تور دبی ارزان: زیر آبی رفتن اماراتی ها برای تصاحب میراث زیر آب خلیج فارس

به گزارش تور اروپا ارزان، هشدار باستان شناس: تمام موجودات زنده خلیج فارس را به نام های عربی نامگذاری نموده اند!

تور دبی ارزان: زیر آبی رفتن اماراتی ها برای تصاحب میراث زیر آب خلیج فارس

با تور دبی ارزان در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

یک باستان شناس معتقد است: اگر تصورمان برآن باشد که می توانیم به حوزه باستان شناسی و تاریخ بپردازیم اما به باستان شناسی زیر آب نپردازیم، قطعا از بخش مهمی از تاریخ مان غافل شده ایم. این درحالی است که علمی ترین کارها برای اثبات حقانیت ایرانی ها در خلیج فارس، انجام مطالعات باستان شناسی زیر آب است.

به گزارش توریسم به نقل از ایلنا، حسین توفیقیان (عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی (پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) با اشاره به اهمیت توجه به حوزه باستان شناسی زیر آب گفت: بدیهی است کشوری که بیش از 3 هزار کیلومتر مرز آبی دارد و دارای دو دریا در شمال و جنوب است باید توجه خاصی به حوزه باستان شناسی زیر آب داشته باشد. از یکسو خلیج فارس و دریای عمان را با قدمتی چند هزارساله در حوزه تاریخ دریانوردی و کشتیرانی در جنوب کشور داریم و از دیگر سو دریای مازندران را هرچند با تاریخی کمتر در شمال کشور داریم. بعلاوه تعداد زیادی دریاچه و رودخانه داریم که آثار تاریخی مختلفی را در خود جای داده اند.

او ادامه داد: ایران یکی از مستعدترین کشورها برای مطالعات باستان شناسی زیر آب است. در دوران باستان، ایران همچون پلی میان تمدن های شرق و غرب بود و بخشی از تبادلات تجاری در دنیای باستان به وسیله خلیج فارس انجام می شد. بنابراین اگر تصورمان برآن باشد که می توانیم به حوزه باستان شناسی و تاریخ بپردازیم اما به باستان شناسی زیر آب نپردازیم، قطعا از بخش مهمی از تاریخ مان غافل شده ایم. چراکه همانگونه که بخشی از تاریخ و تمدن ایران در فلات ایران شکل گرفته، بخش مهمی از تاریخ ایران، نیز در دریا و تعامل انسان با دریا شکل گرفته است.

این عضو گروه باستان شناسی زیر آب (دریایی) با اشاره به آنکه از سال 2009 به این سو ایران به عضویت کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی دنیا (یونسکو) درآمده است، از ایجاد تعهدی که این عضویت برای ایران ایجاد نموده سخن گفت و ادامه داد: باید تشکیلات و گروهی داشته باشیم که بتواند در این حوزه به صورت تخصصی کار کند.

توفیقیان که سال ها فعالیت در حوزه باستان شناسی زیر آب ایران و باستان شناسی خلیج فارس را در کارنامه خود ثبت نموده، در ادامه به مسائلی اشاره نمود که در حوزه خلیج فارس با آن روبه رو هستیم و یادآور شد: سال هاست شاهد تحریف نام خلیج فارس در عرصه های بین المللی هستیم. این تحریف به وسیله کشورهای عربی به شدت در جریان است. بنابراین باستان شناسی زیر آب یکی از بسترهایی است که می توانیم به وسیله آن درخصوص خلیج فارس کار کنیم. یکی از برترین راه ها و علمی ترین کارها برای اثبات حقانیت ایرانی ها در خلیج فارس، انجام مطالعات باستان شناسی زیر آب است.

این استادیار با تاکید بر آنکه کشورهای عربی درحال حاضر فعالیت های خود در حوزه باستان شناسی خشکی را به مرحل پیشرفته ای رسانده اند، از ورود آن ها به حوزه باستان شناسی زیر آب اطلاع داد و گفت: کشورهای عربی مانند قطر درصدد خرید کشتی های بزرگ مطالعاتی و تحقیقاتی برآمده اند و باستان شناسی زیر آب را توسعه داده اند. حتا عربستان یک کشتی هزار تنی تحقیقاتی خریداری نموده و سرمایه گذاری های بزرگی در حوزه باستان شناسی زیر آب انجام داده است. شاید تا به امروز پرده از کشفیات مهم خود بر نداشته باشند اما قطعا به زودی شاهد انتشار اخبار مهمی در این خصوص از سوی کشورهای عربی خواهیم بود. با فرایند فعلی، به زودی شاهد جلو افتادن عرب ها در حوزه باستان شناسی زیر آب خلیج فارس خواهیم بود درحالی که ایران مانند باستان شناسی در حوزه سواحل خلیج فارس، حرفی برای گفتن نخواهد داشت. ای کاش ایران هم می توانست در این زمینه حداقل تشکیلات مختصری را داشته باشد و گروه باستان شناسی زیر آب (دریایی) را حفظ کند.

این عضو گروه باستان شناسی زیر آب (دریایی) در پاسخ به این سوال که آیا جای خالی ایران در حوزه باستان شناسی زیر آب در حوزه خلیج فارس می تواند زمینه های توسعه فعالیت های کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه باستان شناسی زیر آب را فراهم کند چنانکه بعضی از داشته های ایران را به نام خود مصادره نمایند، گفت: قطعا اینگونه خواهد بود. آن ها باستان شناسی زیر آب را به تازگی آغاز نموده اند و قطعا در ماه های آینده شاهد انتشار اخبار مهمی در این خصوص خواهیم بود. در حوزه خلیج فارس مدت هاست کار می نمایند و تمام موجودات زنده خلیج فارس را به نام های عربی نامگذاری نموده اند. اطلاع یافتم که بعضی کشورها مانند قطر درصدد جمع آوری انواع کشتی ها و قایق های سنتی از سراسر خلیج فارس و سواحل ایران برآمده. حتی درصدد جمع آوری و خریداری کردن لنگرهای سنگی برآمده اند تا موزه های خود را غنی تر نمایند.

لازم به ذکر است روزنامه توریسم آمادگی دارد تا نظرات بقیه کارشناسان و صاحب نظران را در مورد میراث باستانی زیر آب و هشدارمذکور از سوی عضو گروه باستان شناسی زیر آب (دریایی) را منعکس نماید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1774

به "تور دبی ارزان: زیر آبی رفتن اماراتی ها برای تصاحب میراث زیر آب خلیج فارس" امتیاز دهید

2 کاربر به "تور دبی ارزان: زیر آبی رفتن اماراتی ها برای تصاحب میراث زیر آب خلیج فارس" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دبی ارزان: زیر آبی رفتن اماراتی ها برای تصاحب میراث زیر آب خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید