خورشیدگرفتگی در سطح مریخ چگونه به نظر می رسد؟

به گزارش تور اروپا ارزان، مانند زمین، مریخ لحظاتی را تجربه می نماید که قمر هایش بر سطح آن سایه می اندازند. اما کسوف در مریخ که به وسیله مریخ نورد های ناسا Opportunity، Curiosity و Perseverance ثبت شده است، بسیار متفاوت از روی زمین است.

خورشیدگرفتگی در سطح مریخ چگونه به نظر می رسد؟

قمر های مریخ فوبوس و دیموس به ترتیب هر 7.65 و 30.35 ساعت یک بار به دور مریخ می چرخند که در مقایسه با مدار 27 روزه ماه زمین بسیار سریع است. آن ها بعلاوه بسیار کوچکتر از ماه و به طور قابل توجهی چگال تر هستند.

از نظر فنی، کسوفی به سبک زمین روی مریخ نمی تواند رخ بدهد ، بلکه گذر هایی را شاهد خواهیم بود که هرگز نور خورشید را به طور کامل مسدود نمی نمایند.

نمونه ای از آن را به وسیله Perseverance در ویدیوی زیر مشاهده می گردد، ببینید:

این کسوف های کوچک را اگر تشبیه کنیم، مثل این می ماند که خورشید یک کره چشم غول پیکر است و قمرهای مریخ مردمک های عجیب و غریب و آن. آنگاه می بینیم که این چشم فضایی چیزی را دنبال می نماید!

از تصورات خیالی که بگذریم، دانشمندان هنگام از سایه فوبوس، تأثیر عجیبی را بر روی سیاره مشاهده نموده اند. فرودگر Mars InSight، رصدخانه ای که برای میزان گیری فعالیت لرزه ای طراحی شده است، در طول این رویداد ها فقط کمی کج می گردد. دانشمندان این تمایل اندک را به تغییر شکل سطح مریخ در نتیجه اثر خنک نمایندگی بسیار خفیف ناشی از کاهش تشعشعات خورشیدی نسبت داده اند.

از بین دو قمر، فوبوس سایه بزرگ تری دارد و تا 40 درصد از نور خورشید را زمانی که به طور کامل به وسیله تابش خیره نماینده بلعیده گردد، مسدود می نماید. دیموس، بسیار دورتر و کوچکتر است نور بسیار کمتری را از بین می برد.

در طی یک خورشید گرفتگی کامل روی زمین، قرص ماه کاملاً قرص خورشید را می پوشاند. این به علت یک تصادف بسیار مجذوب کننده است. ماه حدود 400 برابر کوچکتر از خورشید است. بعلاوه حدود 400 برابر از خورشید به زمین نزدیکتر است. این بدان معنی است که خورشید و ماه در آسمان ما کم و بیش یک میزان به نظر می رسند.

این اندازه کمی فرق دارد، زیرا نه مدار زمین به دور خورشید و نه مدار ماه به دور زمین کاملاً دایره ای نیستند. بنابراین میزان آن ها بسته به موقعیت مداری می تواند کمی بزرگتر یا کوچکتر به نظر برسد. زمانی که ماه کاملاً خورشید را نمی پوشاند و حلقه ای از نور در اطراف قرص ماه باقی می ماند، خسوف های حلقوی می گردد.

جالب تر از آن، به نظر می رسد که ظهور گونه ما دقیقاً به موقع اتفاق افتاده است تا از چنین کسوف های کاملی شگفت زده شویم. ماه زندگی خود را بسیار نزدیک به زمین شروع کرد و در حال حاضر با سرعتی در حدود 3.82 سانتی متر در سال دور می گردد. 600 میلیون سال دیگر خورشید گرفتگی کامل دیگر رخ نخواهد داد!

ویدئوی زیر داده های کنجکاوی یک کسوف دیموس را نشان می دهد.

رصد خورشید گرفتگی از زمین می تواند چیز های جالبی در خصوص خورشید به ما بیاموزد.

در مریخ، دانشمندان بعلاوه می توانند از کسوف برای یادگیری چیز هایی استفاده نمایند. آن ها می توانند حرکت فوبوس را به اثر گرانشی آن در مریخ مرتبط نمایند و از این اطلاعات برای درک بهتر مریخ استفاده نمایند.

سرنوشت نهایی فوبوس هم جالب است. این قمر به مریخ نزدیک تر و نزدیک تر می گردد و روزی آنقدر نزدیک می گردد که گرانش مریخ آن را از هم گستت. سپس، سیاره سرخ به طور موقت دارای حلقه ای از بقایای فوبوس خواهد بود.

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 شهریور 1401 بروزرسانی: 10 شهریور 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1931

به "خورشیدگرفتگی در سطح مریخ چگونه به نظر می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشیدگرفتگی در سطح مریخ چگونه به نظر می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید