چگونه دیگران را به رشد و یادگیری تشویق کنیم؟

به گزارش تور اروپا ارزان، چگونه دیگران را به رشد و یادگیری تشویق کنیم؟ شما حتما ترغیب کنندگان با استعدادی را که تقریبا توان مجاب کردن تمام افراد اطرافشان را دارند را می شناسید. افراد ترغیب کننده با محقق نمودن عقایدشان، ارزش های والایی را برای سازمان ها به ارمغان می آورند. درحالی که هنوز هم بسیاری از مدیران براین عقیده هستند که ترغیب، به نوعی بازی با احساسات افراد است. واقعیت حاکی از آن است که این عقیده درست نیست. درحقیقت، ترغیب فرایند تغییر و تقویت نگرش ها و رفتار های افراد در جهت مرتفع کردن احتیاج های هر تجارتی است.

چگونه دیگران را به رشد و یادگیری تشویق کنیم؟

خبرنگاران| ترغیب یک فرایند مرکب است که نیازمند آماده سازی های دقیقی نظیر مکالمات مناسب دوطرفه و درک عمیقی از چگونگی اتخاذ تصمیم توسط دیگران می باشد. ترغیب نمایندگان ماهر در یک فرایند درک متقابل، ارتباط عمیقی با مخاطب شان ایجاد می نمایند. ترغیب، ترکیبی از دانش و هنر است. برای دستیابی به این ترکیب از دانش و هنر، شما نیازمند کسب انواع مهارت هایی نظیر ایجاد اعتبار، تسلط بر ذهن و قلب افراد و نیز غلبه کردن بر مقاومت مخاطب نسبت به عقایدتان هستید. اگر شما این مهارت ها را تا حد زیادی در خود تقویت کنید، می توانید عقایدتان را به پیامد های ارزشمندی تبدیل کنید.

به گزارش خبرنگاران، افراد همواره مشتاق یادگیری نیستند. بعضی اصلا نمی خواهند چیز های جدیدی بیاموزند؛ آن ها نمی خواهند تغییر نمایند. بعضی دیگر فکر می نمایند که یادگیری به طور طبیعی اتفاق می افتد و نتیجه فقط تعلیم نیست. روشن است که این مسئله همواره صدق نمی نماید، زیرا ممکن است شما مهارت های زیادی را به کسی بیاموزید، ولی باز هم ندانید که آیا این فرد واقعا از این مهارت ها استفاده می نماید و آن ها را به کار می برد یا خیر.

با این حال، نمی توانید کسی را وادار به یادگیری کنید. شما می توانید بهترین جلسه ممکن را برگزار کنید. می توانید بهترین ارائه را داشته باشید. می توانید جذاب باشید و کاملا بر موضوع آموزش تان تسلط داشته باشید. اما بعید است که دانش آموزان چیزی بیاموزند، مگر اینکه انگیزه داشته باشند.

به همین دلیل است که دانستن تکنیکی برای ایجاد انگیزه در دیگران برای یادگیری، میتواند بسیار مفید باشد. مدلی به نام ARCS دارد که از حروف اول توجه (Attention) و ربط (Relevance) و اطمینان (Confidence) و رضایت (Satisfaction) تشکیل شده است. این مدل توسط جان کلر (John Keller) در سال 1983 توسعه یافت و توسط معلمان و مربیانی در طیف گسترده ای از محیط های یادگیری، از دانشگاه ها گرفته تا ارتش، مورد استفاده قرار گرفته و تأیید شده است.

  • از یادگیرندگان سؤالاتی بپرسید که آنها را به این فکر وادارد که چرا باید این مهارت را بیاموزند.
  • از نقش بازی کردن یا سایر فعالیت ها برای نشان دادن اهمیت یادگیری این مهارت بهره ببرید. برای مثال می توانید نقش مشتری عصبانی ای را ایفا کنید و یادگیرنده را وادار به پاسخ دادن کنید تا بهترین روش برای برطرف و رجوع شرایط سخت را نشان دهید.
  • از مثال های خاص بهره ببرید و برای تحریک بیشترِ علاقه در یادگیرندگان از آنها بخواهید تا راه چاره های خود را ارائه دهند.
  • مزایا را توضیح دهید. به عنوان مثال کارکنان شما با یادگیری استراتژی های روبروه با مشتریان عصبانی، تنش و اضطراب کمتری در روبروه با آنها خواهند داشت.
  • درس را به کار و تجارب فعلی شان ربط دهید. مواد یادگیری و تمرین ها و پروژه ها باید برای کار آنها و موقعیت های خاصی که در شغل های روزمره خود با آنها روبرو می شوند کارآمد باشد.
  • بین یادگیری این مهارت و پیشرفت حرفه آنها ارتباط برقرار کنید. در خصوص مسائلی مانند افزایش رضایت شغلی، افزایش حقوق و فرصت های ارتقای شغلی صحبت کنید.
  • اهداف روشنی برای جلسه تعیین کنید، و مرتبا یادگیرندگان را آنالیز کنید تا مطمئن شوید عقب نیفتاده باشند.
  • پروژه ها و درس هایی را طراحی کنید که یادگیرندگان قبل از تسلط کامل بر مهارت، پیروزیت های کوچک را در امتداد راستا تجربه نمایند.
  • به یادگیرندگان زمان کافی بدهید تا مهارت ها را تمرین نمایند. این کار یاری می نماید تا هنگامی که آن مهارت ها را در کار خود اعمال می نمایند پیروز باشند.
  • اطمینان حاصل کنید که در سطح درستی آموزش می دهید. اگر چیزی بسیار سخت یا بسیار آسان باشد یادگیرندگان انگیزه خود را از دست می دهند.
  • با یاری به یادگیرندگان در ایجاد اهداف یادگیری مختص به خودشان، به آنها این امکان را بدهید تا برای یادگیری خود، ورودی داشته باشند.
  • بازخورد زیادی بدهید. مطمئن شوید که این بازخورد خاص و به موقع بوده و به چگونگی به کارگیری مهارت در شغل، مرتبط است.
  • به پیروزیت های یادگیرندگان اهمیت بدهید. بیشتر تحسین کنید و روش هایی برای پاداش دادن به دستاوردها بیابید. بگذارید یادگیرندگان بدانند که شما و شرکت برای تخصص و سطوح بالای مهارت و قابلیت، ارزش قائل بوده و قدر آن را می دانید.
  • روش های افزایش انگیزه را آنالیز کنید. ببینید یادگیرندگان به چه چیزی علاقه دارند و نسبت به آن احساسات نشان می دهند. روش هایی را بیابید که در آن یادگیرندگان یکدیگر را نیز تشویق نمایند.

روش های بسیاری وجود دارند که علاوه بر افزایش انگیزه یادگیری، جلسات شما را برای یادگیرندگان جالب تر و لذت بخش تر و مناسب تر می نمایند. از این ایده ها می توان برای درس های رسمی یا فرصت های یادگیری خودجوش که خود یادگیرنده ها مطرح می نمایند، استفاده کرد.

شما می توانید با انجام کارهای زیر به فرآیند یادگیری یاری کنید:

این پرسش ها یادگیرندگان را به فکر کردن در خصوص این مسئله وا می دارند که چرا باید این مهارت جدید را بیاموزند، علاوه بر این، باعث می شوند قدر مزایای یادگیری را هم بدانند.

این مدل ها اغلب روش مناسبی برای یاری به یادگیرندگان برای ذخیره و بازیابی اطلاعات هستند. مدل های ذهنی که ممکن است به شکل نمودار هم باشند، اغلب برای یادگیری جزئیات درس مفید هستند.

این امر به شما یاری خواهد نمود تا از پس همه سبک های یادگیری برآیید. بعضی از سیستم هایی که برای یادگیری از آنها استفاده می کنیم عبارتند از:

  • بصری: نمودارها و گراف ها و تصاویر، ایده ارائه شده و همچنین اطلاعات موجود در کتاب ها یا گزارش ها را نشان می دهند.
  • شنیداری: سخنرانی، ارائه ها و بحث های گروهی این امکان را به یادگیرندگان می دهند که در خصوص آنچه ارائه شده است بحث نمایند.
  • جنبشی: این مورد عبارت است از تجربه و تمرین عملی که یا واقعی و یا شبیه سازی است.

همه ما سبک های یادگیری ترجیحی خود را داریم. اگر تا جای ممکن تجربه های یادگیری مختلفی را ارائه دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که با همه یادگیرنده ها ارتباط برقرار کنید.

افراد را به وسیله واداشتن آنها به کار کردن با کسانی که مهارت های مشابهی را می آموزند تشویق به یادگیری و درک کنید. آنها با یاری کردن به یکدیگر، می توانند آنچه را که می آموزند تقویت نمایند. بنابراین همه اعضای گروه، از نقاط قوت یکدیگر بهره مند می شوند.

خاطره نویسی روزانه روش شناخته شده و مؤثری برای افرادی است که می خواهند تفکرات خود را در خصوص اینکه چگونه فرآیند یادگیری فی نفسه برای پیشرفت کلی آنها مفید بوده است در آنها بنویسند.

یادگیرندگان چه پیشرفتی کردند، و با چه سختی هایی روبرو شدند؟ شما با مرور درس فرصت دارید تا از تجربه خود بیاموزید و با امیدواری فکر کنید که چگونه محتوا را بهبود داده و دفعه بعد با کیفیت بالاتری به آن بپردازید. مرور مطالب همچنین به یادگیرندگان فرصت می دهد تا عملکرد خود را تحلیل نمایند و تعهد آنها به یادگیری مداوم را افزایش می دهد.

این یعنی مهارت های برقراری ارتباط با یادگیرندگان، مهارت گوش دادن فعالانه، استفاده از همدلی در جای مناسب، صبوری، نشان دادن علاقه واقعی به افراد و آموزش خود را، افزایش دهید. نگرش شما نسبت به یادگیری تأثیر زیادی بر نگرش یادگیرندگان دارد. بنابراین باید الگوی خوبی برای یادگیری مداوم و فعال باشید.

منبع: فرادید
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1333

به "چگونه دیگران را به رشد و یادگیری تشویق کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دیگران را به رشد و یادگیری تشویق کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید