مهمترین جشنواره غذای ایران در رشت خاتمه یافت ، 350 غذای گیلان ثبت ملی و 200 غذا نیز احیا شد ، سفرای خارجی درباره رشت و غذاهایش چه گفتند؟

به گزارش تور اروپا ارزان، خبرنگاران - مریم جلیلوندفرد: بزرگترین و مهمترین جشنواره غذای ایران عصر پنجشنبه در رشت سرانجام یافت و بزرگترین فستیوال گردشگری غذای ایران که با حضور سفرا و خبرنگاران خارجی و فعالان فضای مجازی شروع شده بود جاذبه های گردشگری غذا در گیلان را به نمایش گذاشت.

مهمترین جشنواره غذای ایران در رشت خاتمه یافت ، 350 غذای گیلان ثبت ملی و 200 غذا نیز احیا شد ، سفرای خارجی درباره رشت و غذاهایش چه گفتند؟

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرنگاران به جشنواره بزرگ غذا در شهر رشت، در این جشنواره صدها غذای محلی گیلان در مرکز همایش های شهر رشت به نمایش گذاشته شد و مهمانان و خبرنگاران خارجی با طعم غذاهای محلی گیلان آشنا شدند.

شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا در سازمان دنیای دنیاگردی به ثبت دنیای رسیده و یکی از مهمترین کانون های توریستی غذا در ایران است که مرکز خوراک ایران نیز معروفیت یافته است. بر همین اساس مدیران محلی در استان گیلان با برپایی بزرگترین سفره غذاهای محلی استان گیلانن کوشش ها برای جذب توریست به این استان را شروع نموده اند.

توسعه توریستی گیلان با معرفی غذا

ولی دنیای، مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان گیلان در اختتامیه جشنواره توریستی خوراک رشت که به مناسبت روز و هفته رشت برگزار گردید، خاطرنشان کرد: فرهنگ خوراک گیلان ظرفیت دنیای شدن دارد.

او گفت: توسعه توریستی گیلان با پس زمینه معرفی غذاهای محلی استان در اولویت قرار گرفته است.

به گفته دنیای، احیاء، شناسایی و معرفی غذاهای محلی گیلان برای توریستان جاذبه آفرین است و معرفی فرهنگ غذای گیلان پای توریستان خارجی را به این استان باز می نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی گیلان گفت: 80 درصد توریستان دنیا به غذاهای سنتی ایران تمایل دارند و رونق توریستی خوراک منجر به اشتغالزایی می گردد.

زنده ترین شهر گیلان

رشت از زنده ترین و شاد ترین شهرهای ایران است که جاذبه های طبیعی و تاریخی متعدد دارد و سالانه توریستان بسیاری از این شهر بازدید می نمایند. استان گیلان نیز بیش از یکصد میراث ملموس و ناملموس ثبت ملی شده و البته جنگل هیرکانی ثبت دنیای شده را نیز در خود جای داده است. رشت، مرکز استان گیلان اما مرکز توریستی خوراک ایران و از مهم ترین مقاصد توریستی غذا در ایران است و بی تردید گیلان گردی بدون بازدید از رشت کامل نمی گردد. رشت بی تردید قطب توریستی خوراک و غذا در ایران است و آنچنان در این شاخه از توریستی فعال و زنده عمل نموده است که در نتیجه این کوشش ها یک دهه قبل نام این شهر در لیست شهرهای دنیای توریستی غذا در سازمان دنیای دنیاگردی به ثبت رسید.

350 غذای ثبت ملی شده

مصطفی ده پهلوان، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و توریستی اما در سخنانی به مناسبت برگزاری هفته رشت و فستیوال غذاهای محلی استان گیلان خاطرنشان کرد که به عنوان یک باستان شناس اگرچه با شهرهای مختلف گیلان و محوطه های باستانی و تاریخی آن و مشاهیر این استان آشنا است اما در بازدید از جشنواره غذای گیلان از تعدد و تنوع غذایی این استان حیرت نموده است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و توریستی گفت: 350 غذای گیلان ثبت ملی شده است و تنوع و تعدد غذایی گیلان حیرت انگیز است در این میان 200 نوع غذای گیلان نیز که در حال فراموشی و منسوخ شدن بود احیاء شده است.

مصطفی ده پهلوان اضافه کرد: برپایی جشنواره غذا در رشت می تواند سفیر فرهنگی معرفی استان گیلان باشد.

او با اشاره به تنوع غذایی گیلان، خوراک محلی این استان را برگرفته از تنوع زیستی و محیط زیست این استان دانست و اضافه کرد: غذاهای محلی استان گیلان برگرفته از تجربه زیستی مردم در این استان و محیط زیست و طبیعت آن است.

تنوع غذایی گیلان هیچ کجا نیست

اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان در ایران نیز که تا چند روز آینده ماموریتش در ایران به انتها می رسد و تسلط کامل به زبان فارسی دارد، نیز در حاشیه برگزاری جشنواره غذای گیلان در رشت خاطرنشان کرد: تنوع غذایی گیلان را در هیچ نقطه دیگری ندیده ام و معتقدم گیلان زیباترین و برترین نقطه ایران است.

اورازبای با اعلام این که در مدت زمان حضور در ایران به عنوان سفیر قزاقستان، به تمامی نقاط ایران غیر از سیستان و بلوچستان و سه استان دیگر سفر نموده است اضافه کرد: مردم گیلان باید خدای را شاکر باشند که تمامی زیبایی های طبیعی از جنگل و دریا تا برترین سرسبزی طبیعت را به آن ها بخشیده است.

رشت و نخستین سفر در فکر مانده

فیرات بایار رایزن اول سفارت ترکیه در ایران نیز که تنها 10 روز است ماموریت خود در ایران را شروع نموده و همراه همسر خود به جشنواره غذای رشت دعوت شده بود، در سخنانی خاطرنشان کرد: سفر به رشت نخستین سفر او در ایران بوده و سفر به این شهر هرگز از قلب و فکرش پاک نخواهد شد.

رایزن اول سفارت ترکیه در ایران خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه دوستی عمیقی با یکدیگر دارند و درهای سفارت ترکیه همواره به روی مردم ایران باز است.

منبع: صدای میراث
انتشار: 9 دی 1402 بروزرسانی: 9 دی 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2106

به "مهمترین جشنواره غذای ایران در رشت خاتمه یافت ، 350 غذای گیلان ثبت ملی و 200 غذا نیز احیا شد ، سفرای خارجی درباره رشت و غذاهایش چه گفتند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین جشنواره غذای ایران در رشت خاتمه یافت ، 350 غذای گیلان ثبت ملی و 200 غذا نیز احیا شد ، سفرای خارجی درباره رشت و غذاهایش چه گفتند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید