چه چیزهایی از تجربه نزدیک به مرگ می توان آموخت ، رویاهای روشن و مواجهه های شگفت انگیز روحانی در مغز در حال مردن

به گزارش تور اروپا ارزان، گرچه در آستانه مرگ قرار گرفتن ممکن است هولناک به نظر برسد، اما افرادی که پدیده شگفت انگیز تجربه نزدیک به مرگ (NDE) را از سر گذرانده اند، معمولا احساس آرامش، راحتی و صلح و صفا را گزارش می کنند.

چه چیزهایی از تجربه نزدیک به مرگ می توان آموخت ، رویاهای روشن و مواجهه های شگفت انگیز روحانی در مغز در حال مردن

به گزارش خبرنگاران به نقل از اینسایدر شاید این تجربه شیوه کنارآمدن مغز با مردن خودش باشد یا شاید چیزی پیچیده تر در جریان است.

دانتشمندان نظریه های متفاوتی درباره توضیح برخی از حس های شگفت آور همراه با NDE مانند تغییرات فیزیولوژیکی در مغز هنگام مردن سلول های مغزی دارند.

اما به گفته دکتر بروس گریسون، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه ویرجینیا و یکی از بنیانگذاران انجمن بین المللی بررسی های نزدیک به مرگ بسکمک از ابعاد NDE هم اسرارآمیز به جای مانده اند، تاحدی به این علت که نمی توان این پدیده را به طور همزمان بررسی کرد.

در نتیجه پژوهشگران مجبورند بر روایت های افراد، یادآوری ها افراد از خاطراتشان و در برخی از موارد بررسی های حیوانی برای درک چگونگی تغییرات مغزی در NDE و پیامدهایی که برای پزشکی آینده می تواند داشته باشد، تکیه کنند.

هنگام توصیف NDE باید به هر دو روی سکه توجه کرد: آنچه به طور جسمی رخ می دهد در مقابل آنچه شما در سطح روانشناختی تجربه می کنید.

NDE از لحاظ جشمی به طور معمول همراه با حوادث بسیار دردناک از جمله ضربه مغزی، حمله قلبی و ایست تنفسی است.

برای مثال، جولیا نیکولسون، مدیر عامل پیشین- یک کارشناس رهبری اجرایی و مشاور تجاری- می گوید در جریان یک تصادف ماشین در سال 1980 که نزدیک بود او را به کشتن دهد، چهره های عزیزانش را که به طور واضح در جلوی چشم هایشان یکی پس از دیگری پدیدار می شدند، می دید.

او اخیرا در مصاحبه ای گفت: به یاد نمی آورم تا زمانی که به بیمارستان رسانده شدم، احساس دردی کرده باشم.

دیدن عزیزان- چه درگذشته و چه زنده- یک خصوصیت مشترک در NDE ها است و همچنین دیدن نوری در خشان در خاتمهی یک تونل.

افرادی دیگر احساساتی جسمی تر مانند احساس خروج از بدن، شناور بودن بالای بدن و کشیده شدن فیزیکی به درون تونلی با نوری در خاتمه آن یا داشتن روبروه ای روحانی با یک هستی برتر، بیگانگان فضایی یا عزیزان از دست رفته را گزارش کرده اند.

و در عین حال در حین این تجربه های دیگرجهانی افراد ندرتا احساس ترس و درد را گزارش می کنند- برعکس معمولا حس غالب آرامش و عشق وجود دارد.

برخی از پدیده ها را نمی توان دست کم در حال حاضر با علم توضیح داد. اما جامعه پژوهشی NDE در سال 2002 با چیزی روبرو شد که پیش از آن شاهدش نبود: نوار مغزی مردی در حال مردن.

نوار مغزی مردی در حال مردن

در سال 2016 یک مرد در آن هنگام 87 ساله به یک دستگاه الکتروانسفالوگرافی (دستگاه گرفتن نوار مغز) یا EEG متصل شده بود که به ناگهان دچار حمله قلبی شد و درگذشت. پژوهشگران بعدا نتایج این بررسی فعالیت الکتریکی مغز دراین مرد را در ژورنال Frontiers of Aging Neuroscience منتشر کردند.

نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرام پیام های الکتریکی که مغز تولید می کند، مقدار می گیرد تا به تشخیص یا بررسی برخی از عوارض عصب شناختی یا نورولوژیکی مانند حمله های تشنجی و از دست رفتن حافظه کمک کند.

پزشکان در حال بررسی رشته ای از حملات تشنجی بودند که در این مرد رخ داده بود که به ناگهان قلبش از تپش بازایستاد.

پژوهشگران در مقاله شان گزارش کردند که در طول ثانیه منتهی به حمله قلبی این مرد، نوار مغزی او امواج مغزی با بسامد یا فرکانس بالا به نام امواج گاما را نشان داد که تصور می شود نقشی در ایجاد و بازیابی خاطرات داشته باشند.

دکتر امیل زمار، نویسنده اصلی این مقاله گفت: بسیار مشکل است که با بررسی تنها یک مورد ادعایی انجام داد...اما می توانیم ادعا کنیم که درست پیش از مرگ و درست پس از توقف ضربان قلب پیام های یا سیگنال های الکتریکی در مغز داریم که شبیه به سیگنال هایی است که در انسان هاس سالم هنگام رویابینی یا به خاطر سپردن یا مراقبه کردن مشاهده می شود.

البته این نوار مغزی از مردی چند ثانیه پیش از مرگ است که دقیقا معادل NDE (تجربه نزدیک به مرگ) نیست که در آن شخص نهایتا زنده می ماند. با این حال کشف چنین فعالیت الکتریکی در مغز ممکن است توضیح دهد چرا افراد فلش بک های از خاطراتشان یا چهره های افرادی را که می شناسند، در جریان NDE می بینند.

به علاوه، نوارهای مغز افرادی که در تلاش هستند تجربه نزدیک به مرگ شان را به یاد آورند، نیز ممکن است وشواهدی بیشتری در این باره به دست دهد که NDE با مغز انسان چه کاری می کند.

NDE چه تغییری در مغز ایجاد می کند

هنگامی که افراد تجربه نزدیک به مرگشان را به یاد می آِورند، افزایبش فعالیتی در بسکمک از بخش های متفاوت مغز از جمله بخش های مربوط به حافظه، بینایی، شنوایی و عواطف رخ می دهد.

تصور بر این است که به خصوص قطعه گیجگاهی (لُب تمپورال) مغز که مسئول کمک به پردازش صدا و رمزبندی کردن خاطرات، با تجربه های خروج از بدن و فلش بلک های خاطرات در NDE ارتباط داشته باشد.

این یافته باعث شده است که برخی از افراد به این نظر برسند که تجربه نزدیک به مرگ صرفا واکنش های زیست شناختی و شیمیایی مغز در حال مردن است.

در موافقت این نظر، یک بررسی در موش های آزمایشگاهی نشان داده است که تجربه های به شدت مثبتی که افراد در جریان NDE ها گزارش می کنند، ممکن است به آزاد شدن میزان زیادی سروتونین در مغز مربوط باشد. ممکن است مغز از این طریق با القا کردن احساسات سرخوشی و تسکین درد بدن را برای مرگ آماده می کند.

با اینکه بررسی های حیوانی ممکن است شواهدی برای فهم این پدیده به دست دهندن، آنها معادل آنچه در انسان رخ می دهد، نیستند و بنابراین پژوهشی بیشتری درباره این موضوعه باید انجام شود.

برخی از پژوهشگران معتقدند که NDE به همان مقدار که پدیده ای زیست شناختی است، پدیده ای روحانی هم هست.

گزارش های افراد درباره NDE در میان گروه های سنی متفاوت و در میان مردم از کشورهای متفاوت به طور تکان دهنده ای مشابه است، به خصوص از لحاظ روبروه با یک هستی روحانی یا احساس تعلق داشتن به چیزی بزرگتر از زندگی بر روی کره زمین.

پژوهشگران می گیند گرچه بر اساس عقاید فرهنگی و روحانی ممکن است تفاوت های در روایت های افراد مشاهده شود، اما اساس همه آنها مشابه است. بنابراین ممکن است این نظر مطرح شود که تجربه نزدیک به مرگ یک تجربه فراشخصی است که در حیطه ای فراتر از مغز رخ می دهد.

پیامدهای درمانی

با اینکه پژوهش درباره NDE کاری چالش برانگیز است، چرا که پیش بینی کردن رخ دادن این پدیده کار مسئله ای است، اما در حالیکه پژوهشگران درک بهتری از این پدیده به دست می آورند، ممکن است روش های درمانی جدیدی بر اساس آن برای افرادی که با بیماری های لاعلاج خاتمهیی روبرو هستند و عزیزانشان به وجود آید.

برای مثال افرادی که NDE داشته اند و احساس آزامش و راحتی در حین تجربه را به یاد می آورند، می گویند که دیگر از مرگ نمی ترسند.

دانشمندان ممکن است با بررسی بیشتر دریابند چه چیزی باعث احساس راحتی و آرامش در جریان یک تجربه مثبت نزدیک به مرگ می شود و بتوان بر اساس آن یک شیوه قوی درمانی برای افرادی که دستخوش بحران هستند، پیدا کرد و به این ترتیب ممکن است در آینده مفاهیم مرگ و مردن دیگر این همه اسرارآمیز و ترسناک نباشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1998

به "چه چیزهایی از تجربه نزدیک به مرگ می توان آموخت ، رویاهای روشن و مواجهه های شگفت انگیز روحانی در مغز در حال مردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه چیزهایی از تجربه نزدیک به مرگ می توان آموخت ، رویاهای روشن و مواجهه های شگفت انگیز روحانی در مغز در حال مردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید