گبه ، دست بافتی که در گریز از تکرار جان می گیرد

به گزارش تور اروپا ارزان، معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه نقش گبه به نوعی نشان از گریز از تکرار است، گفت: طرح ها و نقش های گبه کاملاً ذهنی است و بیشتر طرح های هندسی را در بر می گیرد.

گبه ، دست بافتی که در گریز از تکرار جان می گیرد

حسین عباس زاده در گفت و گو با خبرنگاران ، گفت: از اولین احتیاجهای بشر وجود زیر اندازی مناسب بود و گبه از نخستین دستاوردهای انسان برای تامین این احتیاج است، که تا امروز در نقاط مختلفی از دنیا بافت می شود.

وی اضافه نمود: گبه، نوعی فرش با پرز بلند است که نمونه آن را در نقاط مختلف ایران از جمله، منطقه قاینات در خراسان جنوبی یافت می شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهارکرد: گبه همانند قالی زیرانداز گره دار و دست بافتی است که قدمت آن به لحاظ احتیاج اجتماعی جوامع بشری، امکان سریع نقل و انتقال و به ویژه بافت ذهنی نقوش آن به قبل از فراوری قالی بر می شود.

عباس زاده ادامه داد: این دستبافته ازقالی کوچکتر و تراکم بافت کمتری داشته و برروی دارهای زمینی و به ابعاد تقریبی 200100 و 200120 سانتی متر فراوری می شود.

وی با بیان اینکه ابزار وتجهیزات بافت گبه همانند قالی است، ادامه داد: جنس تار و پود قالیچه های مرغوب و بیشتر از پشم و نوع گره مورد استفاده بیشتر تُرکی است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: طرح هایی نظیر، کاجی، گلدانی، سجاده ای، گُل مرغی، گل ابری، گل کشمیری، فَتحُ ا...خانی، گل آیینه، زوزَنی، پادراز، مَدَدخانی ،گل کاشان و نقوش حیوانات از جمله پلنگ، طاووس، شتر ازنقشه های معروف گبه های خراسان جنوبی است.

عباس زاده اضافه نمود: از طرح های رایج در حاشیه این دست بافته نیز می توان به چِنگ چِهِل مرغ و یا علی اشاره نمود.

وی یادآورشد: فراوری انبوه این دستبافته در شهرستان زیرکوه وروستاهای تابعه آن است، اما در شهرستان های دیگر استان از جمله سربیشه، خوسف، نهبندان، قاینات، سرایان نیز به فراوری این دستبافته مبادرت دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 235

به "گبه ، دست بافتی که در گریز از تکرار جان می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گبه ، دست بافتی که در گریز از تکرار جان می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید