فراوری نماینده ای به تنهایی نتواند هم کالای با کیفیت فراوری کند و هم در بسته بندی، چاپ، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات، صادرات، تحقیقات بازار، طراحی محصول، برگزاری رویدادهای قوی و ... تخصص داشته باشد. اما شبکه های سازمانی قادر هستند این توانمندی ها را بین سازمان ها به اشتراک بگذارند و شبکه هایی توانمند که می توانند در اقتصاد وزنه موثری باشند را به وجود بیاورند.

مطیع توضیح داد: رقابت از کسب و کارها به سمت شبکه ای از کسب و کارها منتقل گردیده است. به جای کسب و کارها، شبکه های کسب و کار با همدیگر رقابت می نمایند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امروزه برای شکل دهی به شبکه های کسب و کار، تکنیک ها و تکنولوژی های زیادی در جهان ابداع گردیده است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

او اضافه نمود: در عصر شتاب تغییرات، محصولات، تکنولوژی ها و راهکارها به سرعت کهنه می شوند و در صورتیکه خواستار کسب مزیت رقابتی پایدار هستیم باید همیشه در حال نوآوری بوده و بقای سازمان را تضمین کنیم.

مطیع ادامه داد: نوآوری باعث برتری رقابتی، کاهش هزینه ها، افزایش فروش و استفاده از فرصت ها می گردد، همچنین نوآوری باعث افزایش نوآوری می گردد و شرکت های چابک تر همیشه نوآورتر خواهند بود.

او یادآور شد: امروزه نوآوری بسته جای خود را به نوآوری باز داده است، دوره نوآوری نیز کوتاهتر گردیده و ما نیازمند شتابدهی در سازمان ها هستیم.

او گفت: در نوآوری باز جریان دانش از داخل و بیرون سازمان نشات می گیرد و از شرکت ها می خواهد که در کسب و کار خود از ایده ها و فناوری های بیرونی بهره بیشتری برده و از ایده های بی استفاده دیگر شرکت ها بهره مند شوند.

مطیح توضیح داد: برای تحقق این امر شرکت ها باید مدل کسب و کار خود را باز نمایند تا ایده ها و فناوری های بیرونی (بخصوص دانش ضمنی) به سادگی در آن جریان یابد و دانش درونی بیشتری هم به بیرون راه یابد.

او ادامه داد: نوآوری باز علاوه بر کاهش هزینه نوآوری آن را سریعتر به بازار رسانده و ریسک های نوآوری را با سایر شرکای کسب و کار نوآوری باز، تقسیم می نماید، با استفاده از آن سازمان ها بهتر می توانند با تغییرات و دگرگونی های بازار سازگار و با جذب ایده ها و فناوری های نو، در بازارهای به شدت رقابتی و پویا، باقی بمانند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 156

به "رویداد ملی شتاب دهی در شبکه سازی صنایع دستی و سوغات مشهد برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویداد ملی شتاب دهی در شبکه سازی صنایع دستی و سوغات مشهد برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید