تاثیرات و فواید پیاده روی درسلامتی

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرگزاری خبرنگاران- پیاده روی به طور باورنکردنی برای سلامت قلب مفید است. پیشینیان شکارچی ما 5 یا 6 روز در هفته و روزانه کیلومتر ها راه می رفتند.

تاثیرات و فواید پیاده روی درسلامتی

به گزارش خبرنگاران، راه رفتن باعث محافظت و بازسازی اندام ها می گردد و به هضم غذا یاری می نماید و حتی می تواند جلوی فرآیند پیری مغز را بگیرد. در اینجا هشت علت قانع نماینده آورده ایم برای آنکه قبول کنید وقت آن است که روزانه قدم هایتان را بشمارید.

تاثیرات و فواید پیاده روی درسلامتی

پروفسور شین اومارا، عصب پژوه از فواید راه رفتن برای شرایط بدنی و ماهیچه های ما می گوید. راه رفتن باعث محافظت و بازسازی اندام ها می گردد و به هضم غذا یاری می نماید و حتی می تواند جلوی فرآیند پیری مغز را بگیرد. پیاده روی هم چنین باعث می گردد خلاقانه تر فکر کنیم و حال بهتر و اندازه تنش و استرس کمتری داشته باشیم و آنچه در آن جمعیت های انسانی خیلی شاخص است، همین سلامت قلب است.

در اینجا هشت علت قانع نماینده آورده ایم برای آنکه قبول کنید وقت آن است که روزانه قدم هایتان را بشمارید.

1. پیاده روی عملکرد مغز را بهتر می نماید

عدم فعالیت به معنای ماهیچه های کمتر در بدن و ماهیچه های کمتر یعنی توانایی کمتر در بدن. اما شاید تعجب کنید که به علت عدم فعالیت، مغز هم کارایی خود را از دست می دهد. وقتی راه می رویم، مولکول هایی که در ماهیچه های ما تشکیل می گردد به بخش خاکستری مغز می رسد و کارایی و توانایی مغز را بهبود می دهد. مولکول خاصی یاری می نماید شبکهٔ مویرگ های خونی مغز تشکیل گردد و کار خون رسانی به سلول های مغزی به خوبی انجام گردد. پیاده روی فکر ما را بازتر می نماید.

2. پیاده روی باعث سلامت قلب ماست

پیاده روی به طور باورنکردنی برای سلامت قلب مفید است. پیشینیان شکارچی ما 5 یا 6 روز در هفته و روزانه کیلومتر ها راه می رفتند. شین می گوید: آنچه در آن جمعیت های انسانی خیلی شاخص است، همین سلامت قلب است.

قبیله ای به نام تسیمان، در جنگل های آمریکای جنوبی زندگی می نماید که قلب افراد 80 سالهٔ آن به سلامت قلب افراد 50 سالهٔ آمریکایی است؛ به این علت که آمریکایی ها روزانه فعالیت بدنی کمی دارند.

3. پیاده روی به هضم غذا یاری می نماید

پیاده روی دوست معده ما هم هست. شین می گوید: وقتی افراد بیشتر راه بروند، هضم و عبور غذا آسان تر می گردد. بهتر نیست که به جای قرص رفع یبوست، به پیاده روی دلپذیری بروید، پیاده روی روش مطمئنی است تا برای همواره از شر آن خلاص شوید.

4. پیاده روی به ما برای رفع مسائل یاری می نماید

از نظر علمی ثابت شده است که راه رفتن خلاقیت ما را بیشتر می نماید و به ما یاری می نماید تا با مسائل بهتر کنار بیاییم.

شین اومارا، استاد عصب شناسی می گوید: وقتی به چیزی فکر می کنید، اگر بلند شوید و راه بروید بهتر می توانید مسائل را رفع کنید تا بنشینید و احساس دلسردی و ناامیدی کنید. ما خیلی از نویسندگان و متفکران و ریاضیدانان بزرگ را می شناسیم که راه رفتن و پیاده روی را برترین روش برای حل مسائل و رفع مسائل می دانسته اند.

برای مثال، استیون کینگ، نویسنده سرشناس مرتب و خیلی زیاد راه می رود. برتراند راسل، فیلسوف و نویسنده هم معروف است که افکارش را روی کاغذی یادداشت می کرد و برای پیاده روی بیرون می رفت و در بازگشت نوشتهٔ کامل و بی نقصی می نوشت.

5. پیاده روی از افسردگی جلوگیری می نماید

شین می گوید: آدم وقتی بی حرکت باشد بیشتر ممکن است دچار افسردگی بگردد. این استاد عصب شناسی دانشگاه، اضافه می نماید: پژوهش جدیدی نشان داده است که اندازه افسردگی و اندازه خطر ابتلا به افسردگی در گروه هایی از افراد که بیش از همه غیرفعال هستند، بالاتر است. به عبارت دیگر، هرچه فعال تر باشید، بهتر است.

گروهی معتقدند که برخی از انواع بیماری افسردگی به علت عامل های التهابی و عفونی موجود در خون ایجاد می گردد. شین می گوید: اگر خیلی پیاده روی کنید این عوامل التهابی در خون کاهش پیدا می نماید و به شدت کم می شوند. در برخی موارد، زیاد راه رفتن مثل واکسن عمل می نماید و به طور آشکاری احتمال بروز هر نوع افسردگی را کم می نماید.

6. پیاده روی به ما یاری می نماید پذیرنده تر و برون گراتر و کمتر عصبی باشیم

نظریهٔ تاییدشده و مدلی در روان شناسی بر این باور پایدار است که شخصیت هر یک از ما از 5 عامل مختلف تشکیل شده است. این عوامل عبارتند از: پذیرندگی تجربه های تازه، وظیفه شناسی، برون گرایی، سازگاری و روان رنجوری.

شین می گوید اگر ما از فردی که زندگی کم فعالیت دارد آزمون های مختلف شخصیت بگیریم، درمی یابیم که آن ها در طول زندگی خود، کمتر پذیرای تجربه های تازه هستند وهم چنین کمتر برون گرا و بیشتر دچار عارضه های عصبی و روان رنجوری می شوند.

در مقابل، اگر زندگی فرد فعالی را مشاهده کنید، هیچ کدام از ویژگی های شخصیتی که در افراد غیرفعال مشاهده می گردد را نمی بینید. افراد فعال هم چنین کمتر دچار بیماری هایی می شوند که سراغ افرادی با شیوهٔ زندگی غیرفعال می آید.

7. پیاده روی برای سوخت وساز بدن بهتر از بدن سازی است

انجام فعالیت های بدنی ملایم تر و به طور منظم و در تمام روز برای تنظیم سوخت وساز بدن بهتر از فعالیت های ورزشی شدید، اما نامنظم و گاه به گاه است.

شین می گوید که افراد معمولاً در خصوص مفید بودن بدن سازی و یک ساعت دویدن بر تردمیل اغراق می نمایند، در حالی که باقی ساعات روز هیچ فعالیتی نمی نمایند. او ادامه می دهد که این روش باعث ورزش منجر به عدم فعالیت می گردد. بدن شما چنین برداشت می نماید که شما به شکار رفته اید و شکار نموده اید و آن را کشته اید و حالا نشسته اید و می توانید آن را بخورید و در نتیجه اندازه سوخت وساز بدن شما کاهش پیدا می نماید.

بدن ما برای فعالیت منظم و مداوم ساخته شده است، از این رو وقتی تمام روز جایی بنشینیم و ناگهان فعالیت بدنی خیلی شدیدی بکنیم و بعد دوباره برگردیم و روی مبل لم بدهیم، این جهت و روشی نیست که ما به عنوان انسان در آن تکامل پیدا نموده ایم.

8. پیاده روی حالت بدن ما را بهتر می نماید

برای خیلی از ما، کار روزانه به معنای پیاده شدن از ماشین و نشستن پشت میز و پس از آن نشستن روی مبل است. این چرخه باعث حالت بدنی نادرست و درد و ناراحتی پشت و کمر می گردد. شین می گوید: بدن ما برای اینکه تمام روز در یک حالت بماند طراحی نشده است، این روش به ما آسیب می زند. به طور منظم بلند شدن و کمی راه رفتن برای پیشگیری از درد کمر و بهبود شرایط بدن لازم است.

شش توصیه برای آنکه در طول روز بیشتر راه برویم

1. موبایل یا کامپیوتر خود را برای هر 25 دقیقه طوری تنظیم کنید که شما را خبر کند و از جای خود بلند شوید و 5 دقیقه راه بروید. اگر با این وقفه های کوتاه کار کنید، کارایی بیشتری پیدا می کنید و بین این وقفه ها هم کمی حرکت می کنید.

2. انواع مختلفی از میز های متحرک یا مناسب برای ایستاده کار کردن، در بازار هست. میز کار قدیمی را کنار بگذارید و در حال کار کردن هم راه بروید.

3. جلسات حتماً به معنی نشستن نیست. پیشنهاد کنید که در جلسه بایستید. شاید حتی بتوانید راه بروید و با هم حرف بزنید.

4. وقتی با تلفن حرف می زنید، بایستید و در طول مکالمه راه بروید.

5. از گام شمار تلفن هوشمند خود بهره ببرید. کوشش کنید هر روز 5000 قدم بیشتر از اندازه معمول راه بروید. هدف خود را 9 تا 10 هزار قدم معین کنید و در طول روز به آن برسید.

6. به جای آسانسور از پله بهره ببرید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1735

به "تاثیرات و فواید پیاده روی درسلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات و فواید پیاده روی درسلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید