نقد و بررسی رابط کاربری One UI 4؛ تغییرات جزئی اما مهم

به گزارش تور اروپا ارزان، سامسونگ رابط کاربری One UI 4 را به همراه اندروید 12 راهی گوشی های خود کرد. رابطی که به نسبت نسخه قبلی تغییرات عمده ای نداشت اما آنچه سامسونگ روی آن اعمال کرد مهم و کاربردی بودند. در این مطلب به نقد و بررسی این رابط کاربری می پردازیم تا ببینیم به نسبت قبل چه تغییرات مثبت یا منفی در آن پدید آمده است.

نقد و بررسی رابط کاربری One UI 4؛ تغییرات جزئی اما مهم

در بین شرکت های تولیدکننده گوشی های هوشمند، سامسونگ تنها شرکتی است که زودتر از همه (البته نه گوگل)، گوشی های خود را به اندروید 12 به روزرسانی کرد. اگرچه شرکت های دیگر هم تلاش کردند این آپدیت را برای گوشی های خود عرضه کنند اما هر بار مسائل ریز و درشت باعث می شد فرایند انتشار به روزرسانی متوقف شود. فقط سامسونگ بود که توانست بدون هیچ مشکل خاصی، تمام گوشی های پرچم دار و حتی برخی از میان رده هایش را هم به اندروید 12 به روزرسانی کند.

اندروید 12 سوار بر رابط کاربری One UI 4 راهی گوشی های سامسونگ شد. اتفاقی که قرار بود یکی دو ماه بعد رخ دهد اما خوشبختانه به واسطه تغییر سیاست شرکت کره ای در عرضه آپدیت، این بار خیلی زودتر از انتظار توانستیم اندروید نو را تجربه کنیم. تمام این ها در حالی است که در میان شرکت های اندرویدی، سامسونگ تنها شرکتی است که رابط کاربری آن بیشترین تفاوت را به اندروید خالص دارد و طبیعتا آماده سازی آن باید زمان بر می شد. اما درست 41 روز بعد از انتشار این سیستم عامل، شاهد عرضه آن برای سری گلکسی S21 بودیم.

گفته می شود سامسونگ در طراحی اندروید 12 با گوگل وارد همکاری شد و به همین خاطر هم بوده که گوشی های این شرکت خیلی زود آپدیت ها را دریافت کردند. این حرف خیلی هم بی راه نیست چرا که دو شرکت آمریکایی و کره ای بر سر طراحی سیستم عامل Wear OS 3 که در ساعت های هوشمند سری گلکسی واچ 4 به کار گرفته شده است هم با یکدیگر همکاری کردند.

می پردازیم به بررسی این رابط کاربری بسیار غنی از قابلیت تا ببینیم آیا سامسونگ توانسته با پیروزیت اندروید 12 را با آن ترکیب کند یا خیر. در این مطلب به صورت کلی به قابلیت های One UI 4 خواهیم پرداخت و فقط به مهم ترین ها اشاره خواهیم کرد.

One UI 4؛ نگاه اولیه

بعد از اینکه پیام آپدیت به اندروید 12 در اعلانات گوشی شما دیده شد شاید هیجان زده شدید اما به احتمال بسیار زیاد بعد از نصب این به روزرسانی متوجه شدید که هیچ تغییر خاصی پدید نیامده است. همین طور هم هست. خبرهای زیادی شنیدیم مبنی بر اینکه از لحاظ قابلیت های ظاهری، اندروید 12 بیشترین تغییر را طی چند سال اخیر نسبت به نسخه های مختلف اندروید داشته است اما بعد از آپدیت گوشی های سامسونگ حداقل در نگاه اول چیز خاصی مشاهده نشد.

اگرچه تغییرات بین اندروید 11 و 12 در نسخه استوک بسیار زیاد است اما سامسونگ تصمیم گرفت زبان طراحی One UI را حفظ کند و تلاش کرد هر تغییری را که قصد داشت روی رابط نو اعمال کند، تا جای ممکن ساده باشد. مثلا نهایتا نوار کاهش یا افزایش نور صفحه اکنون پهن تر شده و برخی از آیکون ها هم تغییر کرده اند. اما اگر طی چند سال اخیر از گوشی های سامسونگ استفاده کرده باشید دقیقا می دانید که منظورمان از تغییرات کم و آشنا با زبان طراحی One UI چیست.

اگر یک گوشی دیگر از سامسونگ با آپدیت قدیمی در اختیار نداشته باشید، قطعا شگفت زده می شوید اما در غیر این صورت باید در تنظیمات مختلف در پی این باشید که چه تغییراتی در راستای سیستم عامل نو به گوشی اضافه شده است. در گوشی های شرکت کره ای که اندروید 12 را دریافت کرده اند خبری از زبان طراحی گوگل یعنی Material You نیست. جای تعجب هم نداشت چرا که انتظار نداشتیم سامسونگ طراحی مخصوص به خود را که چند سال است در گوشی هایش بکار گرفته می شود کنار بگذارد و از زبان طراحی گوگل استفاده کند. بنابراین از نگاه یک کاربر سامسونگ، تغییرات اجرا شده ظاهری خوب و عالی ارزیابی می شوند.

سوا از تغییرات ظاهری، One UI 4 یکی از بهترین و شاید بتوان گفت بهترین رابط کاربری است که سامسونگ تا به امروز تولید کرده است. به نظر می رسد دوران تاچ ویز دیگر به سر آمده و کسی هم دلتنگ سامسونگ اکسپرینس با آن ظاهر خسته کننده و بی روحش نیست. One UI به تدریج تبدیل به یک استاندارد برای رابط های کاربری اندروید تبدیل شد و حتی شاید بتوان آن را بهترین نمونه موجود هم به حساب آورد؛ حتی بهتر از رابط گوگل. One UI اکنون نه تنها یوزر فرندلی تر شده بلکه از قابلیت های شخصی سازی فراوانی هم بهره می برد که پیش تر این طور نبود. بدین ترتیب کاربران روز به روز علاقه بیشتری به آن پیدا می کنند.

قابلیت ها و تغییرات نو در رابط کاربری نو سامسونگ

اول از همه باید به تنظیمات تم اندروید 12 اشاره کنیم که به بهترین شکل ممکن با One UI 4 ادغام شده است. منوی تصویر زمینه اکنون Wallpaper and style نام دارد که به کاربر این امکان را می دهد تا الگوبرداری از رنگ اصلی تصویر زمینه، تمام آیکون ها را به آن رنگ در بیاورد. بدین ترتیب تصویر زمینه ای که انتخاب می کنید روی رنگ کلی گوشی تأثیر می گذارد. این قسمت نو در بخش Wallpaper and style، تحت عنوان color palettes شناخته می شود که با انتخاب آن می توانید رنگ آیکون ها را به رنگ اصلی تصویر زمینه خود در بیاورید.

نکته ای که در رابطه با این تغییر نو وجود دارد، تغییر رنگ آیکون هاست. اگرچه در قسمت Color palette امکان تغییر رنگ پنل اعلانات و حتی گزینه های مختلف آن وجود دارد و می توانید جلوه زیبایی با توجه به تصویر زمینه گوشی خود به آن ببخشید اما بر اساس رنگ های موجود درون تصویر زمینه، یک سری رنگ ها برایتان در نظر گرفته می شود. یعنی شما در انتخاب رنگ پنل تنظیمات سریع و اعلانات دستتان باز نیست و فقط به رنگ هایی محدود می شوید که بر اساس تصویر زمینه انتخاب می شود.

حال این رنگ ها روی آیکون ها هم اعمال می شود اما نه هر آیکونی. بلکه فقط آیکون اپلیکشن های سامسونگ. همین موضوع باعث می شود اگر از اپلیکیشن های دیگر روی گوشی استفاده می کنید که قطعا هم همینطور هست، رنگ بندی آن ها با رنگ های یک دست اپلیکیشن های سامسونگ ترکیب شده و جلوه نسبتا بدی به گوشی بدهد. بنابراین پیشنهاد می شود برنامه های متفرقه را تا جایی که امکان دارد درون یک پوشه قرار دهید. البته اگر قصد استفاده از color palette را دارید.

علاوه بر این تغییرات، یک بخش ویجت هم در نظر گرفته شده که به نسبت گذشته بسیار بهتر و کاربردی تر شده است. قبلا با ورود به بخش ویجت با تعداد زیادی ویجت روبه رو می شدیم که باید بین آن ها، ویجت مخصوص اپلیکیشن دلخواه را پیدا می کردیم. اما اکنون با ورود به بخش نو فقط نام اپلیکیشن ها را می بینیم که با لمس هر یک از آن ها، ویجت های مخصوص آن اپلیکیشن هم به نمایش در می آید. متأسفانه بخش color palette روی ویجت ها کار نمی کند یعنی رنگ آن ها را تغییر نمی دهد که به نظر می رسد دلیل اصلی آن، متن باز نبودن موتور تغییر تم Monet هنگام توسعه One UI 4 بوده باشد.

در نهایت هم می رسیم به یکی از جالب ترین قابلیت های ظاهری که از ورود آن به One UI 4 بسیار شادمان هستیم. احتمالا می دانید وقتی در آیفون در یک منو اسکرول می کنید و به خاتمه می رسید چه اتفاقی می افتد. این طور به نظر می رسد که گویا منو وقتی به خاتمه می رسد کش می آید که به طور کلی حس خوبی هم دارد. از آنجایی که تاریخ حق اختراع این قابلیت که از طریق اپل به ثبت رسیده بود سال گذشته منقضی شد، شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی مانعی برای استفاده از آن در گوشی های خود نداشتند و اولین شرکتی هم که تصمیم گرفت چنین قابلیتی را روی گوشی هایش پیاده کند سامسونگ بود. در نتیجه در رابط کاربری One UI 4 وقتی به خاتمهی یک منو می رسید، حالت خاصی را شاهد خواهید بود که حس خوبی را القا می کند. در اپلیکیشن های گوگل و سامسونگ نظیر پیام رسان، مخاطبین، گالری و… می توانید این قابلیت را مشاهده کنید.

تغییرات کاربردی One UI 4

از تغییرات ظاهری که بگذریم می رسیم به یک سری از تغییراتی که در راستای بهبود تجربه کاربری در رابط کاربری نو سامسونگ به کار گرفته شده اند. یکی از این قابلیت ها Device care است که در نسخه های قبلی اندروید با نام های دیگر شاهد حضور آن بودیم. البته نام این قابلیت به نسبت قبل تغییری نداشته است اما در درون آن یک سری تغییرات رخ داده که از جمله می توان به جایگزینی درصد با ایموجی اشاره کرد. در واقع اکنون به جای اینکه سلامت گوشی با درصد نشان داده شود، با ایموجی در حالت های مختلف (ناراحت، شاد و…) به نمایش در می آید.

همچنین یک سری تغییرات ریز اما مهم دیگر هم در اپلیکیشن دوربین به وجود آمده است تا این اپلیکیشن اندکی از قبل کاربردی تر شود. قبل از این چند درخت برای زوم روی اجسام قرار داشتند که با انتخاب آن ها از کوچک به بزرگ، سطح بزرگ نمایی کمتر یا بیشتر می شد. اما اکنون به جای این درختان، یک سری اعداد قرار گرفته اند که اندازه زوم را به نمایش می گذارند تا کاربر دقیقا متوجه شود تا چه اندازه روی سوژه ای زوم کرده است. این تغییر جزئی اما بسیار مهم به شمار میرود که باید خیلی وقت پیش در رابط کاربری سامسونگ قرار می گرفت.

از لحاظ امنیتی، بسیاری از قابلیت هایی که گوگل در اندروید 12 قرار داد در One UI 4 هم گنجانده شده است؛ موضوعی که این روزها بسیار جلب توجه کرد و سامسونگ هم با علم بر اهمیت بالای آن، تصمیم گرفت هر کاری را که باید در این راستا انجام دهد. برای مثال اکنون وقتی اپلیکیشنی از میکروفون یا دوربین گوشی شما استفاده کند، یک نشانگر به رنگ سبز در قسمت راست-بالای نمایشگر به نمایش در خواهد آمد که به شما این موضوع را اطلاع می دهد تا اگر اطلاعی نداشتید، به بستن آن برنامه یا قطع دسترسی میکروفون و دوربین اقدام کنید.

همچنین بخش حریم خصوصی نوی هم که در One UI 4 وجود دارد بسیار عالی است و تقریبا ریزترین اطلاعات را هم در رابطه با اینکه کدام اپلیکیشن چه دسترسی هایی را داشته است به شما می دهد. نکته مثبت اینجاست که رابط این بخش آن قدر یوزر فرندلی است که حتی اگر کاربر نو گوشی های سامسونگ هم باشید می دانید چه اتفاقی در حال افتادن است و چه کاری باید انجام دهید.

علاوه بر این ها، یک سری قابلیت ها در اندروید 12 وجود داشت که به نسبت نسل قبل به نوعی عقب گرد محسوب می شدند. خوشبختانه سامسونگ این تغییرات را در رابط کاربری خود اعمال نکرد. برای مثال به جای شرایط بسیار محدود باتری که در نسخه نو اندروید وجود دارد و فقط آخرین روز استفاده از باتری را نشان می دهد، در One UI 4 شما می توانید جزئی ترین اطلاعات باتری را از زمانی که گوشی را به طور کامل شارژ کردید به بعد مشاهده کنید تا دقیقا متوجه شوید چه روزی و چه اپلیکیشنی بیشترین استفاده را از باتری داشته است.

بهبود عملکرد و پایداری

یکی از بهترین قابلیت هایی که هم زمان با عرضه رابط کاربری One UI 4 و اندروید 12 برای پرچم دارهای سامسونگ، شاهد آن بودیم، قابلیت رم پلاس است. یکی از قابلیت های فوق العاده کاربردی که 4 گیگابایت از فضای حافظه داخلی را به صورت مجازی به اندازه رم واقعی سیستم اضافه می کند تا بدین ترتیب در بوت اولیه یا مولتی تسکینگ، سرعت گوشی افزایش پیدا کند. این قابلیت قرار نیست زمانی که گوشی توانایی انجام کاری را به خاطر محدودیت رم ندارد معجزه کند اما سرعت آن را قطعا به شکلی که بتوانید متوجه شوید افزایش می دهد. اگرچه این قابلیت بیشتر برای کسانی که استفاده سنگین از گوشی دارند در نظر گرفته شده است اما پیشنهاد می شود از آن استفاده کنید چون فشاری به گوشی وارد نمی کند که هیچ باعث بهبود عملکرد آن هم می شود.

متأسفانه قابلیت رم پلاس امکان شخصی سازی را ندارد. به این معنا که نمی توانید مشخص کنید چه اندازه از حافظه داخلی گوشی به عنوان رم مجازی اختصاص داده شود. از آنجایی که سامسونگ به خاطر پردازش های سنگین پس زمینه معروف است شاید 4 گیگابایت خیلی تأثیر خاصی روی عملکرد گوشی نداشته باشد اما قطعا فعال کردن آن بهتر از غیرفعال بودن آن است.

از قابلیت های این چنینی گذشته، One UI 4 واقعا سریع، واکنش پذیر و پایدار به نظر می رسد. البته که یک سری ضعف هایی در آن وجود دارد. برای مثال وقتی روی نام مخاطبین اسکرول می کنید، در سمت راست دیگر حروف انگلیسی برایتان به نمایش در نمی آید و فقط به جای آن نقطه قرار گرفته است که به نظر می رسد یک باگ نرم افزاری باشد که در آپدیت های بعدی درست می شود. همچنین اندکی لگ در سراسر رابط کاربری دیده می شود که گاه و بیگاه شاید آن را تجربه کنید اما این طور نیست که آزاردهنده باشد. هرچند در مقایسه با شرکت های دیگر، عملکرد سامسونگ در پایدارسازی این رابط فوق العاده عالی بوده است.

نتیجه؛ One UI 4 یک آپدیت پیروز برای سامسونگ بوده است

رابط کاربری One UI 4 از لحاظ عملکرد، قابلیت های نرم افزاری و امنیتی، ظاهری و… یک رابط فوق العاده عالی، مجذوب کننده و غنی به شمار میرود که می توان آن را به نسبت One UI 3.1 یک آپدیت پیروز به حساب آورد. به نظر می رسد رمز پیروزیت سامسونگ حفظ همان زبان طراحی همیشگی One UI و اضافه کردن یک سری قابلیت های جزئی اما کاربردی به آن بود تا هم کاربران سردرگم نشوند و هم اینکه تجربه کاربری شان بهبود پیدا کند.

شاید عدم تغییرات چشمگیر ظاهری باعث شود فکر کنید One UI 4 یک آپدیت کسل کننده باشد و در برخی مواقع این ادعا را رد نمی کنیم. اما به صورت کلی با عملکرد خوب، سرعت بالا و قابلیت های خوبی که دارد اصلا شما را ناامید نمی کند. بنابراین می توان عدم تغییرات ظاهری چشمگیر را به فال نیک گرفت چرا که سامسونگ قصد دارد در این زمینه تدریجی عمل کند.

آیا رابط کاربری One UI 4 و اندروید 12 را دریافت کرده اید؟ نظر شما در رابطه با این آپدیت نرم افزاری چیست؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1790

به "نقد و بررسی رابط کاربری One UI 4؛ تغییرات جزئی اما مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد و بررسی رابط کاربری One UI 4؛ تغییرات جزئی اما مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید