آینده گردشگری کوهستان در گرو سرمایه گذاری کم کربن است

به گزارش تور اروپا ارزان، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، آینده گردشگری کوهستان در گرو سرمایه گذاری کم کربن است.

آینده گردشگری کوهستان در گرو سرمایه گذاری کم کربن است

کارشناس اکولوژی منطقه ها کوهستانی به مناسبت روز جهانی کوهستانی در پیامی اضافه کرد: بدنبال بزرگداشت سال بین المللی کوهها در سال (2002) مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه 2003 روز 11 دسامبر را به عنوان روز جهانی کوهستان مشخص و از سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دعوت کرد تا مسئولیت هماهنگی این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد. فائو هر سال با مشخص یک موضوع، از کشورهای کوهستانی و اعضای مشارکت برای کوهها دعوت می کند تا با اجرای آیین های ویژه نظیر گردهمایی و اجرای برنامه های کوهنوردی در بزرگداشت این روز و تاکید هرچه بیشتر بر اهمیت و نقش کوهستان بکوشند و برنامه های سالانه خود را همگام با آن موضوع پیش ببرند.

شیده عطری گفت: 11 دسامبر روز جهانی کوهستان، با موضوع گردشگری پایدار کوهستان نامگذاری شده است، سرچشمه همه رودهای بزرگ و منشا نیمی از آبهای شیرین جهان کوهستان است. کوهها زیستگاه گونه های بیشمار گیاهی و جانوری و پناهگاه بسکمک از گونه هایی هستند که در دشتها نابود شده اند.

وی اضافه کرد: طی دهه های اخیر صنعت گردشگری و بویژه شاخه روستایی و گردشگری کوهستان، جایگاه خاصی را در اقتصاد کشورها بدست آورده و نقش فعال و مؤثری را در ارتقای ساختار اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشورها به خصوص در کشورهای رو به توسعه ایفا کرده است.

به گفته وی وقتی به مقوله گردشگری کوهستان از بعد اقتصادی نگاه می کنیم می بینیم که به ایجاد طیف گسترده ای از مشاغل برای نیروی کار ماهر و نیمه ماهر، بویژه زنان منطقه ها کوهستانی کمک کرده است.

وی گفت: اما شیوع بیماری COVID-19 در سراسر جهان و همه گیری آن در سراسر جهان اقتصاد کوهستان را تا حد زیادی متاثر ساخت، قرنطینه ها و محدودیت های سفر در سراسر جهان منجر به کاهش شدید تعداد گردشگران و اختلال در زنجیره اقتصاد و کسب و کار، بویژه در منطقه ها کوهستانی جهان شد.

عطری ادامه داد: گردشگری کوهستان در برابر شوک های خارجی، بویژه شوکهای ناشی از بحران آب و هوایی و همانطور که اخیرا تجربه کردیم همه گیری COVID-19، بسیار آسیب پذیر است. جهان شاهد یک رژیم آب و هوایی نو است که در آن سیل های ناگهانی مرگبار، بارندگی های شدید، ذوب شدن یخچال ها و در نهایت کاهش منابع آب شرین در حال رخ دادن است.

وی گفت: بنابراین نیازمند بازیابی گردشگری پایدار کوهستان به شکلی مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا هستیم که برای دستیابی به این مهم باید بر سه حوزه مهم نوآوری، کارآفرینی و سرمایه گذاری متمرکز شود تا گردشگری سبز و انعطاف پذیر را ترویج کند.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1738

به "آینده گردشگری کوهستان در گرو سرمایه گذاری کم کربن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده گردشگری کوهستان در گرو سرمایه گذاری کم کربن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید