برترین جاذبه های گردشگری شهر تفلیس گرجستان (تور گرجستان ارزان)

به گزارش تور اروپا ارزان، در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران شما را با برترین جاهای دیدنی تفلیس گرجستان که یکی از مقاصد محبوب ایرانیان می باشد آشنا خواهیم کرد.

برترین جاذبه های گردشگری شهر تفلیس گرجستان (تور گرجستان ارزان)

با ما سفر کنید و با تور گرجستان ارزان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

مختصری درباره شهر تفلیس بدانید :

تفلیس، مرکز و بزرگترین شهر گرجستان و شرق اروپاست.

این شهر در دو طرف رود کورش (به گرجی متکواری) واقع شده است. جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر در آن زندگی می نمایند. تفلیس در قرن پنجم میلادی و به وسیله واختانگ یکم پادشاه گرجستان باستان یا همان ایبریا بنیان گذاری شده و به سبب چشمه های آب گرم آن، تبریز نام گرفت که سپس دگرگون گشت و به ریخت تفلیس عایدی.

تفلیس در جنوب شرق اروپا واقع شده است، موقعیت مکانی تفلیس یعنی قرارگرفتن آن در جهت شرق و غرب، این شهر را نقطهٔ اتصال امپراتوری های رقیب گوناگون قرار می داده است و امروزه موقعیت آن را به عنوان یک جهت مهم برای انرژی دنیا و پروژه های بازرگانی و جهت اتصال دو قاره اروپا با آسیا را تضمین می نماید.

تفلیس در قرن پنجم میلادی و به وسیله واختانگ یکم پادشاه گرجستان باستان یا همان ایبریا بنیان گذاری شده و به سبب آچشمه های آب گرم آن، تْبیلیسی (مشتق از واژهٔ تْبیلی به معنای گرم؛ منسوب به چشمه های آب گرم تفلیس) نام گرفته است.

تفلیس در جنوب شرق اروپا نهاده شده است، موقعیت مکانی تفلیس یعنی قرار گیری در جهت شرق و غرب، این شهر را نقطهٔ اتصال امپراتوری های رقیب گوناگون قرار می داده است و امروزه موقعیت آن را به عنوان یک جهت مهم برای انرژی دنیا و پروژه های بازرگانی و جهت اتصال دو قاره اروپا با آسیا را تضمین می نماید.

از جمله شهرهای قدیمی با تمدنی کهن که در گرجستان واقع شده است تفلیس است که دارای مردمانی خون گرم و مهمانواز است که پذیرای مسافران و گردشگرانی است که با شهر سفر می نمایند. این شهر دارای مکانهای قدیمی زیبای از قبیل کلیساها و آثار تاریخی متنوعی می باشد که به سبک معماران دوران قرون وسطی می باشد که بسیار تماشای هستند. این شهر دارای بناهای تاریخی زیبایی هستند که در سفر 4 روز خود برایتان توضیح می دهیم

تفلیس منزلگاه یکی از مهمان نواز ترین و خون گرم ترین مردمان روی زمین است. این شهر دارای قدمت بسیاری است و طبیعتا مکان های تاریخی بی شماری در آن وجود دارد که معماری بیشتر آن ها به قرون وسطی بازمی گردد. گرجستان به علت وجود کلیساهای فراوان به شهر کلیساها معروف است و بزرگ ترین کلیسای ارتدکس در دنیا در تفلیس واقع شده است. علاوه بر آثار و مکان های تاریخی و باستانی، این شهر طبیعتی اروپایی دارد و هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می نماید. یکی از نکات قابل توجه این است که برای ورود به تفلیس نیازی به ویزا نیست. در این مقاله سعی شده تا سفری 4 روزه به این شهر را برای شما برنامه ریزی کنیم و جاهای تماشای و معروف این شهر را در این برنامه ریزی بگنجانیم.

1. قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا (Narikala Fortress) که بر قدیمی ترین منطقه مرکز اشراف دارد، سازه ای آجری است که در قرن چهارم میلادی ساخته شد. در آن موقع تفلیس به سرزمین ایران تعلق داشت. این استحکامات نظامی بر روی تپه ای شیب دار بین حمام های گوگردی و باغ گیاه شناسی واقع شده است. کلیسای سنت نیکولاس (St. Nicholas) درست در حیاط این قلعه واقع شده است. این کلیسا را در سال 1996 برای جایگزینی با همتای قرن سیزدهمی اش ساختند که در آتش سوزی ویران شده بود. برای رسیدن به این جاذبه هم می توانید سوار تله کابین شوید هم پیاده بروید.

2. کارتلیس ددا

درست در کنار ناریکالا مجسمه ای بزرگ از یک زن که شمشیر و جامی را در دست دارد می بینید. این مجسمه مادر گرجستان یا کارتلیس ددا (Kartlis Deda) است. این پیکره آلومینیومی 20 متر ارتفاع داشته و نمادی از کشور گرجستان به شمار می رود. شمشیر برای دشمنان سرزمین و جام برای دوستان و هم پیمانان کشور است.

3. کلیسای متخی

کلیسای متخی (Metekhi Church) هم در سمت دیگر قلعه ناریکالا قرار داشته و در کنار مجسمه پادشاه واختانگ گورگاسالی (Vaghtang Gorgasali)، مؤسس تفلیس، از نقاط معروف شهر محسوب می گردد. اینجا جایی است که او کاخ خود و اولین کلیسای منطقه را در قرن پنجم ساخت. کلیسایی که امروز شاهدش هستید به قرن سیزدهم تعلق دارد و بارها مورد بازسازی نهاده شد.

4. خانه های مسکونی قدیمی

تفلیس به خاطر خانه های مسکونی قدیمی اش که بالکونی های چوبی رنگارنگ مشرف به میدان و کلیسای متخی دارند مشهور است. درهای ورودی شما را به حیاط های داخلی راهنمایی می نمایند که مردم محلی به آن ها حیاط ایتالیایی می گویند. در گذشته مردم در این حیاط ها گرد هم جمع می شدند و به معاشرت پرداخته و دور هم شام می خوردند.

5. پل صلح

یکی از اولین الحاقات مدرن معماری به شهر، سازه ای ساخته شده از شیشه و استیل است. میکله د لوکی (Michele De Lucchi) یک معمار ایتالیایی، پل پیاده روی صلح (Peace Bridge) را طراحی کرد. این پل بر روی رودخانه کُر (Mtkvari) کشیده شده و در سال 2010 برای استفاده عموم افتتاح شد. پل صلح خیابان ارکله دوم (Erekle II) یک خیابان پیاده رو پر از کافه را به پارک ریکه (Rike Park) پیوند می دهد.

6. پارک ریکه

پارک ریکه (Rike Park) یک فضای تفریحی و زیبا در محله قدیمی تفلیس است که استخرها، آبنماها، یک صفحه شطرنج بزرگ و چندین صندلی دارد. در ماه های تابستان مردم محلی و گردشگران عصرها را در کنار آبنماهای رقصنده جمع می شوند که نمایشی زیبا از نور و موسیقی را اجرا می نماید.

7. کلیسای جامع تسمیندا سامبا

کلیسای جامع تسنیمدا سامِبا (Tsminda Sameba Cathedral) بزرگ ترین نماد کلیسای ارتدکس گرجی بعد از اتحاد شوروی است. این کلیسای جامع در تپه الیا (Elia) قرار داشته و تقریباً از هر نقطه از مرکز شهر می توانید آن را تماشا کنید. ساخت و ساز این بنا یک دهه به طول انجامید و در نهایت در سال 2004 افتتاح شد. این کلیسا 84 متر ارتفاع دارد که شامل صلیب طلایی بالای گنبد مرکزی هم می گردد.

8. برج ساعت

این ساعت افسانه ای و زیبا تقریباً جزو الحاقات تازه مرکز به شمار می رود. این برج به وسیله رزو گابریازه (Rezo Gabriadze) یک استاد عروسک ساز و یک نویسنده ساخته شد و برای دیوارش از صدها کاشی دست ساز که خود او تهیه نموده بود استفاده کردند. هر ساعت یک فرشته از دری بالای برج بیرون آمده و با پتک به ناقوس می کوبد. در ظهر و ساعت 7 عصر می توانید نمایشی کوچک از عروسک ها را نیز تماشا کنید که چرخه زندگی نام دارد.

9. چاپخانه زیرزمینی استالین

کمی دورتر از مرکز شهر، یک چاپخانه زیرزمینی منحصر به فرد را می بینید که در تفلیس پنهان شده. در اینجا بود که استالین جوان و همکارانش در شروع قرن بیستم پروپاگاندای شوروی را منتشر می کردند. این انتشارات در زیر یک چاه ساخته شد و 17 متر زیر زمین است. فعالان سیاسی با پایین رفتن از چاه به آن دسترسی پیدا می کردند. اما برای خروج اضطراری در صورت لو رفتن رازشان هم راهی تعبیه نموده بودند.

10. آبگرم های سنتی گرجی

سفرتان به تفلیس بدون امتحان کردن آبگرم های گوگردی اش کامل نمی گردد. این آبگرم ها به راحتی از فاصله قابل تشخیص هستند و باید حتماً به یکی از آن ها سر بزنید. گنبدهای آجری که از زمین بلند شده اند و پنجره ای کوچک برای تهویه و ورود نور از ویژگی های اصلی آن ها به شمار می آیند. البته لازم نیست نگران باشید. زیرا از بیرون این پنجره چیزی دیده نمی گردد! آب معمولاً دمایی نزدیک به 40 درجه دارد و مواد معدنی داخل آن برای پوست و بعضی بیماری ها مفید هستند. با هزینه ای اضافه می توانید از خدمات ماساژ هم بهره ببرید.

11. استون هنج گرجی

استون هنج گرجی (Georgian Stonehenge) سازه ای با ستون های 30 متری در بیرون مرکز شهر است که کمتر مورد توجه گردشگران و مردم محلی قرار می گیرد. این یادمان پادشاهان، قهرمانان و ملکه های گرجی را به تصویر می کشد و در پایین آن صحنه هایی از انجیل به چشم می خورد. با توجه به آنکه جمعیت بسیار کمی برای تماشا این سازه می آیند می توانید با آرامش کامل آن را تماشا کنید و عکس های خوبی برای اینستاگرامتان بگیرید!

12. گالری ملی

برجسته ترین قسمت گالری ملی برای بازتماشامایندگان احتمالاً نقاشی های برترین نقاش گرجستان یعنی پیروسمانی (Pirosmani) است که از تابلوهای حیوانات و جشن ها تا پرتره های کمتر شناخته شده و زندگی روستایی متغیر هستند. علاوه بر این گلچین خوبی از آثار هنرمندان برجسته قرن بیستمی هم به نمایش عایدیه است. برای ورود به گالری ملی باید به پارک کنار کلیسا داخل شوید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1935

به "برترین جاذبه های گردشگری شهر تفلیس گرجستان (تور گرجستان ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین جاذبه های گردشگری شهر تفلیس گرجستان (تور گرجستان ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید