ما برای وصل کردن آمدیم

به گزارش تور اروپا ارزان، مدیرعامل تاپین در آیین رونمایی از کتاب نوآوری در صنعت لجستیک ایران: باید یک زیست بوم لجستیکی در کشور ایجاد گردد!

ما برای وصل کردن آمدیم

کتاب نوآوری در صنعت لجستیک ایران با حمایت مجموعه تاپین وارد بازار نشر کشور شد. آیین رونمایی از این کتاب در حاشیه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب با حضور مدیرعامل این مجموعه، مولف کتاب و مدیرعامل انتشارات آن برگزار گردید.

در آیین رونمایی از کتاب نوآوری در صنعت لجستیک ایران، رضا جمیلی مولف کتاب اعلام نمود: در مجموعه راه پرداخت (انتشارات کتاب) اعتقاد داریم که اقتصاد نوآوری راه نجات اقتصاد ایران است و در این مسیر بیشتر از آنکه دولت و دولتمردان تاثیر داشته باشند؛ چهره های نوآور بخش خصوصی تاثیرگذار خواهند بود. ما در انتشارات راه پرداخت نوآوری را خرد کردیم و به صنایع مختلف از جمله صنعت و مالی و گردشگری و… به طور مستقل و جداگانه پرداختیم.

جمیلی درباره اهمیت لجستیک در بین سایر صنایع اضافه کرد: لجستیک اما یک صنعت کلیدی است چرا که به سایر صنایع سرویس می دهد. لجستیک یک صنعت چند صد ساله است که جزو صنایع بسیار قدیمی در ایران و دنیا به شمار می رود. از آنسو نباید فراموش کنیم لجستیک نوآور توانسته به اقتصاد دیجیتال یاری کند.

به باور جمیلی لجستیک نوآور در مجموعه هایی چون اسنپ، تاپین و… وجود دارد و در این کتاب نیز به این صنعت از دریچه نوآورانه نگاه شده است: اگر رشد و نوآوری در آین صنعت رقم بخورد، در آینده فرصت های بیشتر و هیجان انگیزتری در سایر صنایع از جمله خرده فروشی رخ خواهد داد.

مولف کتاب نوآوری در صنعت لجستیک ایران باور دارد نوآوران آدم های جسوری هستند و جسارت دارند که این کارهای نوآورانه را به دیگران نیز اعلام نمایند و از همین رو در این اثر به مصاحبه با این افراد روی آورده شده است.

رضا قربانی مدیرعامل انتشارات راه پرداخت نیز در ادامه این نشست علت انتشار این کتاب را چنین برشمرد و گفت: بحث نوآوری در صنعت لجستیک بسیار مهم است. واقعیت این است که نوآوری یعنی خلق پیشنهاد نو و علمی. نوآوری شناخت مشکل حائز اهمیت و ورود آن برای ارایه راه چاره سازنده است. پیدا کردن مسأله و رسیدن به راه چاره نیز مهمترین وظیفه نوآوری است. در جایی مثل لجستیک بحث پرداخت (فین تک) و منابع انسانی و بعلاوه خود بحث لجستیک وجود دارد. اگر روش های نوین پرداخت نبود و اگر منابع انسانی نبود و اگر اصلأ صنعت لجستیک نبود؛ جایی مثل دیجی کالا شکل نمی گرفت. ما چیزی که از کسب و کارهای نوآور می بینیم امیدوارنماینده است و لجستیک آنقدر مهم شده که در کسب و کارهای دیجیتال و سنتی هم پوست اندازی نموده و اقدامات آن ها هم نوآورانه شده است.

قربانی باور دارد جمع کردن کالاها و سپس نحوه ارسال و در نهایت تحویل کالا سه بخش مهم لجستیک را تشکیل می دهد که امروزه با گذشته زمین تا آسمان فرق دارد.

او در سرانجام صحبت های خود درباره لزوم انتشار بیشتر این نوع کتب در بازار نشر کشور گفت: صنعت نشر ما ادبیات ملل را میشناسد اما با نوآوری تا حد زیادی غریبه است. ما باید درباره نوآوری در دنیا بیشتر کتاب ترجمه و چاپ کنیم تا این موضوع در بازار نشر کشور بیشتر دیده گردد تا بدانیم نوآوری فقط در کسب و کارهای خارجی نیست و در داخل کشور هم وجود دارد. یادمان نرود ستون اصلی نمایشگاه مجازی کتاب لجستیک است و این خودش یک اقدام نوآورانه است. متأسفانه بازار نشر کشور در سال های گذشته بیشتر از اینکه سراغ آثار موثر در کسب و کارها برود سراغ آثار به اصطلاح زرد رفته و این موضوع در حال حاضر به وسیله بعضی انتشاراتی ها در حال درست شدن است و آثار درخشانی در این زمینه وارد بازار نشر کشور می گردد. ما نیز در پی همین مسیر هستیم.

مهرداد ملک محمدی نیز در این مراسم ضمن اعلام اینکه قصد دارند تا این قبیل حمایت ها برای توسعه علم و دانش در کشور را ادامه دهند تأکید کرد تاپین یک شرکت دانش بنیان است که راه کار های لجستیکی را به کسب و کارهای آنلاین می دهد و چند سالی است سرویس ارائه می نماید. او تاپین را باجه پستی قدرتمندی می داند که به صورت مجازی خدمات شرکت های حمل را به کسب و کارهای مجازی اعطا می نماید .

به گفته ملک محمدی تاپین توانسته در سال های اخیر به طور کامل وظیفه ارسال مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب را بر عهده بگیرد و هزاران کالا را در ظرف مدت زمانی کوتاه به دست مشتریان خود برساند. او معتقد است این اتفاق بزرگ بدون زیرساخت های درست در تاپین ناشدنی بود.

مدیرعامل تاپین در ادامه صحبت های خود به اهمیت لجستیک در بازار تجارت الکترونیک آنلاین ایران و دنیا اشاره نمود و گفت: امروزه تعداد فروشگاه های آنلاین بسیار بیشتر از گذشته شده و روز به روز به تعداد آن ها اضافه نموده می گردد. با این حساب، احتیاج کسب و کارهای آنلاین و فعال در این حوزه به سمتی رفته که باید مرسولات را به خریداران با روش هایی نوین برساند تا به انتخاب اول و آخر آنها تبدیل گردد. در گذشته مهم این بود که بسته فقط به هر طریقی دل یک زمانی به دست مشتری برسد اما الان مزیت رقابتی اینست که بسته در چه ساعت و روزی و بعلاوه در زودترین زمان ممکن برسد. لاکرهای هوشمند و سیستم های پودو و… نیز وارد کار شده است و همه این ها نشان می دهد که نوآوری در لجستیک واقعا لازم است و تبدیل به برگ برنده اصلی کسب وکارهای آنلاین شده است. ما نیز در این زمینه فعالیت ویژه ای داریم و بازوی لجستیک این مجموعه ها هستیم.

ملک محمدی باور دارد در چند سال اخیر احتیاج به ایجاد یک زیست بوم لجستیکی در کشور بیشتر از همواره حس می گردد: باید از هوش مصنوعی، تجهیزات و زیرساخت های های تکنولوژی و… استفاده گردد و احتیاج به این زیست بوم واقعاً حس می گردد. نکته مهم این است که این زیست بوم نوآورانه به تنهایی نمی تواند به وسیله جایی مثل شرکت ملی پست پیاده سازی گردد و باید همه شرکت های فعال و بازیگر اصلی این حوزه در شکل گیری آن نقش داشته باشند.

او تأکید کرد کمتر از پنج درصد صنعت لجستیک کشور از ادبیات نوآورانه استفاده می نمایند و ابزار امیدواری کرد این آمار و ارقام در سال های آینده بیشتر گردد: روزانه یک میلیون بسته در کشور جابجا می گردد که کمتر از پنجاه هزار مورد از آن ها در مجموعه های نوآورانه رخ می دهد و احتیاج به رشد این موضوع داریم تا به رشد اقتصاد دیجیتال کشور هم منجر گردد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 6 خرداد 1403 بروزرسانی: 6 خرداد 1403 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2111

به "ما برای وصل کردن آمدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما برای وصل کردن آمدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید