عدم توجیه مردم از مزایای تور، موجب کاهش استقبال آنان از آژانس های گردشگری است

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران: یک فعال گردشگری گفت: عدم توجیه مردم از مزایای تور، موجب کاهش استقبال آنان از آژانس های گردشگری در مسافرت های داخلی است.

عدم توجیه مردم از مزایای تور، موجب کاهش استقبال آنان از آژانس های گردشگری است

اگر علاقمند به سفر با بهترین نرخ تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

محمود نجات ثابت در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که چرا رغبت و انگیزه مردم برای استفاده از تور در مسافرت های خود کم است گفت: در ابتدا ضروری است که انگیزه های مسافرت ها را از هم تفکیک کنیم؛ به طوری که اگر شخصی قرار باشد به مسافرتی خارج از کشور برود در حالی که نه زبان مقصد را بلد باشد و نه تا به امروز از آنجا بازدیدی داشته است و همچنین اماکن گردشگری مقصد را نیز نمی داند و حتی با وسایل حمل و نقل و قوانین آن کشور نیز ناآشناست به شدت نیازمند راهنما خواهد بود و از آنجا که نمی خواهد در کشور مقصد به علت ناآشنایی با هزینه ها و دستمزدها، به اصطلاح سرش کلاه برود، ترجیح می دهد که قیمت های حمل و نقل و اقامت را از قبل با یک تور معین بسنجد و بر اساس یک جدول هزینه ای از پیش معین شده ، مسافرتی با هزینه های نسبتاً شفاف و معین داشته باشد.

وی اضافه نمود: در حالت فوق بیشتر مردم جهان و حتی هموطنان عزیز به سراغ تورها و آژانس های مسافرتی می فرایند تا خیال خود را از بابت هزینه ها و سردرگمی در کشور-یا کشورهای- مقصد راحت نمایند. لذا با این مقدمه ابتدایی تقریباً معین است که چرا مردم تور و استفاده از راهنما را به جای مسافرت شخصی و انفرادی ترجیح می دهند.

نجات ثابت ادامه داد: هرچند ممکن است در تور مذکور، هزینه های اضافی نیز به فرد تحمیل گردد؛ مثلا بازدید از بعضی مراکزی که شاید هزینه سفر را افزایش دهد یا اقامت در هتل هایی که نسبت به هتل های اطراف، هزینه های بیشتری دریافت می نمایند و البته حتی خود آژانس برگزارنماینده تور به ناچار هزینه هایی دارد که مبلغ آن را درون هزینه ثبت نام از توریست می گنجاند، اما با تمامی شرایط فوق، باز گردشگر حاضر است که با تور مسافرت کند.

این فعال گردشگری توضیح داد: حال اگر همین شخص به عنوان دانشجو یا فردی که قبلا مدتی در کشور مقصد اقامت داشته است و با زبان مردم، هزینه ها، روش های جابجایی و ... کاملا آشناست، دیگر نیازی نمی بیند که با تور مسافرت کند و هزینه ها و زمان اقامت خود را خودش به تنهایی مدیریت می نماید لذا در حالت دوم نمی توانیم و صحیح هم نیست که شخص را مجبور و ترغیب به استفاده از تور نماییم.

وی ادامه داد: حالت سومی را در نظر بگیریم که گردشگر تا حدی به زبان محلی مقصد و هزینه ها و قوانین آشناست، مثلا شخصی از تهران قصد مسافرت به استانی دیگر را دارد و هدف او صرفا گردشگری است (تفریحی، فرهنگی، زیارتی یا ...) و آشنا یا فامیلی هم در مقصد ندارد که در طول سفر در کنار او باشد و با اماکن گردشگری مقصد نیز ناآشناست. در اینجا او دو راه دارد، یا با خودروی شخصی -یا عمومی- و به تنهایی از مقصد بازدید کند و یا با تورهای تعریف شده برای مقصد، گردشگری کند!؟

نجات ثابت اظهار داشت: هر دو مزایا و معایبی دارند اما اینکه چرا در حالت فوق، بیشتر مردم ما مسافرت شخصی را به ثبت نام در تور ترجیح می دهند، چندین پاسخ مختلف وجود دارد؛ اول آنکه اگر فرد قانع گردد که در تور هزینه هایش کاهش می یابد، مثلا هزینه های دریافتی از طرف تور از هزینه هایی مثل سوخت، اقامت و غیره ای که خودش هزینه می نماید، کمتر می گردد، ترجیح می دهد با تور مسافرت کند.

وی اضافه نمود: مانند بیشتر کسانی که از شهرستان های بزرگ برای سفر به مشهد در تور ثبت نام می نمایند. چرا که می دانند هزینه های قطار (یا هواپیما) یا اقامتگاهی که آژانس برای آنها در نظر گرفته و وسایل عمومی آماده در طول سفر، برای او به صرفه تر از هزینه های شخصی خودش است.

این فعال گردشگری اضافه نمود: دوم، اگر با مقصد کاملاً ناآشنا باشد و احتمال گم شدن و سردرگمی و اتلاف وقت و همچنین ناآشنایی به شرایط محیطی مقصد برای گردشگر وجود داشته باشد، باز مسافرت با تور را ترجیح می دهد، مثلاً بیشتر مردم ایران به شرایط جغرافیایی و آداب سفر به میانکاله و کویر مرنجاب و بخش های کمتر شناخته شده، آشنایی کمی دارند و می دانند که به تنهایی نمی توانند از سفر خود بهره و لذت کافی را ببرند و سعی می نمایند با تور و راهنما به اینگونه اماکن سفر نمایند.

نجات ثابت گفت: سوم آنکه در تور همه افراد به نوعی هم مقصد، تاحدی هم انگیزه و با علائق تقریبا مشترک (البته برای همان مقصد) هستند که به فردی که بدون خانواده سفر می نماید، انگیزه و شوق و لذت بیشتری می بخشد تا با شخصیت ها و همفکرانی جدید آشنا گردد، مثلا در تورهای زیارتی یا سیاحتی، همواره انسان دوستانی جدید پیدا می نماید که ممکن است تا آخر عمر با یکدیگر در تماس باشند که این جمعی سفرکردن در افراد نشاط مضاعف ایجاد نموده و از سفر خود بیشتر لذت می برد و حتی از حمایت جمع در برابر خطرات مختلف و حوادث و بیماری ها بهره مند می گردد.

وی یادآور شد: مورد چهارم برای بعضی سفرهایی صدق می نماید که فرد حتما باید با گروه باشد. مثلاً شخصی در یک مقصد و سفر ماجراجویی مثل صعود به قله دماوند واقع شده است که اگر به تنهایی مسافرت کند ممکن است با خطراتی روبرو گردد که حتی منجر به فوت وی گردد.

این فعال گردشگری توضیح داد: به طور خلاصه و با توجه به موارد فوق، به ترتیب، مقایسه هزینه های سفرهای شخصی با تور، ناآشنایی از مقصد و پیدا کردن دوستان جدید و بهره مندی از حمایت های آنان و در نهایت سفرهایی که فقط گروهی امکان آن وجود دارد، به افراد انگیزه ثبت نام در تورها و استفاده از آژانس ها و راهنماهای گردشگری را می دهد.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 475

به "عدم توجیه مردم از مزایای تور، موجب کاهش استقبال آنان از آژانس های گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم توجیه مردم از مزایای تور، موجب کاهش استقبال آنان از آژانس های گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید