آشنایی با امامزاده نوح در شهر نوشهر

به گزارش تور اروپا ارزان، بنای امامزاده نوح مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان نوشهر، بخش کجور، روستای چلندر واقع شده است. این اثر در تاریخ 10 خرداد 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بر اساس یک افسانه رایج در میان مردم استان مازندران، نسب و اصالت امامزاده را از خانواده پیامبر نوح می دانند و مردم بومی اعتقاد دارند کشتی حضرت نوح در البرز آرمیده است.

آشنایی با امامزاده نوح در شهر نوشهر

در تابلوی درب ورودی امامزاده نوح قید شده است؛ بقعه مبارکه امامزاده نوح ابن امام موسی کاظم، در حالیکه اهالی معتقدند امامزاده نوح اصل و نسبش به حضرت نوح می رسد! درب محوطه آرامستان و امامزاده نوح از شمال می باشد و غسالخانه (مرده شورخانه) خارج از محوطه و در جنوب غربی خیابان اصلی ساخته شده است. در بازدید از این امامزاده می توانید سری هم به آبشار چلندر بزنید و از طبیعت اطراف آن لذت ببرید.

معماری

ساختمان اصلی بنای امامزاده بصورت هشت ضلعی و با سقف شیروانی است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. تمامی بار سقف بر روی ستون چوبی مرکزی می باشد. پیش ورودی (ایوان) امامزاده نوح به مساحت حدود 2 با 8 پایه چوبی در ابتدای ورودی امامزاده وجود دارد. در آرامستان امامزاده نوح قبرها دارای نظم خاصی نبوده و نکته جالب آنکه سنگ قبرها هم هر کدام بک جهت گذاشته شده اند.

در داخل بنای امامزاده نوح 6 طاقچه در اطراف دیده می گردد که هر کدامشان یک سری از وسایل بر روی آنها قرار گرفته است و سه نور گیر مشبک چوبی در غرب ، شرق و جنوب آن دیده می گردد. مشبک نور گیرها از تکرار زنجیر وار یک طرح چند ضلعی در ردیفهای عمودی و افقی پدید آمده است. اهالی می گفتند قبلا دو ضریح چوبی در داخل امامزاده بوده که یکی از آنها به سرقت رفته است.

دسترسی

برای رسیدن به امامزاده نوح چلندر، یک تابلو در جاده ساحلی نوشهر به نور که از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه نصب شده است، شما را برای رسیدن به امامزاده هدایت می نماید و برترین راه این است که دیوار نویسهای مسیر آبشار چلندر را دنبال کنید تا به نتیجه برسید. بعد از حدود 3 کیلومتر رانندگی به انتهای جاده آسفالته که رسیدید در قسمت چپ جاده تابلوی امامزاده نوح را مشاهده خواهید کرد.

آدرس: استان مازندران، 18 کیلومتری جاده نوشهر به نور، بخش بلده کجور ،روستای چلندر

منبع: گردشبان
انتشار: 14 آذر 1402 بروزرسانی: 14 آذر 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2103

به "آشنایی با امامزاده نوح در شهر نوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با امامزاده نوح در شهر نوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید