عوارض جانبی کرم کتوپروفن

به گزارش تور اروپا ارزان، کاربرد کرم کتوپروفن می تواند باعث احساس خارش ناخوشایند و منجر به تشکیل جوش شود. حساسیت به نور یکی دیگر از عوارض جانبی استفاده از این کرم می باشد. در این مقاله در رابطه با عوارض جانبی کرم کتوپروفن مفصل تر بحث

عوارض جانبی کرم کتوپروفن

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

کاربرد کرم کتوپروفن می تواند باعث احساس خارش ناخوشایند و منجر به تشکیل جوش گردد. حساسیت به نور یکی دیگر از عوارض جانبی استفاده از این کرم می باشد. در این مقاله در رابطه با عوارض جانبی کرم کتوپروفن مفصل تر بحث خواهیم کرد.

کتوپروفن متعلق به گروهی از داروهای غیر استروئیدی غیر التهابی (NSAIDs) بوده و برای از بین بردن درد و تورم مربوط به آسیب های ورزشی و آرتروز تجویز می گردد. یک عضله کشیده شده یا مفصل سفت می تواند با کتوپروفن درمان گردد. این دارو در قالب کرم یا ژل موجود بوده و برای کاهش دردهای عضلانی می تواند معجزه کند. بیماری رماتیسم مزمن (اسپوندیلیت) هم با استفاده منظم از کرم درمان می گردد.

اگرچه این دارو به شکل کپسول به فروش می رسد، اما استفاده موضعی از آن همواره برای کاهش درد التهابی بهتر است. به این علت که، این دارو به صورت موضعی بر روی نواحی آسیب دیده به کار برده می گردد. از این رو، در صورت وجود عوارض جانبی، این عوارض تنها در قسمت آسیب دیده به جای مانده و در کل بدن پخش نمی گردد.

اجزاء کتوپروفن

اجزاء اولیه این فرمول موضعی ضد درد کتوپروفن یک عامل ضد درد و ضد التهاب می باشد. معمولا، این کرم حاوی 10 تا 20 درصد کتوپروفن می باشد. این دارو در قالب ژل دارای 5/2 درصد کتوپروفن می باشد.

عوارض جانبی

حساسیت به نور

اگرچه این دارو یک مسکن ضد درد می باشد، اما کاربرد منظم آن می تواند باعث ایجاد حساسیت منطقه آسیب دیده را به نور خورشید گردد. هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، باعث ایجاد سوزش می گردد. بعد از قرار گرفتن در معرض نور، منطقه آسیب دیده ممکن است به شدت قرمز شده و حتی منجر به آفتاب سوختگی گردد. در چنین شرایطی، در طول درمان، پوشیدن لباس محافظ و اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای دوره های طولانی مدت برترین روش برای مقابله با حساسیت پوست به نور خورشید می باشد. تا زمانی که درمان به انتها نرسیده، در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

خارش پوست

استفاده از کرم و ژل کتوپروفن هم می تواند باعث سوزش پوست گردد. در محل اعمال این کرم ممکن است احساس خارش ایجاد شده و خشک گردد. به غیر از هر گونه احساس خارش آزار دهنده که باعث خاراندن بی وقفه می گردد، جوش های پوستی هم ممکن است در محل کاربرد دارو ایجاد گردد.

واکنش های آلرژیک

افرادی که به داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن و آسپرین حساسیت دارند، باید از مصرف این کرم خودداری نمایند، چون کتوپروفن موجود در این کرم هم یک داروی غیر استروئیدی ضد التهابی می باشد. واکنش های آلرژیک می تواند منجر به تشکیل تاول گردد و علاوه بر این، شخص ممکن است مسائل تنفسی که باعث گرفتگی و یا آبریزش بینی می گردد را تجربه کند. در موقع مصرف این دارو بروز واکنش های آلرژیک شدید به ندرت اتفاق می افتد، اما احتیاج به توجه فوری دارد.

کاربرد بیش از حد کرم کتوپروفن توصیه نمی گردد، چون می تواند باعث تشدید بعضی عوارض جانبی گردد. هنگامی که از این کرم در حد میانه استفاده گردد، به بافت ملتهب نفوذ نموده و باعث ایجاد درد می گردد. با این حال، هنگامی که بیش از حد از آن استفاده گردد، نه تنها به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می نماید، بلکه باعث شده که به جریان خون هم وارد شده که این امر باعث نگرانی های زیادی می گردد. بنابراین، مطمئن شوید که استفاده از این کرم با تجویز و تحت نظارت دقیق پزشک صورت پذیرد.

بعلاوه، بعد از کاربرد کارک، نباید اطراف محل زخم را پانسمان کرد، چون باعث جذب بیشتر پماد به لایه های عمیق تر پوست شده و خطر وارد شدن این دارو به جریان خون افزایش می یابد.

کرم کتوپروفن در طول دوران بارداری

مطالعات بالینی به منظور آنالیز ایمنی این کرم در زنان باردار هنوز انجام نشده است. این دارو در گروه C داروهای بارداری طبقه بندی شده، بدین معنی که مطالعات حیوانی نشان داد که این دارو برای جنین مضر می باشد. با توجه به این موضوع، استفاده از داروی کتوپروفن در هر شکلی در طول دوران بارداری تجویز نمی گردد.منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1634

به "عوارض جانبی کرم کتوپروفن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی کرم کتوپروفن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید