داستان یک ساعت خاموشی 10 فروردین چیست؟

به گزارش تور اروپا ارزان، حدود 12 سال است که آخرین شنبه ماه مارس به نام ساعت زمین نامگذاری شده است.

داستان یک ساعت خاموشی 10 فروردین چیست؟

در این تاریخ که به تقویم شمسی 10 فروردین است، شهرهای مختلف جهان در ساعتی معین اقدام به خاموش کردن چراغ نمادهای شهری از جمله برج ها یا پل های معروف می نمایند تا با این حرکت نمادین توجه مردم را به تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین جلب نمایند.

حامد میرزاخلیل، پژوهشگر آلودگی نوری، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه ساعت زمین، برای اولین بار در سال 2007 در سیدنی استرالیا رخ داد، اظهار کرد: 30 مارس سال جاری در کشور ما مصادف با شنبه 10 فروردین ماه است. ساعت زمین در ایران همواره مصادف با تعطیلات نوروز بوده و به همین دلیل برگزاری این روز در کشور را دچار چالش نموده است اما با این وجود در سال های گذشته بعضی شهرهای کشور ما با این روز جهانی همراه شدند و از ساعت 8:30 تا 9:30 شب اقدام به خاموش کردن چراغ نمادهای شهری کردند.

وی با بیان اینکه هدف از این کار نمادین جلب توجه مردم به مسائل زیست محیطی از جمله گرمایش زمین است، توضیح داد: وقتی شهروندان در طول یک سال نمادهای شهری را روشن و پر نور می بینند قطعا با خاموش شدن چراغ آن ها در این روز و ساعت خاص به فکر فرومی روند و می توانند به این بیندیشند که چگونه می توانند به اندازه توان خود جلوی تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین را بگیرند.

این پژوهشگر آلودگی نوری با اشاره به اینکه مراسم ساعت زمین در 188 کشور جهان برگزار می گردد، گفت: سال گذشته در این روز 18 هزار نماد شهری خاموش شد همچنین 24 کشور آفریقایی به این حرکت جهانی پیوستند.

میرزاخلیل با بیان اینکه خاموش کردن چراغ نمادهای شهری می تواند تلنگری به ما برای تغییر سبک زندگی باشد، اظهار کرد: فراوری گازهای گلخانه ای و کربن دی اکسید بیشتر معطوف به کشورهای صنعتی است اما مشارکت کشورهای آفریقایی در حرکت نمادین ساعت زمین نشان می دهد که آن ها نیز تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی را درک نموده اند و می خواهند این پیغام را برسانند که هر اقدام ضد محیط زیستی در بخش کوچکی از کره زمین می تواند کل زمین را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در سرانجام با اشاره به اینکه در کشور ما نیز در بعضی شهرها چراغ المان های شهری از جمله برج میلاد در این روز و ساعت خاص خاموش می گردد، گفت: اما متاسفانه این کار با آگاهی و اطلاع رسانی همراه نیست. دغدغه این مراسم نمادین فقط خاموشی نیست بلکه رساندن پیغام های زیست محیطی به کل مردم جهان برای تغییر سبک زندگی و آسیب کمتر به محیط زیست است که متاسفانه از این مسئله بزرگ در کشور ما غفلت می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 320

به "داستان یک ساعت خاموشی 10 فروردین چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان یک ساعت خاموشی 10 فروردین چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید