مهاجرت زمستانه 100 هزار پرنده به چهارمحال و بختیاری

به گزارش تور اروپا ارزان، عمده مهاجرت پرندگان به استان چهارمحال و بختیاری به مقصد تالاب های چغاخور و گندمان است که هرساله در 2 مقطع تابستانه و زمستانه صورت می گیرد.

مهاجرت زمستانه 100 هزار پرنده به چهارمحال و بختیاری

سرپرست حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب گندمان از معدود تالاب های احیاشده در سطح خاورمیانه و یکی از بهترین زیست گاه های تالابی کشور است که پس از احیا بیش از 15 گونه نو در این تالاب لانه گزینی و زادآوری کردند و 20 هزار قطعه پرنده به تعداد پرندگان اضافه کرده شده است.

سعید یوسف پور اضافه کرد: عمده مهاجرت پرندگان به استان چهارمحال و بختیاری به مقصد تالاب های چغاخور و گندمان است که هرساله در 2 مقطع تابستانه و زمستانه صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید

وی اضافه کرد: پس از احیای تالاب گندمان تعداد پرندگان مهاجر به صورت چشم گیری در استان افزایش یافت و سالانه بین 8 تا 10 هزار پرنده در این تالاب سکنا می گزینند.

یوسف پور گفت: مهاجرت زمستانه این پرندگان از اواخر مهرماه آغاز می شود و تا اواسط آبان ماه به اوج خود می رسد و تا پیش از یخ زدگی تالاب ها این سیر ادامه دارد.

وی با اشاره به ورود دسته ای از کاکایی ها، لک لک ها، حواصیل و اردک ها به تالاب های استان ادامه داد: پیش بینی شده در این مهاجرت زمستانه 100 هزار قطعه پرنده وارد تالاب های استان شود.

یوسف پور گفت: تالاب گندمان از معدود تالاب های احیاشده در سطح خاورمیانه و یکی از بهترین زیست گاه های تالابی کشور است که پس از احیا بیش از 15 گونه نو در این تالاب لانه گزینی و زادآوری کردند و 20 هزار قطعه پرنده به تعداد پرندگان اضافه کرده شده است.

یوسف پور بیان نمود: از پارسال تا به امروز بیش از 70 گونه پرنده مهاجر که شامل 83 هزار و 500 قطعه هستند وارد تالاب های استان شده که 56 هزار قطعه در تالاب چغاخور، 23 هزار قطعه در تالاب گندمان و بیش از 4 هزار قطعه در تالاب سولقان سکنا گزیدند.

وی با اشاره به وجود دوربین های پایش کنترل آنلاین در سطح تالاب ها توضیح داد: پاسگاه های محیط بانی نیز به صورت شبانه روزی تالاب چغاخور و گندمان را پایش می کنند و در بقیه تالاب ها نیز 10 محیط بان به صورت موردی پایش انجام می دهند تا از شکار غیرمجاز و آسیب به پرندگان جلوگیری شود.

خبرنگاران چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1955

به "مهاجرت زمستانه 100 هزار پرنده به چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت زمستانه 100 هزار پرنده به چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید