سفر دو روزه به شهر عاشقان، شیراز

به گزارش تور اروپا ارزان، خوشا شیراز و وضع بی مثالش خداوندا نگهدار از زوالش. شیراز یکی از پرجاذبه ترین مقاصد گردشگری ایران است که سالیانه انبوه گردشگران ایرانی و خارجی روانه آن می شوند. جذابیت های باستانی و طبیعی آن همانند رباینده دل هاست که از دیدن آن سیراب نخواهید شد. اما اگر زمان سفر کوتاه باشد باید یک برنامه ریزی جامع داشته باشید که فرصتی را از دست ندهید.

سفر دو روزه به شهر عاشقان، شیراز

شیراز یکی از شهرهای باستانی ایران است به همین خاطر هزاران آثار تاریخی بی نظیر در دنیا را از آن خود نموده است. اما اگر زمان سفرتان کوتاه است باید زمان بندی و برنامه ریزی مناسبی داشته باشید که از هیچ چیز غافل نشوید.

آژانس هواپیمایی خبرنگاران، در ادامه برای تور شیراز در دو روز برنامه ریزی مناسبی را در اختیارتان قرار می دهد.

روز اول/ گشت شهری

از هر گوشه شیراز که عبور کنیم یک جاذبه تاریخی، به شما چشمک می زند که برای یک بار هم که شده نظری به آن کنید. اما اگر بخواهید به هر مجموعه سرک بکشید نه تنها در دو روز بلکه 10 روز هم کافی نخواهد کرد. پس بهتر است زمان را مغتنم بدارید و به توریستی ترین مکان ها سر بزنید.

صبح را با بازدید از ارگ کریم خان آغاز کنید. بنای باقیمانده از دوران سلسله زندیه که کریم خان آنجا را به عنوان محل زندگی برگزید. ایوان ها و طاق های ارگ باظرافت خاصی ساخته شده و دیدن آن ما را با فضا و فرهنگ روزگاران قدیم آشنا می نماید.

بعد از سیاحت کامل ارگ کریم خان، به خیابان پشتی بروید و یک فالوده شیرازی ناب را نوش جان کنید. فالوده و بستنی شکرریز ازجمله خوب های این منطقه است.

بازار وکیل شیراز را هم نباید از دست داد. یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین بازارهای موجود در ایران که جز آثار ملی هم بشمار می آید. تاق های بلند و منقش شده آن بیش از 11 متر ارتفاع دارد. سوغاتی های خود را از بازارچه سنتی خریداری کنید تا دغدغه این امر را نداشته باشید.

از بازار به سمت محله گود عربان حرکت کنید تا بعدازظهر در مسجد نصیر الملک باشید. جلوه ای از نور و زیبایی که از دریچه پنجره های مشبک مسجد بر سر و روی شما می پاشد. نقش و نگار سقف و ایوان آن همتا ندارد و بی شک شما قدم در زیباترین مسجد دنیا گذاشته اید. در کنار آن خانه نصیر الملک قرار گرفته است که ازجمله خانه های قدمی شیراز است.

اگر طبق برنامه ریزی عمل نموده باشید، می توانید در مسجد نصیر الملک و یا شاه چراغ که در نزدیکی آن است، نماز را اقامه کنید.

صرف یک ناهار سنتی در کوچه، پس کوچه های شیراز

بعد از گشت وگذار از صبح هنگام، حسابی باید گرسنه شده باشید. ازجمله رستوران های شیراز که در این اطراف است؛ می توان به رستوران خانه پرهام اشاره نمود. یک خانه قدیمی 200 ساله که بوی بهارنارنج و کلم پلوی آن شما را به یاد قدیم های خانه مادرعظیم ها می اندازد. در پرهام غذاهای سنتی شهر شیراز را امتحان کنید.

برای کمی استراحت به هتل بازگردید و نفسی تازه کنید.

یک بعدازظهر پر جنب وجوش در شیراز

بعدازظهر از هتل بیرون بزنید که از گرمای هوا هم کاسته شده باشد و خود را به سعدیه برسانید. همان طور که از نام سعدیه برمی آید اینجا آرامگاه شاعر برجسته پارسی گوی سعدی است. بی شک اشعار و پندهای آن را بارها به گوش جان سپرده ایم و حال زمان ملاقات با استاد سخن رسیده است. محوطه آرامگاه سرسبز و باصفاست و دیوارنوشته هایی از اشعار این شاعر نامی در کنار سنگ قبر آن به چشم می خورد و فرصت بازخوانی دوباره آن ها به دست می آید.

مرور شعرخوانی که تمام شد به باغ دلگشاه که یکی از باغ های معروف شیراز است سر بزنید. باغ دلگشاه یادگاری از دوران سلسله ساسانیان است که در دوران صفویه هم مورداستفاده قرارگرفته و در زمان قاجاریه عمارت فعلی آن ساخته شده است. جوی آبی از وسط باغ می گذرد که حس طراوت و سرزندگی را دوچندان می نماید.

ملاقات با شاعر غزل سرای ایران

مگر می گردد به شیراز آمد و به دیار لسان الغیب نرفت. باوجوداینکه مقبره حافظ از موقعیت فعلی کمی دور است اما اگر به حافظیه نروید حسرت آن به دلتان خواهد ماند.

تالار حافظیه در دوران زندیه بنا نهاد شده که معماری اصیل اسلامی در آن موج می زند. در هر گوش از شیراز که بنای تاریخی وجود دارد، یک باغ و بوستان هم در کنارش قد علم نموده و آرامگاه حافظ هم از این قاعده مستنثنی نیست.

زمانی که وارد اینجا شوید خودتان معنی حقیقی عشق را خواهید شناخت. گردشگرانی که عاشقانه دیوان حافظی در دست دارند و با صوتی گوش نواز زمزمه می نمایند. هنگام غروب و یا در شب زیبایی آن صدچندان می گردد.

ازقضا باغ دنیا نما در نزدیکی حافظیه است. انواع درختان و گل های رنگی در سراسر باغ سر از خاک بیرون آورده و معدنی از اکسیژن، عطر و بوی گیج نماینده به استشمام می رسد. اگر تا به الآن فرصت عکس دریافت را نداشتید، در دنیا نما حسابی تلافی کنید و در هر گوشه آن عکسی به یادگار بگیرید.

خوردن غذا در یک رستوران یا کنار خیابان!

برای برنامه شام دو انتخاب دارید. یا می توانید یا به رستوران بین المللی هفت خوان بروید و یا غذاهای خیابانی شیراز را امتحان کنید. انتخاب هر یک از آن ها به سلیقه شما بستگی دارد.

اسم رستوران هفت خوان برگرفته از هفت خوان رستم در شاهنامه فردوسی است که شامل هفت طبقه و در هر طبقه یک سبک غذایی سرو می گردد. اگر گروهی سفر می کنید و هرکدام ذائقه متفاوتی دارید اینجا درست جای شماست. هفت خوان در نزدیکی باغ دنیا گشا است.

شیراز تا نیمه های شب هم شلوغ و پر رفت وآمد است. با نزدیک شدن به نیمه شب بساط غذاهای خیابانی کنار خیابان ها برپا می گردد. دود زغال جگر، دل و قلوه در آسمان کاملاً پیدا است. اگر اهلش هستید شما هم امتحان کنید.

روز دوم/ گشت آثار باستانی

اگر می خواهید آثار باستانی شیراز را از دست ندهید، روز دوم صبح زود بیدار شوید چون بناست به خارج از شهر بروید. با ماشین به سمت استان مردشت بروید تا از نزدیک با بخشی از تمدن هزار سال ایران آشنا شویم.

این تور باستانی که اوج و شکوه عصر باستان سرزمین پارس را نمایان می نماید و عمده بناهای به جای مانده در آن، متعلق به سلسله هخامنشیان می باشد.

تخت جمشید؛ شکوه سرزمین کهن پارس

اولین توقف را در تخت جمشید داشته باشید. چون وسعت این مکان به قدری زیاد است که ساعت ها باید در آن تفرج کنید. تخت جمشید نام یک شهر باستانی در زمان هخامنشیان بوده که کاخی به همین نام هم در آن بنا شده که از آن به عنوان مظهر شکوه و قدرت این امپراتوری نام می بردند.

این کاخ در دوران زمامداری داریوش اول، خشایار شاه و اردشیر اول بناشده و دیوارهای آن نقوشی از ملل گوناگون را که برای پیشکش هدایا به این مکان می آمدند و همچنین جملاتی به زبان میخی؛ نقش بسته است. این کاخ شامل قسمت های مختلفی ازجمله: کاخ آپادانا، کاخ صد ستون، کاخ سه در، کاخ هدیش، کاخ ملکه، دروازه های بنا و آرامگاه اردشیر سوم می گردد.

متأسفانه این بنا در زمان حمله اسکندر مقدونیه به آتش کشیده شد و از آن چیزی جز ستون و سازه ، باقی نمانده که در پس آن هزاران راز از دنیای قدیم نهفته است.

اگر پیروز شدید که از دیدن این بنا دست بکشید! به سراغ بازدید از آرامگاه اردشیر سوم که در دل کوه محوطه تخت جمشید است؛ بروید.

بناهای باستانی، در راستا جاده اصفهان- شیراز

توصیه می کنیم بعد از بازدید آثار تخت جمشید وقت را تلف نکنید و فورا به سمت مجموعه بعدی عزیمت کنید. دوباره سوار ماشین شوید و به سمت جاذبه های دیگر مردشت بروید. در راستا جاده اصفهان- شیراز توقفی کوتاه داشته باشید تا به نقش رجب سری بزنید.

در دامنه های کوه رحمت آثار حکاکی شده برگرفته از دوران ساسانیان برجای مانده است. در هر قسمت آن نقوشی حک شده که به نقش رجب یا نقش قهرمانان معروف است که تصاویری از پادشاهان این سلسله را نمایان می نماید.

در ضلع شمالی آن تصویری از شاپور اول سوار بر اسب دیده می گردد. در نقش برجسته دوم مراسم تاج گذاری اردشیر بابکان و در نقش برجسته سوم تاج گذاری شاپور یکم حک شده است.

پس از روئیت نقش رجب راستامان را دوباره ادامه می دهیم.

نکته ای برای بازدید خارج از شهر

یک نکته را از قلم نیاندازید! برای گشت وگذار خارج از شهر حتماً با خود خوراکی و آب همراه داشته باشید چون در جاده هستید ممکن است، پیدا کردن مغازه و یا رستوران سخت باشد. البته در مکان های تفریحی مانند تخت جمشید و یا آرامگاه کوروش مغازه و مراکز اغذیه فروشی یافت می گردد.

ملاقات از سلاطین هخامنشی

اگر با یک راه بلد برای سیاحت می روید که هیچ مسئله ای برای پیدا کردن آثار ندارید. اما اگر تنها هم می روید، نگران نباشید. در راستا جاده تابلوهای بسیاری برای هدایت وجود دارد که درراه گم نشوید.

مکان بعدی نقش رستم هست که در فاصله شش کیلومتری تخت جمشید قرار گرفته است. این محوطه یادگاری از سلسله عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان است. در امتداد کوه های استخر، آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی (داریوش یکم، خشایار شاه، اردشیر یکم و داریوش دوم) جای گرفته است.

در آن نقش برجسته هایی از دوران عیلامیان و ساسانیان به چشم می خورد که شامل سنگ نگاری از اهورامزدا و اردشیر بابکان، پیروزی شاپور بر امپراتوری رم، بهرام و درباریان، آناهیتا و نرسی، نبرد شاپور دوم و هرمز دوم می گردد.

روبه روی آرامگاه داریوش دوم کعبه زرتشت قرارگرفته که هنوز هم کاربرد آن موردبحث است و علت ساخت و استفاده آن در زمان باستان تعیین نیست.

وداع با شهر شیراز

با یک راستا طولانی به آخرین مقصد روز دوم شیراز گردی می رسیم. آرامگاه کوروش عظیم و فرزند وی، شاه کمبوجیه حسن ختام سفر ما خواهد بود. این مقبره ها در محوطه پاسارگاد واقع شده است.

پیکر کوروش شاه نامی باستان و بنیان گذار سلسله هخامنشیان در سنگ بناهای زرد آهکی آرام گرفته که بر روی مقبره آن به زبان میخی نوشته های وجود دارد.

آرامگاه کمبوجیه (پسر عظیم کوروش و پادشاه دوم هخامنشی) هم در همین محوطه قرارگرفته و مقبره آن شباهت بسیاری با کعبه زرتشت دارد.

در پاسارگاد امکانات رفاهی و اغذیه فروشی موجود است.

سفر دو روزه برای شیراز کافی نیست

واقعیت امر این است که دو روز برای بازدید از آثار تاریخی شیراز بسیار کم است و فرصت لذت بردن از همه آن ها را از بین می برد. اگر قصد رفتن به تور شیراز را دارید، برای آن چندین روز زمان بگذارید و اگر شما به بهانه دیدن آثار باستانی می آیید بهتر است هتلی در مجموعه تخت جمشید رزرو کنید که جز هتل های شیراز محسوب می گردد.

البته در قسمت های دیگر شهر شیراز هم بناهای بسیار دیگری وجود دارد.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 737

به "سفر دو روزه به شهر عاشقان، شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر دو روزه به شهر عاشقان، شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید