اولین نگاه به Dragon Age: The Veilguard؛ کوشش بایوویر برای بازگشت قدرتمند
به گزارش تور اروپا ارزان، بازی عصر اژدها: ویلگارد (Dragon Age: The Veilguard) چندی پیش به صورت رسمی معرفی گردید و شرکت سازنده یک تریلر از آن منتشر کرد. نکته اینجاست که نام این بازی تا قبل از اینکه به صورت رسمی معرفی گردد متفاوت بود و به همین علت است که تا عرضه تریلر گیم پلی اطلاعات اصلی آن منتشر نشده بود. حال نوبت به یک دیدگاه اولیه از این بازی رسیده و اینکه ببینیم شرکت سازنده چه چیزی را در ویلگارد نسبت به عناوین قبلی عصر اژدها تغییر داده است.
ویلگارد از همین ابتدا اخبار زیادی به پا نموده است. اول از همه شرکت بایوور (Bioware) تصمیم گرفت تا نام این بازی را تغییر دهد و شکل و شمایل تازه بازی را با یک تریلر 2 دقیقه ای به هواداران نشان دهد. مشکل اینجاست که در این تریلر کاربران با طراحی تازه این مجموعه روبرو شدند و آن را با عناوینی مثل فورتنایت مقایسه کردند. بحث اینجاست که شرکت بایوور پس از 10 سال از یک بازی عصر اژدها رونمایی نموده و در نتیجه انتظارات به شدت از آن بالا بود.
چندی پیش شرکت بایوور به صورت رسمی یک رونمایی یک ساعته از بازی ویلگارد داشت. در این رونمایی کرکترها و گیم پلی بازی به طور کامل به هواداران نشان داده شده و سیستم مبارزه تازه در آن آنالیز شد. همینطور اینکه بسیاری از سؤالات رسانه در این رویداد پاسخ داده شد و در کل اطلاعات بسیار زیادی از بازی تازه عصر اژدها به بیرون منتشر شد.
گرافیک و عملکرد بازی ویلگارد
اول از همه به بحث گرافیک و عملکرد بازی ویلگارد می پردازید. بازی تازه عصر اژدها با استفاده از آخرین نسخه از موتور انیمیشن سازی فراست بایت (Frostbite) طراحی شده است. همینطور اینکه هدف شرکت سازنده این بوده تا به راحتی به نرخ فریم 60 رسیده و در نتیجه آن را بهینه طراحی نموده است.
طبق چیزی که اعلام شده بازی ویلگارد هر دو حالت عملکردی (Performance) و کیفیت (Quality) را در کنسول ها خواهد داشت. در نتیجه کاربران می توانند بین کیفیت بصری بهتر یا عملکرد دقیق تر یک مورد را انخاب نمایند. همینطور اینکه اطلاعات بیشتری از عملکرد این بازی پس از اتمام روند ساخت منتشر خواهد شد.
بازی ویلگارد از لحاظ طراحی تغییر بسیار زیادی نسبت به قبل داشته است. اینکه این طراحی تازه خوب یا بد است به طور کامل سلیقه ای بوده و مربوط به افراد است. با این حال باید به این نکته دقت کرد که عناوین عصر اژدها همواره از لحاظ هنری در سطح خاصی قرار داشتند و تنوع بسیار زیادی در آن ها وجود داشت.
چیزی که در خصوص ویلگارد اهمیت دارد این است که این بازی یک نسخه بالغ شده از بازی اینکویزیشن (Inquisition) است. به همین علت مسئله ای ندارد که از لحاظ طراحی از سبک همیشگی مجموعه عصر اژدها خارج شده و چیزی که اهمیت دارد این است که از لحاظ گیم پلی و روند داخل بازی پیشرفت بسیاری داشته است.
بایوور از بازی های قبلی خود درس گرفته است
تریلر بازی ویلگارد اشاره زیادی به عناوین قدیمی مجموعه عصر اژدها داشت. برای مثال در این بازی واریک (Varric) باز گشته است. از طرفی چندین صحنه های جالب هم با این کرکتر در دنیای بازی وجود خواهد داشت. حتی کسی که در ابتدا داستان بازی را شرح می دهد هم واریک بوده و در اول بازی ماجراهای بازی های قبلی عصر اژدها را در کنار انگیزه سولاس (Solas) که با نام درِد ولف (Dread Wolf) هم شناخته می گردد، شرح خواهد داد.
بازی ویلگارد مانند بقیه عناوین عصر اژدها یک داستان کاملاً جداگانه دارد. در این بازی کرکتر اصلی به نام روک (Rook) به تیم استنطاق (Inquisition) ملحق شده و این افراد شخصیت های اصلی بازی را تشکیل می دهند. آغاز بازی هم به شکل یک مبارزه بسیار زیبا است که در آن تیم اصلی بازی در کوشش است تا مانع از باز شدن دروازه میان شهر تداس (Thedas) و دنیای ارواح (Spirit World) بگردد.
سازنده بازی اعلام نموده که قصد از این آغاز، این است که کاربر به طور ناگهانی در میان داستان قرار بگیرد. این مشابه چیزی است که در بازی Inquisition هم وجود داشت و در نتیجه شرکت سازنده روند قبلی خود را تا حدی تکرار نموده است. بازی ویلگارد یک بازی نقش آفرینی است که تمرکز زیادی روی داستان دارد. در نتیجه قرار گرفتن در روند بازی اهمیت زیادی داشته و حتی امکان دارد بعضی اوقات سنگین و سخت باشد.
در ادامه تریلر شما با کرکترهای دیگر و بعضی از دشمنان بازی آشنا می شوید. نکته اینجاست که در این بخش از بازی شما مینراثوس (Minrathous) روبرو شده که مرکز امپراطوری توینتر (Tevinter Imperium) است. اینکه بخواهیم از این بازی با این تریلر نتیجه بگیریم کمی نابالغانه است ولی این موضوع نشان می دهد که بازی ویلگارد یک بازی بسیار خطی است. در نتیجه می توان تا حد خوبی روند آن را متوجه شد.
یکی از مواردی که سازندگان این بازی روی آن تأکید داشتند این بود که بازی ویلگارد یک بازی مأموریتی است. همه موارد این بازی با فکر و با دست ساخته شده و شرکت سازنده تمام کوشش خود را نموده تا برترین عملکرد را در این زمینه داشته باشد. زمانی که سازندگان به شخصه در طراحی بازی دخیل باشند، کاربر حس بهتری را از یک بازی دریافت خواهد نمود و به همین علت است که بایوور دست به چنین کاری زده است.
تنوع مراحل و مأموریت ها در بازی ویلگارد بسیار زیاد است و آزادی عمل کاربر در این بازی در بیشترین حد ممکن است. با این حال برای پیشرفت در بازی کاربر باید تعدادی از مأموریت ها را به صورت اجباری انجام دهد تا بتواند کرکتر خود را به سطح خاصی برساند. در این بازی محتوای متنوعی وجود داشته و بسیاری از کارها هم به صورت کاملاً اختیاری در آن قرار داده شده است. در نتیجه روند بازی را کاربر می تواند تغییر دهد و آن را به سلیقه خود شکل دهد.
در خصوص مأموریت های جانبی بازی باید گفت که بعضی از آن ها اهمیت زیادی دارند. به علت اینکه روی روحیه هم تیمی ها اثر گذاشته و یکی از نکات مهم بازی ویلگارد کار تیمی و کرکترهای مختلف است. هرکدام از این شخصیت ها داستان مخصوص خود را داشته که با مأموریت های مختلف به کاربر ارائه خواهد شد. در نتیجه افراد باید کوشش نمایند تا این شخصیت ها را بیشتر بشناسند.
سفر شما در این بازی طولانی است. در نتیجه باید کوشش کنید تا گروه را بهتر شناخته و به آن ها انگیزه دهید. نکته اینجاست که شما با دو مسیر روبرو هستید. مسیر اصلی که یافتن خانواده کرکتر اصلی یعنی روک بوده و نجات دنیای بازی است. روند فرعی که داستان کرکترها است که خیلی دقیق به مسیر اصلی بازی متصل شده است. در نتیجه کاربر باید کوشش کند تا به برترین نحو این ارتباط را پیدا نموده و از آن استفاده کند.
روند مشابه مس افکت 2
شرکت بایوور یک روند جالب در گذشته برای ارتباط میان مس افکت 2 و عصر اژدها داشت. زمانی که عصر اژدها: اوریجینز (Origins) عرضه شد، این بازی در سبک نقش آفرینی بود و تمرکز زیادی روی این عنصر داشت. حدود چند ماه بعد شرکت سازنده بازی مس افکت 2 را عرضه کرد که مس افکت 2 موفقیت بسیار خوبی کسب کرد. از آنجا بایوور بیشتر از اینکه روی سیستم نقش آفرینی تمرکز داشته باشد، به بخش اکشن و مبارزه اهمیت داده و هیجان بازی را بیشتر نموده است. در نتیجه شما می توانید این روند را به طور کامل در بازی تازه عصر اژدها هم ببینید.
ارتباط میان مس افکت 2 و بازی ویلگارد بیشتر از چیزی است که فکر می کنید. بازی مس افکت 2 بیشتر در خصوص شپرد (Shepard) بود که در پی یک تیم گسترده بوده و به همین علت در کهکشان در پی افراد مختلف می گشت. پس از اینکه شپرد تیم خود را ساخت یکی از معروف ترین مأموریت های دنیای گیمینگ را اجرا کرد و بسیاری از افراد خود را در این راه از دست داد.
سازندگان بازی ویلگارد اعلام کردند که چنین حالتی در بازی ویلگارد هم حضور دارد. به این شکل که شما در این بازی هم شاهد مرگ کرکترهای مختلف خواهید بود. در چیزی که به کاربران ارائه شد مکانیسم مرگ وجود نداشت ولی به علت اینکه مراحل ابتدایی بازی است کاملاً منطقی به نظر می رسد. نکته اینجاست که مرگ کرکتر در روند بازی تغییر ایجاد خواهد نمود. در نتیجه کاربر باید به همراهان خود اهمیت ویژه ای بدهد تا آن ها را از دست ندهد.
اندازه اکشن بازی ویلگارد از تمامی بازی های عصر اژدها بیشتر است
سیستم مبارزه بازی ویلگارد نسبت به بازی های قبلی تغییر زیادی داشته است. برای مثال تیم های چهار نفره به گروه های 3 نفره تبدیل شده تا اکشن بازی بیشتر گردد. از طرفی یک سیستم پیچیده و گسترده انیمیشن در آن وجود داشته که باعث می گردد مبارزات بسیار روان و مجذوب کننده باشد. مبارزات در این بازی روی ضربه زدن، جای خالی دادن و بازگشت ضربات تمرکز دارد. همینطور اینکه سیستم ریسک و پاداش هم در این بازی وجود داشته تا هیجان مبارزه را از همواره بیشتر کند.
کرکتر اصلی بازی توانایی های مختلفی دارد و بیشتر استراتژی بازی هم در همین توانایی ها است. شما می توانید با یکی از دکمه ها بازی را نگه داشته و دستوری که می خواهید را به کرکترهای مختلف بدهید تا انجام دهند. همینطور اینکه هر کرکتر جانبی یک نقش در بازی داشته که می تواند در کنار مبارزه به آن نقش هم بپردازد. برای مثال یک نفر می تواند از دیگران حمایت کند و نفر دیگر در صورت آسیب به افراد تیم یاری کند.
سازندگان بازی گفتند که روند مبارزات در این بازی بسیار چالش برانگیز بوده است. به علت اینکه هر بازی عصر اژدها به نوعی سیستم مبارزه را از نو طراحی نموده و در نتیجه سازندگان باید بسیار خلاقانه عمل می کردند. چارچوب اصلی مبارزات بازی های عصر اژدها سیستم توقف و دستور بوده است و به همین علت در ویلگارد هم حضور دارد. با این حال موارد بسیار زیادی به این بازی تازه اضافه شده تا در کنار هواداران قدیمی، کاربران تازه هم از این سیستم تازه استفاده نموده و از بازی خود لذت ببرند.
سازندگان بازی اطلاعات نسبتاً کمی از مکانیسم استراتژی آن منتشر کردند. با این حال با توجه به چیزی که اشاره کردند، بحث نقطه ضعف و مقاومت نقش مهمی در روند مبارزات بازی می نماید. توانایی های خاصی در بازی طراحی شده که دقیقاً بر همین اساس کار می نمایند و کاربر باید با استفاده از ترکیب توانایی ها به دشمنان غلبه کند. برای مثال یک کرکتر می تواند دشمنان را ضعیف نموده و کرکتر دیگر آن ها را منفجر کند.
ارتباط میان کرکتر اصلی یعنی روک و شخصیت های دیگر بازی نقش مهمی در گیم پلی بازی ایفا می نماید. این ارتباط مشخص می نماید که کدام توانایی برای شخصیت ها در دسترس قرار بگیرد و چگونه یک شخصیت ارتقاء پیدا کند. ارتباط میان شخصیت های مختلف هم به وسیله چرخه معروف دیالوگ مجموعه عصر اژدها ایجاد خواهد شد که برای بازی ویلگارد هم باز گشته است.
بازی ویلگارد یک بازی عمیق است. در نتیجه این یک نکته مثبت است که این عمق به بحث مبارزات هم راه پیدا نموده است. به علت اینکه بازی Inquisition این موضوع را کم داشت و همین باعث شده بود مبارزات در این بازی چندان لذت بخش نباشد. در بازی ویلگارد چندین کلاس مختلف با داستان های زمینه ای متفاوت وجود دارد. در نتیجه کاربران بر اساس فرقه (Faction) که انتخاب می نمایند با یک داستان و روند خاصی روبرو خواهند شد. این سیستم در گذشته هم وجود داشت ولی این دفعه داستان زمینه ای در روند بازی مؤثر بوده و روی دیالوگ ها هم تأثیر می گذارد.
چیزی که باعث معروفیت مجموعه عصر اژدها شد، کرکترهای آن است. به همین علت این موضوع در بازی ویلگارد هم وجود داشته و شرکت سازنده کوشش نموده تا شخصیت های بسیار دوست داشتنی را وارد این بازی بکند. نکته جالب اینجاست که شرکت لارین (Larian) با بازی دروازه بالدور 3 (Baldurs Gate 3) تعدادی از کرکترهای به یاد ماندنی را به دنیای گیمینگ معرفی کرد ولی با این حال بایوور سابقه زیادی داشته و توانسته در یاد گیمرها باقی بماند. شخصیت هایی مثل لیارا (Liara) و واریک (Varric) که عملاً سبک دیالوگ در نقش آفرینی را پایه گذاری کردند.
شخصیت پردازی بازی ویلگارد شاخصه اصلی آن است
هر کدام از شخصیت های همراه شما یک داستان بسیار عمیق، مسائل و انگیزه مخصوص به خود را دارد. شرکت سازنده داستان این شخصیت ها را به صورت عمیق آنالیز نموده و توانسته یک روند بسیار مجذوب کننده برای آن ها بسازد. برای هر شخصیت مأموریت های اختصاصی وجود دارد تا با انجام آن ها شما به یک داستان بزرگتر دست پیدا کنید. همینطور اینکه با انجام مأموریت ها شما ارتباط بیشتری با یک کرکتر پیدا خواهید کرد که در سیستم ارتقاء و توانایی های در دسترس تأثیر می گذارد. تصمیمات شما نیز در روند رفتاری و حضور آن ها در بازی اثر گذاشته که باعث می گردد سیستم شخصیت پردازی در این بازی اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.
با توجه به کوشش های سازندگان قبلی، مجموعه عصر اژدها شخصیت های بسیار خوبی را به دنیای گیمینگ معرفی نموده است. بحث اصلی اینجاست که ویلگارد نیز همان خط را دنبال نموده و حتی آن را ارتقاء داده است. بحث شخصیت پردازی همواره در مجموعه عصر اژدها اهمیت داشته و این هارمونی میان کرکترها باعث شده که این مجموعه سبک بسیار خاصی داشته باشد و حتی در سال 2013 به برترین بازی سال تبدیل گردد.
بازی ویلگارد پاییز سال جاری عرضه خواهد شد. هنوز تاریخ عرضه رسمی این بازی اعلام نشده ولی به احتمال زیاد در اواسط پاییز شاهد حضور آن در دنیای گیمینگ خواهیم بود. لحظه عرضه این بازی برای شرکت بایوور اهمیت بسیاری دارد به علت اینکه این شرکت در این چند سال افت زیادی داشته است. از طرفی مجموعه عصر اژدها به راحتی محبوب ترین مجموعه بایوور بوده و هواداران بسیار زیادی دارد. در نتیجه یک بازی با کیفیت از این مجموعه می تواند تغییر زیادی در روند پیشرفت بایوور ایجاد بکند.
منبع: IGN
منبع: دیجیکالا مگ