می دانید چرا 6 گل از اسپانیا نخوردیم؟ ، کی روش مربی ماست، نه دالیچ

به گزارش تور اروپا ارزان، اگر کی روش مثل دالیچ در تحلیل حریف دچار اشتباه می شد و تیم ایران گل های زیادی می خورد، چه اتفاقی رخ می داد؟ آیا بعضی ها با شدت به کی روش نمی تاختند و حتا او را به سخره نمی گرفتند؟

می دانید چرا 6 گل از اسپانیا نخوردیم؟ ، کی روش مربی ماست، نه دالیچ

به گزارش خبرنگاران ، سهراب صداقت ، چند ساعت پس از پیروزی تیم ایران در خانه ازبکستان، تیم کرواسی شش گل در اسپانیا خورد تا صحت یا سقم برخی دعاوی یک بار دیگر معین گردد.

1 - پس از شکست تیم ایران با یک گل مقابل اسپانیا در جام جهانی 2018 روسیه بعضی ها گفتند که استراتژی مورد علاقه و استفاده کارلوس کی روش در این بازی ها که مبتنی بر دادن توپ به حریفان و دفاع با هفت نفر و بستن فضاها و حتا روزنه ها و بهره گیری از ضدحمله های سرعتی بود، از اساس نادرست است. آن ها می گفتند که لالیگا و فوتبال تهاجمی تیم هایش و به ثمر رسیدن گل های زیاد در این لیگ به دلیل حضور بهترین مهاجمان غیراسپانیایی از سراسر جهان به خصوص درخشش لیونل مسی و کریس رونالدو دو مرد برترفوتبال دنیا در دهه اخیر است. اگرنه، فوتبال اسپانیا با بازیکنان داخلی اش را می توان شکست داد و مشروط به این که کی روش نمی ترسید و تیم ایران بازی پایاپای انجام می داد، به ثمر رساندن گل تساوی مقابل اسپانیای کم خطر و فاقد مهاجمان ممتاز جهانی نظیر بنزما، بیل، مسی و رونالدو و گرفتن یک امتیاز از حریف ممکن بود. 2 - تیم کرواسی در جام جهانی به رغم ساختار قدرتمند و بازیکنان درجه اول، شبیه به تیم ایران (البته در سطح بالاتر) بازی کرد: توپ را در وقت زیادی از مسابقه های خود به حریفان سپرد، سازمان دفاعی چند لایه تشکیل داد و سپس در زمان لازم به لطف تکنیک و نبوغ و تجربه مودریچ برای سه مهاجم ضربه زن خود، فرصت گل ایجاد کرد و در حالی که از سوی تیم های دیگر چندان جدی گرفته نمی شد، با همین شیوه تا فینال پیش رفت و در آن جا به نیمکت قوی تر فرانسه (چه کادرفنی و چه بازیکنان ذخیره) و تجربه افزون تر حریف خود باخت و عنوان نایب قهرمانی جام جهانی را به دست آورد.

3- بعد از جام جهانی، اما دالیچ، سرمربی کرواسی دچار یک اشتباه بزرگ (اگر ننویسیم: توهم) شد. او پنداشت که فوتبال کرواسی به لحاظ ساختار و سازمان و کیفیت فنی و توان فیزیکی و تکنیکی مردان داخل میدان، تیم دوم جهان است و می تواند و باید حتا در اسپانیا فوتبال پایاپای و تهاجمی با ماتادورها انجام دهد. دالیچ بابت این اشتباه بزرگ خود هزینه سنگینی پرداخت کرد که شش گل از اسپانیا خورد و شانس آورد که شش گل دیگر نخورد.

4 - دالیچ پس از گرفتن گل ششم، روی نیمکت نشست و به احتمال فراوان در آن زمان و ساعت های بعد، به تحلیل تصمیم بسیار خوش بینانه اش پرداخت. کرواسی در ادامه رقابت ها نتایج خوبی خواهد گرفت و متحمل شکست سنگین دیگری نخواهد شد. چرا که دالیچ سه شنبه شب به وضوح گرفتن که کرواسی به رغم کسب عنوان نایب قهرمانی جهان، هنوز در سید دوم فوتبال دنیا قرار گرفته است و پیش از این یونان حتا به مقام قهرمانی اروپا رسید، اما یکی از قدرت های درجه دوم فوتبال قاره سبز نیز نیست. دالیچ در بازی های آینده، بازیکنان تیم کرواسی را با همان استراتژی و تاکتیک های هوشمندانه جام جهانی 2018 به میدان خواهد فرستاد و بازهم رییس جمهور کرواسی را پس از کسب موفقیت در بازی های بعدی به پرواز در خواهد آورد.

5 - برگردیم به بحث اول و اصلی خودمان: اسپانیا در جام جهانی نیز ضعیف نبود و اگر کی روش مثل دالیچ در تحلیل قدرت حریف دچار اشتباه می شد و تیم ایران گل های زیادی می خورد، چه اتفاقی رخ می داد؟ آیا در آن صورت بعضی ها با شدت به کی روش نمی تاختند و حتا او را به سخره نمی گرفتند که چرا مقابل قهرمان اسبق جهان ریسکی و پایاپای و بدون ارتقای قدرت دفاعی بازی نموده است؟ همان زمان البته همین بعضی ها به طیفی از ژورنالیست ها به طور سازمان یافته حمله ور شدند که چرا شکست با یک گل برابر اسپانیا و تساوی یک بر یک با پرتغال را آن هم در شرایطی که تیم ایران فرصت به ثمر رساندن گل دوم در واپسین ثانیه های مسابقه و صعود به مرحله حذفی رقابت ها برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی را داشت، نتایج راضی کننده نام گذاشته اند؟ اکنون می توان از مدعیان پرسید که آیا انجام بازی متفکرانه و هوشمندانه و خوردن یک گل از اسپانیا که در برابر نایب قهرمان جهان جشنواره گل به پا کرد، سزاوار تحسین نیست؟

6 - چند ساعت قبل از پیکار اسپانیا و کرواسی، شیوه ای دیگر از تصمیم های کارلوس کی روش را دیدیم. او این بار با استراتژی و تاکتیک های متفاوت، برای حمله کردن و گل زدن (و البته بازهم به آسانی گل نخوردن) بازیکنان تیم ایران را در تاشکند به میدان فرستاد و مثل دفعات قبل ازبکستان را در خانه اش شکست داد. این یعنی کی روش در جام ملت های آسیا روش ها و برنامه هایی به کلی متفاوت با جام جهانی 2018 خواهد داشت، اگرچه امارات میزبان، عربستان و به ویژه ژاپن سرعتی و تاکتیکی و استرالیای فیزیکی و باتجربه، به مراتب قوی تر از ازبکستان با فوتبال فاقد ابتکار در قواره کوچک تر نسبت به روسیه هستند. ژاپن، استرالیا، کره جنوبی، امارات، عربستان و حتا عراق می توانند حریفانی گلوگیر به شمار آیند و بدون تردید برای پیروزشدن در برابر تیم ایران انگیزه های گوناگون و متعدد با روایت خودشان دارند. اما آنچه امیدوارمان می نماید عقل است، گاهی عقل ترس، گاهی عقل و تدبیر برای حمله. 6 گل اما هیچ کجا منتظر ما نیست، شاید چون دالیچ روی نیمکت ایران نیست، حتا اگر برانکو ایوانکوویچ دوستش داشته باشد.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 22 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 90

به "می دانید چرا 6 گل از اسپانیا نخوردیم؟ ، کی روش مربی ماست، نه دالیچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می دانید چرا 6 گل از اسپانیا نخوردیم؟ ، کی روش مربی ماست، نه دالیچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید