پیدا شدن کفش قدیمی 6 هزار ساله در غار، عکس

به گزارش تور اروپا ارزان، یورونیوز نوشت: در غاری در جنوب اسپانیا کفش هایی یافت شده است که باستان شناسان می گویند قدیمی ترین کفش های شناخته شده ای هستند که تا کنون در اروپا پیدا شده اند.

پیدا شدن کفش قدیمی 6 هزار ساله در غار، عکس

حدود 20 صندل حصیری، ساخته شده از علف اسپارتو، که بیشتر آنها ظاهراً برای بچه ها در میزان های کوچک ساخته شده در میان بقایای نیمه مومیایی شده ده ها انسان در غار خفاش در استان گرانادا (غرناطه) اسپانیا پیدا شده است.

مطالعه تازه می گوید کشاورزان عصر نوسنگی این کفش ها را 6 هزار و 200 سال پیش بافته اند. در این مقاله تحقیقاتی که تحت راهنمایی فرانسیسکو مارتینز سویا، باستان شناس در دانشگاه آلکالا اسپانیا، نوشته شده آمده است: این مجموعه صندل ها اولین و بزرگ ترین مجموعه کفش های ماقبل تاریخ هم در شبه جزیره ایبریا و هم در اروپا محسوب می شوند که امری بی نظیر به شمار می رود.

پیش از این قدمت قدیمی ترین کفش های شناخته شده به 5 هزار و 500 سال پیش برمی گشتند که در مکانی در ارمنستان پیدا شده بودند. چکمه های چرمی اوتزی، مرد یخی کشف شده در کوه های آلپ، نیز که روی صندل هایی از الیاف گیاهی کار شده اند به 5 هزار و 300 سال قبل بازمی گردند.

ماریا هررو اوتال، محقق در دانشگاه خودگردان بارسلونا و یکی از نویسندگان این مطالعه، به نشریه ال پائیس اسپانیا گفت از بسیاری از کفش های یافته شده در غار تنها بخش کفی آنها به جای مانده است، با این حال هنوز یک جفت از کفش ها قسمت های بالایی و پوشاننده قوزک را که باید وجود می داشتند حفظ نموده اند.

به گفته او، نوارهای بالایی این کفش ها مانند صندل های ساحلی امروز از هم رد شده اند و با یک حلقه به مچ پا چسبیده اند.

غار محل پیدا شده این کفش ها در قرن نوزدهم به وسیله معدنچیان محلی کشف و اشیاء درون آن غارت شد. ده سال پس از غارت غار، یک باستان شناس به نام مانوئل گونگورا وارد مصاحبه با مردم محلی شد و پس از پی بردن به ارزش اشیاء باستانی توانست ده ها عدد از آن ها را بخرد.

  • روشن؛ پروژه بن سلمان برای خانه دار کردن اعراب/ عکس

  • پدیده عجیب و باورنکردنی جام جهانی فوتبال زنان

  • شکست خوردن آیفون 15 در نبرد با گوشی پرچمدار سامسونگ / عکس

در تحقیقات جمعی تازه که به وسیله حدود 20 دانشمند از رشته های مختلف (از زمین شناسی گرفته تا مورخ) انجام گرفته است، پژوهشگران 14 مورد از ده ها شیء یافت شده در این غار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که دستکم 4 مورد از آنها قدمتی معادل 9 هزار و 500 سال دارند.

دکتر مارتینز در این باره گفت: آنها مربوط به دوره میان سنگی هستند، دو هزار سال قبل از ورود کشاورزی به منطقه.

به گفته محققان، سبدهای حصیری کشف شده در غار نیز قدیمی ترین سبدهای موجود در اروپا محسوب می شوند. این سبدها، مانند اشیاء دیگر در غار، در مراسم های تدفین کاربرد داشته اند.

خوزه آنتونیو لوزانو، زمین شناس و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: در هر مکان دیگری سبدها و صندل ها از بین می رفتند، اما به علت آب و هوای منطقه و توپوگرافی و مورفولوژی غار (که در آن رطوبتی وجود نداشته) این اشیاء به همان صورت حفظ شده اند که در اروپا بی نظیر است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 مهر 1402 بروزرسانی: 9 مهر 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2097

به "پیدا شدن کفش قدیمی 6 هزار ساله در غار، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیدا شدن کفش قدیمی 6 هزار ساله در غار، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید