دیدنی های الیگودرز، منطقه ای زیبا در لرستان

به گزارش تور اروپا ارزان، استان لرستان از قطب های تاریخی و کهن غرب کشور به شمار می رود که از جاذبه های تاریخی بی شماری حفاظت می نماید. علاوه بر آثار تاریخی، این استان جاذبه های طبیعی و گردشگری بی نظیری دارد که نظر گردشگران داخلی و حتی خارجی را به خود جلب می نماید. در این مطلب می خواهیم شما را با شهرستان الیگودرز در شرق لرستان آشنا کنیم. الیگودرز یکی از قطب های تاریخی ایران به شمار می رود که پیشینه آن به هفت هزار سال پیش باز می شود. تاریخچه الیگودرز در دل رشته کوه های زاگرس واقع شده است و به همین علت دارای آب و هوایی مناسب و طبیعتی بکر است. برای آشنایی بیشتر با دیدنی های الیگودرز ما را دنبال کنید. در این مقاله شما بعلاوه با دسترسی به الیگودرز نیز آشنا خواهید شد.

دیدنی های الیگودرز، منطقه ای زیبا در لرستان

دشت لاله های واژگون، نادرترین گونه گیاهی!

دشت لاله های واژگون، یکی از مشهورترین جاذبه های طبیعی الگودرز و استان لرستان می باشد که توجه گردشگران و طبیعت گردان بی شماری را به خود جلب نموده است. لاله های واژگون که از کمیاب و نادرترین گونه های گیاهی جهان به شمار می روند، دشتی به وسعت دو هزار و نهصد هکتار را در این شهرستان تصاحب نموده اند به همین دلیل از اصلی ترین تماشای های الیگودرز در تاریخچه الیگودرز شناخته می شوند. این لاله ها در اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت، زیبایی بی نظیری به دشت می بخشند که زبانزد جهانیان است! بعضی مردم محلی می گویند که لاله ها به خاطر تماشا مرگ سیاوش واژگونند زیرا پس از آن شرمنده، افسرده و غمگین اند!

آبشار آب سفید، عروس لرستان

یکی از بلندترین و معروف ترین آبشارهای ایران، آب سفید است که در جنوب شرقی استان لرستان در شهرستان الیگودرز قرار گرفته است. جالب است بدانید که آب سفید وقتی با هوا مخلوط می گردد و با سنگ بر خورد می نماید به شکل حباب های سفید رنگی در می آید که همین فرایند باعت شکل گیری نام آن شده است. مردم محلی آب سفید را با نام او اسپید می شناسند و لقب عروس لرستان را بر آن نهادند. به گفته زمین شناسان این آبشار بر اثر هزاران سال فرسایش و فعالیت های زمین شناختی شکل گرفته و یکی از قدیمی ترین آبشارهای جهان به شمار می رود. برترین زمان بازدید از این جاذبه در بین تماشای های الیگودرز و در تاریخچه الیگودرز برای گردشگران و ماجراجویان فصل بهار وتابستان است که هوا زیاد سرد نیست.

آبشار دو قلوی الیگودرز، وارگ

آبشار وارگ یکی از زیباترین و مجذوب نماینده ترین آبشارهای دو قلوی جهان است که در یکی از روستاهای شهرستان الیگودرز با نام وارگ قرار گرفته است. مسیر رسیدن به این جاذبه تماشای سخت و سخت است به همین دلیل بسیاری از گردشگران از بازدید صرف نظر می نمایند زیرا امکان استفاده از وسیله نقلیه وجود ندارد و نیازمند ساعت ها پیاده روی در زمان دسترسی به الیگودرز است.

آبشار برنجه یا تاف، استان لرستان

آبشار برنجه یا تاف به دلیل فاصله زیادی که با شهر دارد، زیاد شناخته شده نیست و مورد استقبال گردشگران قرار نگرفته است. اما باید گفت که برنجه یکی از قطب های ارزشمند کشورمان به شمار می رود زیرا به عنوان بلندترین آبشار آسیا و سیزدهمین آبشار بلند جهان شناخته می گردد. به دلیل ارتفاع زیاد و صعب العبور بودن آن امکان مقدار گیری دقیق برنجه وجود ندارد و به صورت محاسبه تقریبی ارتفاع آن به بیش از هفتصد و پنجاه متر در تاریخچه الیگودرز می رسد.

گردشگری در دریاچه گهر

اگر قصد سفر به الیگودرز را دارید به شما توصیه می کنیم که حتما به دریاچه گهر سر بزنید زیرا علاوه بر زیبایی، گردشگران از تفریحاتی نظیر دوچرخه سواری، کوهنوردی، ماهیگیری و شنا نیز می توانند بهره مند شده و تجربه ای تازه به دست آورند. به طور کلی گهر از دو بخش کوچک (کره گهر) و بزرگ (کله گهر) تشکیل شده که زمین شناسان دلیل شکل گیری آن را زمین لرزه ای بزرگ می دانند که سال ها پیش در این منطقه اتفاق افتاده زیرا این دریاچه دقیقا بر روی گسل اصلی زاگرس قرار گرفته است.

غالیه کوه، شهرستان الیگودرز

قالی کوه یا غالیه کوه یکی از پرطرفدارترین جاذبه های استان لرستان است که در شمال بزرگترین دشت لاله های واژگون جهان قرار گرفته است. ارتفاع کوه های این منطقه زیاد است و از معروف ترین آن ها می توان به کوه دان اشاره نمود. علاوه بر ارتفاع زیاد این منطقه دارای گونه های جانوری و گیاهی منتوعی نیز هست. برای مثال گیاهی با نام درخت سروکوهی در اطراف این کوه وجود دارد که مرم محلی به آن اوورس می گویند. این گیاه به سادگی با صاعقه کوچکی آتش می گیرد اما مردم محلی اعتقاد عجیبی نسبت به سوختن اوورس در زمان دسترسی به الیگودرز دارند و می گویند وقتی که این درخت پیر و سالخوده می گردد خود سوزی می نماید تا جایش را به درخت جوان و تازه ای بدهد!

کوه تمندر، شکارگاه لرستان

اگر علاقمند به کوهنوردی و گردشگری در این گونه منطقه ها هستید ما به شما کوه تمندر را پیشنهاد می کنیم. این رشته کوه در بخش بربرود شهرستان الیگودرز قرار گرفته است که علاوه بر صخره و کوه نوردی، می توانید از غارهای جالبی که در دل کوه های این منطقه وجود دارد، بازدید کنید. بعلاوه در فصل زمستان تمندر به خاطر شیب مناسب و برف گیری مکان مناسبی برای ورزش اسکی در تاریخچه الیگودرز است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1990

به "دیدنی های الیگودرز، منطقه ای زیبا در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های الیگودرز، منطقه ای زیبا در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید