برگزاری 57 رویداد به مناسبت شب یلدا

به گزارش تور اروپا ارزان، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، برگزاری 57 رویداد به مناسبت شب یلدا صورت می گیرد.

برگزاری 57 رویداد به مناسبت شب یلدا

سید مصطفی فاطمی (مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی) با اشاره به آنکه سال جاری نخستین سالگرد ثبت یلدا را خواهیم داشت، گفت: در کل کشور به مناسب شب یلدا 57 رویداد به وسیله ادارات کل میراث فرهنگی و گردشگری استانها برگزار می گردد که جدا از سایر برنامه هایی است که به وسیله بومگردی ها و سایر نهادها و ارگان ها برگزار می گردد. البته که سال جاری موضوع برگزای این جشن با واحدهای بومگردی در استانها و شهرستان های مختلف است. سال جاری با رویکرد معرفی به سراغ یلدا رفتیم و برنامه های متنوعی در شهرها و استانهای مختلف برگزار خواهد شد.

به گفته او، بیشترین رویداد شب یلدا در شهر تهران برگزار خواهد شد. بعلاوه آذربایجان شرقی و غربی، یزد، کردستان، گیلان و…تعداد قابل توجهی از برنامه های شب یلدا را برگزار خواهند کرد. این مراسم ها عمدتا با موسیقی، شاهنامه خوانی، حافظ خوانی، مسابقات مرتبط با این آیین و…همراه خواهد بود حتی مراسم فال کوزه را در بعضی نقاط خواهیم داشت.

فاطمی با اشاره به آنکه جنبه خوراک در آیین یلدا پررنگ است، گفت: با توجه به گره خوردن آیین یلدا با بحث خوراک، میز گردشگری خوراک در استانها فعال تر عمل می نمایند و حتی در بعضی از استانها با مسابقه غذا و خوراک همراه می گردد. قم و قزوین شب نشینی یلدایی خواهند داشت و در شیراز نیز نقالی، حافظ خوانی در بیشتر هتل بوتیک ها اجرا خواهد شد. در سیستان و بلوچستان نیز شاهنامه خوانی و موسیقی محلی اجرا می گردد و در موزه جنوب شرق برنامه ویژه ای برگزار خواهد شد. تعدادی از کاروانسراهای تاریخی نیز میزبان شب یلدا خواهند بود.

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به آنکه جشن شب یلدا عموما مراسمی با موضوع خانواده است، گفت: با وجود آنکه شب یلدا سال جاری پنجشنبه شب و آخر هفته است اما خیلی با پیک سفر روبرو نشده ایم اما بازهم به نوعی به این واسطه شاهد شکل گیری بعضی از سفرهای خانوادگی هستیم که بیشتر به خانه اقوام و بزرگترهای خانواده می روند. توصیه ما به استانها نیز تشویق به جمع شدن خانواده ها و برگزاری جشن یلدا بوده و قصد نداریم جشن های خانوادگی را تحت الشعاع قرار دهیم. از این رو در بیشتر نقاط یک روز جلوتر جشن های عمومی شب یلدا را برگزار می کنیم تا موضوع این شب با خانواده ها و گردهمایی های خانوادگی باشد.

فاطمی در پاسخ به این سئوال که آیا برای رونق گردشگری داخلی و تشویق گردشگران خارجی برای سفر به ایران، با توجه به تشابهات آیین های شب یلدا و کریسمس، برنامه ای برای ادغام این دو در نظر گرفته شده، گفت: خیر چنین برنامه ای را در نظر نداریم. اما در بعضی از مراسم های شب یلدا توضیحاتی درخصوص تاثیراتی که آیین های شب یلدا بر کریسمس گذاشته، ارائه خواهد شد. پژوهش های زیادی در این حوزه صورت گرفته و پژوهشگران در این مراسم حضور خواهند داشت. حتی در خوزستان مراسم گل نرگس بهبهان و دورهمی که در شوشتر برگزار می گردد را با این موضوعات تلفیق نموده ایم. در اهواز نیز برگزاری مراسم شب چله با بحث گردشگری کودک همزمان شده تا تاکید بر موضوع خانواده را پرررنگ تر کنیم.

او پیرامون برگزاری 57 رویداد به مناسبت شب یلدا ادامه داد: قصه گویی در اسفراین برگزار خواهد شد و در نیشابور و مشهد نیز دورهمی یلدایی اجرا می گردد. خراسان جنوبی و سایر استانها نیز به معرفی فرهنگ عامه می پردازند. بسیاری از روستاهای همدان نیز برنامه های جداگانه ای در شب یلدا خواهند داشت و کردستان نیز میزبان جشنواره غذاهای محلی خواهد بود. آیین قصه گویی در همدان نیز ادامه دارد. از نقشه جامع (اصلس) خوراک های ثبت شده کشور نیز رونمایی شد و اکنون در دسترس است. کرمانشاه، اردبیل، ایلام و…نیز هر کدام در شهرهای مختلف مراسم شب یلدا را خواهند داشت.

منبع: همگردی
انتشار: 30 آذر 1402 بروزرسانی: 30 آذر 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2105

به "برگزاری 57 رویداد به مناسبت شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری 57 رویداد به مناسبت شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید