ثبت ملی حمام تاریخی کردآباد در آینده نزدیک

به گزارش تور اروپا ارزان، ایسنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های واصله، ثبت ملی حمام تاریخی کردآباد در آینده نزدیک صورت می پذیرد.

ثبت ملی حمام تاریخی کردآباد در آینده نزدیک

مهدی غلامی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودرآهنگ درباره اقدامات حوزه ثبت بناهای واجد ارزش شهرستان کبودرآهنگ در امسال بیان نمود: در سال 1402 چند پرونده ثبت در دست آنالیز است که کار برخی از آنها مانند پرونده حمام تاریخی کردآباد، پل آلان علیا و حمام چارلی اجرا شده و در انتظار ثبت هستند.

وی با اشاره به اینکه حمام روستای کردآباد متعلق به اواخر دوره قاجار است، اضافه نمود: نقشه برداری از این حمام تاریخی در سال 99 انجام شد و پرونده ثبت بنا در فهرست کاندیدای ثبت بناهای شهرستان نهاده شد.

غلامی با بیان اینکه پس از تعطیلی این حمام، بنا بلااستفاده بود، اظهار کرد: این حمام تاریخی در سال 1394 به وسیله اداره میراث فرهنگی بازسازی شد و پس از ثبت ملی و بازسازی با اولویت حفظ بنا می تواند تغییر کاربری دهد.

به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودرآهنگ، حمام سنگی در روستای چارلی کبودرآهنگ نیز جز اولویتهای بناهای ثبت ملی در این شهرستان است.

وی درباره این بنای تاریخی بیان نمود: حمام سنگی در روستای چارلی مشابه حمام سنگی باشقورتاران است و از مصالح بومی در ساخت این بنا استفاده شده است. بعلاوه در این بنا از سنگهای موجود در منطقه برای جداره و طاق های بنا استفاده شده و به احتمال زیاد قدمت بنا به اواخر دوره های تیموری و صفویه بر می شود.

غلامی در ادامه گفت: پل آلان علیا در نزدیکی روستای آلان علیا و شهر گل تپه واقع شده است و دیگر اثری است که در انتظار ثبت ملی واقع شده است. این بنا در سال 1319 هجری شمسی به وسیله استادکاران چیره دست ساخته شده که تاریخ ساخت پل در یک طرف و نام محلی پل در طرف دیگر بر روی سنگها نوشته شده است. این پل زیبا در سال 1399 شناسایی شد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 فروردین 1402 بروزرسانی: 27 فروردین 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2035

به "ثبت ملی حمام تاریخی کردآباد در آینده نزدیک" امتیاز دهید

1 کاربر به "ثبت ملی حمام تاریخی کردآباد در آینده نزدیک" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی حمام تاریخی کردآباد در آینده نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید