از آرگان تا جوجوبا؛ انواع روغن های صورت و کاربرد آن ها

به گزارش تور اروپا ارزان، پوست ما غدد چربی دارد و به صورت طبیعی چربی (سبوم) ترشح می نماید تا سالم بماند. وظیفه اصلی چربی پوست حفظ رطوبت و خاصیت ارتجاعی آن به یاری نرم نگه داشتن آن است.

از آرگان تا جوجوبا؛ انواع روغن های صورت و کاربرد آن ها

روغن های صورت به شکل عصاره گیری از منابع گیاهی مختلف به دست می آیند و ضمن ایجاد تعادل در پوست، یک لایه محافظتی دیگر هم ایجاد می نمایند.

چنانچه والری گراندوری، بنیان گذار محصولات مراقبت از پوست اوداسیته (Odacite)، به چاینا مورنینگ پست گفت، روغن های صورت برخلاف روغن های مصنوعی و معدنی باعث جوش زدن نمی شوند و می توانند شرایط پوست را متحول نمایند.

روغن ها عموما دو کارکرد اصلی دارند؛ یک نرم کردن پوست و دیگری حفظ رطوبت آن (روغن ها به دلیل بافت چربشان مانع از تبخیر آب از سطح پوست می شوند و به این ترتیب به حفظ رطوبت پوست یاری می نمایند).

انواع روغن ها

دو دسته اصلی روغن وجود دارد: روغن های عصاره و روغن های حامل.

روغن های عصاره مخلوط غلیظی از ترکیبات طبیعی، فرار و معطرند که از مواد گیاهی (گل ها، جوانه ها، دانه ها، برگ ها، ریشه ها و…) به دست می آیند. این روغن ها خالص ترین شکل عصاره گیاه اند، اما بر خلاف نامشان چندان به روغن شبیه نیستند و اغلب به سرعت تبخیر می شوند.

از طرفی این عصاره ها ممکن است برای پوست بیش از حد قوی باشند و به دلیل همین فرم خالصشان، بیشتر در عطرسازی استفاده می گردد تا در محصولات پوستی و چنانچه بخواهید از آن ها برای مراقبت از پوست بهره ببرید، باید با روغن های حامل ترکیب شوند.

روغن های حامل چنانچه که از اسمشان پیدا است، نقش حمل نماینده روغن عصاره را ایفا می نمایند. این روغن ها معمولا از دانه ها، مغز ها یا هسته های گیاهان گرفته می شوند و حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین های محلول در چربی و مواد معدنی مفید برای پوست اند.

1- روغن آرگان

زنان مراکشی مدت ها است که از روغن آرگان برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب های خورشید استفاده می نمایند؛ کاری که یک تحقیق در سال 2013 آن را تایید کرد. روغن آرگان فواید زیادی دارد و بسیار پرکاربرد است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ئی و اسید های چرب ضروری و سبک وزن است و به آبرسانی پوست یاری می نماید، خطوط ریز را کاهش داده و فواید ضدالتهابی دارد. منافذ پوست را هم نمی بندد و پوستی را که در اثر تحریک ملتهب شده است، آرام می نماید.

2- روغن درخت چای

تحقیقات نشان می دهد روغن درخت چای خاصیت ضدعفونی نماینده دارد و به کنترل چربی پوست یاری زیادی می نماید؛ به همین خاطر در فرمول بسیاری از محصولات ضدجوش پیدا می گردد. این روغن هم زمان که به کاهش باکتری های مولد آکنه یاری می نماید، تحریک پوستی را التیام می دهد و قرمزی را از بین می برد.

روغن درخت چای یک روغن عصاره است و برای استفاده روی پوست و جلوگیری از تحریک آن باید با روغن حاملی مثل کلزا یا جوجوبا ترکیب گردد.

3- روغن جوجوبا

روغن جوجوبا ضدالتهاب و آرام بخش و ترکیب خام آن به چربی طبیعی پوست ما نزدیک است، به همین خاطر برای تعادل سطح چربی طبیعی پوست کارکرد دارد.

روغن جوجوبا مولکول های ریزی دارد، به همین خاطر سریع جذب پوست می گردد و برای افراد با پوست چرب، گزینه مناسبی است. محققان آلمانی در تحقیقی که سال 2012 انجام دادند، دریافتند ماسک های صورت حاوی روغن جوجوبا به کاهش آکنه یاری می نماید.

این روغن سرشار از ویتامین ئی و آنتی اکسیدان است، در مقابل آسیب های رادیکال های آزاد از پوست محافظت می نماید و در تقویت بازسازی انعطاف پوست نقش مهمی دارد.

4- روغن رزهیپ

روغن گل رز سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است که می تواند به افزایش کیفیت سد دفاعی پوست یاری کند. این روغن بازسازی سلولی و فراوری کلاژن را بهبود می بخشد و به برطرف جای جوش، سوختگی های پوستی و لک پوست یاری کند.

روغن رزهیپ سرشار از اسید های چرب ضروری، ویتامین آ و ویتامین ث است و به کاهش خطوط ریز و یکنواخت شدن رنگ پوست یاری، آن را شفاف و به آن آبرسانی می نماید.

5- روغن بایواویل

در حالی که بیشتر روغن ها از منابع طبیعی استخراج می شوند، بعضی از روغن های محبوب در آزمایشگاه های تخصصی ساخته می شوند. بایو اویل یکی از این روغن ها است که برای برطرف جای جوش و زخم طراحی شده است. این روغن برای پر کردن خطوط ریز و کاهش لک های سطحی پوست نیز مناسب است.

در روغن بایو اویل عصاره گیاهانی، چون گل همواره بهار، رزماری، اسطوخودوس و بابونه وجود دارد و به این ترتیب این روغن نیز سرشار از ویتامین های آ و ئی است.

6- روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس با رایحه آرام بخش آن شناخته می گردد، اما روغن آن برای پوست هم مفید است. این روغن خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی ملایمی دارد، به برطرف التهاب پوست یاری می نماید و برای بهبود جای زخم مناسب است.

در یک متاآنالیز بزرگ در سال 2019، به افرادی که اختلال های اضطراب داشتند، کپسول های روغن اسطوخودوس با دوز 160 میلی گرم دادند و اضطراب آن ها به اندازه قابل توجهی کاهش یافت.

با این حال اسطوخودوس برای کسانی که پوست حساسی دارند می تواند بسیار تحریک نماینده باشد که بعضی مطالعات دلیل آن را تداخل با سد دفاعی پوست می دانند؛ بنابراین همواره قبل از استفاده باید آن را با یک روغن حامل ترکیب کرد.

چطور از روغن ها استفاده کنیم؟

به طور کلی، ترتیب استفاده از محصولات پوستی در یک برنامه مراقبت از پوست باید بر اساس غلظت آن ها و از سبک ترین (رقیق ترین) به سنگین ترین (غلیظ ترین) باشد.

روغن ها آخرین مرحله استفاده از محصولات مراقبت پوستی اند. برترین حالتی که می توانید از آن ها بهره ببرید، این است که یک سرم آب پایه یا مرطوب نماینده به صورتتان بزنید، سپس چند قطره روغن را کف دست های خود بمالید و دست هایتان را به آرامی روی پوست فشار دهید تا رطوبت کرم مرطوب نماینده یا سرم را روی پوست قفل کند. به این ترتیب به آبرسانی بهتر پوستتان یاری می کنید.

روغن ها ممکن است اثر ضدآفتاب را کاهش دهند و به خاطر چربی که دارند، می توانند گردوغبار را به خود جذب نمایند و روی پوست بچسبانند. به همین خاطر برترین زمان استفاده از آن ها شب ها است.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرارو
انتشار: 18 بهمن 1401 بروزرسانی: 18 بهمن 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2009

به "از آرگان تا جوجوبا؛ انواع روغن های صورت و کاربرد آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از آرگان تا جوجوبا؛ انواع روغن های صورت و کاربرد آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید