شانه ای پنج هزارساله در شهر سوخته ایران، عکس

به گزارش تور اروپا ارزان، این شانه متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد است که از کاوش های شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان به دست آمده است. بیشتر دندانه های این شانه ظریفِ چوبی که انحناهای زیبایی دارد، به طور عجیبی حفظ شده و بافت آن در ظاهر سالم است. این شانه هم اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می گردد.

شانه ای پنج هزارساله در شهر سوخته ایران، عکس

محوطه باستانی شهر سوخته در جنوب شرق ایران و 56 کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان و کنار دلتای رود هیرمند واقع شده است و یکی از محوطه های کلیدی مطالعات باستان شناسی محسوب می گردد. این محوطه کهن حدود 280 هکتار مساحت دارد و پیشرفته ترین شهر باستانی جهان لقب گرفته است.

شهر سوخته در هزاره سوم پیش از میلاد، یکی از مهم ترین مراکز دوران مفرغ در شرق ایران به شمار می آید. کاوش های علمی این محوطه از یک ساختار فرهنگیِ غنیِ جامعه شهرنشین حوزه فرهنگی جنوب شرق ایران پرده برداشته است.

نتیجه آنالیز ها و آزمایش های اجرا شده روی یافته های باستان شناختی شهر سوخته چهار دوره استقرار فرهنگی را نشان می دهد. اولین دوره مربوط به 3200 پیش از میلاد است که بنا به عواملی از جمله قابل قبول ترین آن ها، تغییر بستر رودخانه هیرمند، شهر متروک می گردد. این شهر حداقل دوبار و حداکثر سه بار در بازه های زمانی متفاوت دچار حریق و آتش سوزی شده است.

اشیای ارزشمند کشف شده در شهر سوخته از تنوع هنرهای گوناگون مانند سفال گری، خراطی، جواهرسازی و بافندگی در این منطقه خبر می دهند. از سال 1967 میلادی، یعنی حدود 54 سال پیش، باستان شناسان انگلیسی و ایتالیایی کار حفاری و کاوش در محدوده شهر سوخته را شروع کردند. بعد از انقلاب پس از وقفه ای طولانی، از سال 1374 کاوش های باستان شناسی زیر نظر استادان ایرانی و با سرپرستی دکتر سیدمنصور سیدسجادی ادامه پیدا کرد. در حال حاضر شهر سوخته منبع مطالعاتی برجسته ای در میان پژوهشگران محسوب می گردد و ظرفیت های گسترده پژوهشی آن انتها ناپذیر است.

از دیگر اشیای باستانی مکشوفه در این دولت شهر می توان به چشم مصنوعی، کوزه سفالی با امضای سازنده آن، سوزن، خط کش، چکش، کوره های سفالگری، کوره های ذوب فلزات، دکمه لباس، شانه سر، بذر حبوبات و میوه، برنج، زیره و بسیاری از لوازم متداول و روزمره اشاره نمود.

شهر سوخته اول تیرماه سال 1393 در فهرست یونسکو ثبت شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1404

به "شانه ای پنج هزارساله در شهر سوخته ایران، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "شانه ای پنج هزارساله در شهر سوخته ایران، عکس" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانه ای پنج هزارساله در شهر سوخته ایران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید