پیشنهاد سعودی به دمشق و مرتبط کردن بازسازی به روابط با ایران

به گزارش تور اروپا ارزان، به گزارش خبرنگاران، روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی با اسم پیشنهاد سعودی به دمشق؛ بازسازی در ازای محدودیت روابط با ایران آورده است: عربستان سعودی در سایه ناامیدی پی درپی از هم پیمان آمریکایی چاره ای جز بازسازی سیاست منطقه ای خود به ویژه در قبال ایران و هم پیمانان آن ندارد. در این راستا سعودی ها کوشش دارند که روابط خود با سوریه را تغییر دهند واخیرا هیأتی سعودی در سفری به دمشق پیشنهاد مشارکت در بازسازی سوریه را داده اند اما مشکل اینجاست که این کوشش ها همچنان برپایه تصورات و شرط بندی های اشتباه است.

پیشنهاد سعودی به دمشق و مرتبط کردن بازسازی به روابط با ایران

جهت دریافت خدمات بازسازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

این روزنامه لبنانی با اشاره به فراز و نشیب های روابط ریاض و دمشق از سال 2011 تا این لحظه نوشت: اخیراً اخباری در رابطه با سفر هیأت سعودی به دمشق منتشر شده و سعودی ها تنها اعلام کردند که این اخبار غیردقیق است و آنها را به طور کامل تکذیب نکردند و دلیلش این است که اطلاعات روزنامه گاردین صحیح نیست و خالد الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان به سوریه سفر نکرده بلکه یک مسئول دیگری بود و تقریباً پس از یک دهه اختلاف بین دو طرف در سوم ماه جاری این ملاقات اجرا شده است.

الاخبار در ادامه می نویسد: سفر هیأت سعودی به سوریه چند روز پس از اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مبنی بر اینکه کشورش تمایل به ایجاد روابط خوب و متمایز با ایران دارد انجام شد، بعلاوه سفر این هیأت پس از ملاقاتهای مسئولان امنیتی ایرانی و سعودی در بغداد با وساطت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق بود.

این روزنامه نوشت: عوامل زیادی وجود دارد که باعث شده است عربستان به سوریه روی بیاورد و همه این عوامل به ناامیدی های مکرر عربستان از سیاست های منطقه ای آمریکا بویژه بعد از روی کار آمدن جو بایدن مرتبط است.

الاخبار آورده است: اکنون کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات بر این باورند که سوریه با توجه به جنگ ویرانگر طی ده سال اخیر از ضعف رنج می برد و در سال 2019 هزینه بازسازی سوریه 200 الی 400 میلیارد دلار تخمین زده شده است بنابراین دمشق ناچار به همکاری با کشورهای عربی است و از نظر مرکز های عربی بهای هرگونه ارتباط دمشق با کشورهای عربی لزوماً منوط به محدود شدن روابط سوریه با تهران است اما این باور عرب ها با این واقعیت رو به رو است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه روابط خود با تهران را کاهش نخواهد داد زیرا در طول سال های جنگ روابط میان این دو کشور مستحکم شده است.

الاخبار می نویسد: ائتلاف سعودی-اماراتی بر این باور است که بشار اسد مجبور به ایجاد روابط متعادل با ایران از یک طرف و با کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرف دیگر است و براساس اطلاعات بعضی منابع مطلع سوری، ریاض به وسیله بعضی تاجران و سرمایه داران سوری که روابط تاریخی با عربستان دارند و بعضی از آنها در آن کشور اقامت دارند پیشنهاد مشارکت در بازسازی سوریه را داده است اما پیشنهاد سعودی ها هنوز معلوم نیست که از دیوار تحریم های آمریکا علیه سوریه عبور کند یا خیر.

در این گزارش تاکید شده است: کارشناسان بر این باورند که این برنامه ریزی ها تنها در حد توهم است زیرا بشار اسد شروط سعودی ها را نخواهد پذیرفت و از روابطش با تهران کوتاه نخواهد آمد و این مساله از همان ابتدا در رسانه های عربی به ویژه قطری و اماراتی نمایان شد زیرا با انتقاد از رویکرد تازه عربستان اعلام کردند که این رویکرد تنها منجر به تضعیف جبهه مخالفت عربی با نظام بشار اسد می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1519

به "پیشنهاد سعودی به دمشق و مرتبط کردن بازسازی به روابط با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد سعودی به دمشق و مرتبط کردن بازسازی به روابط با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید