ساختمان برج ایفل فرانسه ، نمادی از عشق و آهن در پایتخت فرانسه

به گزارش تور اروپا ارزان، ساختمان برج ایفل فرانسه نمادی است رمانتیک همانند شهری که در آن واقع شده است و داشتن یک عکس سلفی با این بنای فلزی آرزوی بسیاری از جهانگردان و گردشگران بوده و گواه آن یک میلیون و ششصد هزار کاربری است که در صفحه فیسبوک برج ایفل پاریس عضو هستند و با عکس هایی که با آن گرفته اند این صفجه را پر نموده اند. برج ایفل فرانسه سازه ای بوده که از هر جای پاریس می توانید آن را ببینید و یادی کنید از الکساندر گوستاو ایفل (Gustave Eiffel)، سازنده و معمار این برج تاریخی. ما را در این مقاله خواندنی همراهی کنید تا هرچه بیشتر شما را با برج ایفل پاریس آشنا کنیم.

ساختمان برج ایفل فرانسه ، نمادی از عشق و آهن در پایتخت فرانسه

جهت دریافت خدمات آلاچیق پارک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

الکساندر گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) که بود؟

مهندس گوستاو ایفل یکی از ماهرترین استادان زمان خود در ساخت سازه های فلزی بوده که در سال 1832 میلادی در ایالت بورگوندی (Burgundy) فرانسه بجهان آمد. این مهندس بنام که در طول عمر خود سازه های فلزی بسیاری را در سراسر جهان به نام خود ثبت نموده، متولد شهر دیژون (Dijon) است و لقب جادگر فلز را از آن خود کرد. شایان ذکر است گوستاو ایفل برای بدست آوردن نظر بزرگان برای ساخت این سازه عظیم در کشور فرانسه با نزدیک به 700 طراح به رقابت پرداخت و همین طرح را بدون تغییر اجرا نمود، چرا که محاسبات بسیار دقیق وی همه شرایط را در خود جای داده بود. گوستاو ایفل در طرح خود فشار حاصل بر هر پیچ و مهره را محاسبه نموده و هنگام ساخت روی پیچ و مهره های ارسالی از کارخانه ای در همان حوالی نظارت داشت و بسیار پیش می آمد که تعدادی از آن ها را به کارخانه برگرداند. این مهندس خندان و محاسبه گر حتی هنگام طراحی این بنای فلزی، وزش باد را هم از قلم نینداخته بود. گوستاو ایفل برای فرانسه خدمات بیشماری انجام داد که از آنان جمله می توان به پل رودخانه دورو (Douro)، ایستگاه مرکزی بوداپست، پل رودخانه گارون (Garonne)، پل های بزرگ دره جنوب فرانسه اشاره نمود. شاید جالب باشد بدانید که سازه آهنی داخل مجسمه آزادی کشور آمریکا نیز کار همین مهندس زبردست فرانسوی است. گوستاو ایفل که برج ایفل را به نام و احترام او نامگذاری کردند، در سال 1923 میلادی از جهان رفت، اما نامش با ساختمان برج ایفل پاریس عجین شد و زنده ماند.

2 سال و 5 روز کار شبانه روزی

سال 1887 سال آغاز ساخت برج ایفل در کشور فرانسه بود. از آنجایی که قرار بود این سازه عظیم فلزی در صدمین سال انقلاب فرانسه افتتاح گردد، 2 سال و 5 روز کار شبانه روزی را طلبید. این برج که امروزه نمادی از پاریس و حتی فرانسه است، با فولاد ساخته شده و همیشه با نورپردازی های متنوع به جذابیت و شکوهش افزوده می گردد. این مکان مشهور جهانی محلی برای برگزاری رویدادهای مهم و مسابقات فراوانی در فرانسه بوده و امروزه سالانه 7 میلیون گردشگر از آن دیدن می نمایند. ساختمان برج ایفل پاریس در حدود 2 میلیون و نیم پیچ و مهره دارد که ضخامت آن ها از یک میلیمتر تا ده سانتی متر متفاوت بوده و 18038 تیرک از جنس های بتن، آهن و فولاد در آن به کار رفته اند. ارتفاع این برج 300 متر بوده که با آنتن رویش به 324 متر می رسد و 1665 پله می تواند شما را به بالایش برساند. دو کابین 25 نفره آغاز کار این پروژه در سال 1887 بود، اما از طبقه دوم به بعد به دلیل شیب برج کار کمی به مشکل خورد تا اینکه لئون ادوکس (Léon Edoux) با تعبیه دو بازوی هیدورلیکی قدرتمند برای این مشکل چاره اندیشید.

در طبقات مختلف برج ایفل فرانسه چه خبر است؟

قبل از آنکه وارد ساختمان برج ایفل پاریس شوید، وارد میدان یا به تعبیری حیاط برج شده و از دیدن پایه های این بنای غول پیکر غرق حیرت و تعجب خواهید شد و تازه آنجاست که متوجه می شوید عکس و فیلم هایی که تا به امروز از برج ایفل دیده اید، در برابر عظمت واقعی آن چیزی نبوده اند. اگر برای رفتن به طبقه اول برج ایفل فرانسه از پله هم استقاده کنید شاید بهتر باشد تا در صف آسانسور بایستید. با ورود به طبقه اول که در ارتفاع 57 متری قرار گرفته است، روی یک سطح شیشه ای خواهید ایستاد که مناظر بسیار زیبایی را از آن ارتفاع می توانید ببینید، حسی متفاوت از ایستادن بر روی آسمان و البته همراه با کمی ترشح آدرنالین! البته نمایشگاه های فراوانی هم همیشه در طبقه اول برج ایفل موجود هستند. با ورود به طبقه دوم و دیدن کلیسای نوتردام (Notre - Dame) از آن ارتفاع متوجه جذابیت فوق العاده این طبقه خواهید شد که همراه با تلسکوپ هایی که در آن قرار دارند، به شما انرژی و روحیه ای دوچندان می بخشند. اما با رسیدن به بالاترین نقطه در ارتفاع 276 متری به این نتیجه می رسید که هرچه تا به امروز دیده اید کاریکاتوری از شگفتی بوده است، به خصوص در شب هایی که چراغ های شهر رویایی پاریس روشن هستند، رسیدن به این ارتفاع بی نهایت دلپذیر و رمانتیک بوده و افراد بسیاری این بخش از برج ایفل را برای دادن پیشنهاد ازدواج انتخاب نموده اند. در این بخش برج دفتری قرار گرفته است به نام گوستاو ایفل که مجسمه و کتاب های مورد علاقه این مهندس فرانسوی در آنجا جای گرفته و محلی است برای ادای دین به این قهرمان ملی. اما از همه اینها که بگذرید، باید بدانید برج ایفل فرانسه دارای رستوران و بوفه های مشهوری بوده که می توانند خاطره ای دل انگیز و خوش طعم را برای شما از این گردش به جای بگذارند.

چند نکته جالب درباره برج ایفل

-برج ایفل، بلندترین برج پاریس است. تعجب نکنید، درست شنیده اید. بلندترین برج پاریس، زیرا برج ایفل در کنار دکل و سازه های بلند کشور فرانسه رتبه نهم را دارد.

-ویکتور لوستینگ (Victor Lusting) نام یک کلاهبردار حرفه ای بوده که نامش با برج ایفل در فرانسه عجین شده است. در سال 1925 که خبرهایی از فرسوده شدن و احتمال خرابی برج ایفل در رسانه های فرانسه منتشر شدند، جناب آقای ویکتور لوستینگ با یک سند قلابی چند هزار تن فلز برج ایفل را به دلالان وسایل اسقاطی فرانسه فروخت و از صحنه روزگار محو شد. اما تنها برای یک ماه، چون ویکتور خان همین نقشه را در گوشه ای دیگری از کشور فرانسه در ماه بعد پیاده کرد و در حقیقت طی یک ماه دو بار برج ایفل را فروخت.

-الکساندر گوستاو ایفل طرح و ایده ساخت این برج را به نمایشگاه اکسپو اسپانیا ارائه داده بود، اما داوران و مسئولین وقت این نمایشگاه جهانی در سال 1888 میلادی طرح ایفل را عجیب و پرهزینه قلمداد کردند و آن را نپذیرفتند.

-هیتلر دستور خرابی برج ایفل را صادر کرد، اما مبارزان فرانسوی با قطع کردن کابل های آسانسورها تقریبا مانع به اجرا درآمدن سریع این دستور شدند و در ادامه نیز این اتفاق رخ نداد.

-برج ایفل فرانسه با رنگ قرمز افتتاح شد. امروزه برج ایفل فرانسه را با رنگ برنزی می بینیم، اما شاید جالب باشد بدانید که این سازه عظیم فلزی در این عمر صد و اندی ساله، 18 بار رنگ آمیزی شده است.

-همانند همه چیزهای مشهور، برج ایفل هم از کپی شدن به دور نمانده و تا به امروز 30 کپی از آن در کشورهای مختلف ولی با ابعاد کوچکتر ساخته شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 603

به "ساختمان برج ایفل فرانسه ، نمادی از عشق و آهن در پایتخت فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان برج ایفل فرانسه ، نمادی از عشق و آهن در پایتخت فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید