کجا و چرا باید با دنده سنگین حرکت کنیم؟

به گزارش تور اروپا ارزان، معمولاً تابلوی حرکت با دنده سنگین را در سراشیبی ها می بینیم، چون محیط و شرایط محیطی و بستر راستا به شکلی است که باعث می گردد خودرو بتواند با سرعتی فراتر از ظرفیت طراحی آن حرکت کند.

کجا و چرا باید با دنده سنگین حرکت کنیم؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری تور اروپا ارزان، رانندگان با تجربه به خوبی می دانند که سراشیبی های تند نیز می تواند هم برای خودرو و هم برای راننده بسیار خطرناک باشد و باید نکاتی را در هنگام رانندگی در این سطوح، به یاد داشته باشیم. به طور ساده در دنده 1 هنگامی که موتور در حالت خلاص کار می نماید دور موتور حدود 800 تا 1000 دور در دقیقه است، اما وقتی قصد داریم که آغاز به حرکت کنیم، پا را بر روی کلاچ می گذاریم و آغاز به حرکت می کنیم.

در این حالت سرعت خودرو باید به 8 کیلومتر بر ساعت برسد تا اینکه پا را از روی کلاچ برداریم. پس از 8 کیلومتر بر ساعت، کلاچ به طور کامل درگیر گردد. مانند دنده یک، برای رفتن به دنده دو هم خودرو باید از یک حداقل سرعت لازم برخوردار باشد که 16 کیلومتر بر ساعت است.

اگر قبل از رسیدن به این سرعت دنده را به دو تعویض کنیم، میزان سرعت خودرو به حداقل لازم نرسیده است و همین امر باعث می گردد تا فلایویل و کلاچ تا زمان رسیدن به سرعت مناسب، در چرخش ناهماهنگی داشته باشند. این امر برای صفحه کلاچ و کلاچ خوب نیست.

معمولاً تابلوی حرکت با دنده سنگین را در سراشیبی ها می بینیم. چون محیط و شرایط محیطی و بستر جهت به شکلی است که باعث می گردد خودرو بتواند با سرعتی فراتر از ظرفیت طراحی آن حرکت کند.

هنگامی که در سراشیبی قرار دارید و خودرو خودش آغاز به حرکت کرد و به سرعت 16 کیلومتر بر ساعت رسید، شما می توانید با دنده دو آغاز به حرکت کنید، به دلیل این که خودرو شما دارای یک سرعت مشخص است. بهترین کار این است که در سرعت مناسب دنده را تعویض کنید.

بعضی معتقد هستند که در هوای برفی اگر با دنده یک حرکت نمایند، چرخ های خودرو سر می خورند و با دنده دو آغاز به حرکت می نمایند، اما اگر با دنده یک و با رها کردن کلاچ به آرامی آغاز به حرکت کنید، این اتفاق رخ نمی دهد. به علاوه در دنده یک به دلیل داشتن نیروی گشتاور بیشتر خودرو توان بیشتری برای حرکت رو به جلو دارد

نکات مهم در حین حرکت در سرپایینی ها که باید با خودرو های دنده دستی به آن ها توجه کنیم:

در سرازیری های تند حتما از سنگین ترین دنده، یعنی دنده 1 بهره ببرید تا خودرو سرعت نگیرد.

همیشه پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورتی که مانعی بوجود آمد، بتوانید سریعا واکنش نشان دهید.

در سراشیبی های تند و پر پیچ و خم، هیچگاه خودرو را در حالت خلاصی قرار ندهید. انجام این کار سبب می گردد ناخودآگاه سرعت خودرو بیشتر گردد و برای کنترل آن از ترمز بیشتری بهره ببرید.

اگر مدت زمان زیادی در سرازیری در حال حرکت هستید و از ترمز زیادی در این مدت استفاده نموده اید، بهتر است چند دقیقه توقف کنید تا لنت های ترمز خنک شوند و کارایی اولیه خود را بدست بیاورند.

در هنگام ترمز دریافت، سعی کنید تا آخرین لحظه که خودرو در حالت خاموشی قرار نگرفته است، از کلاچ استفاده نکنید. بعضی رانندگان تازه کار هر زمان اقدام به دریافت ترمز می نمایند، هم زمان کلاچ را نیز فشار می دهند، که این مورد در سرازیری ها باعث دور دریافت بیشتر خودرو و در نتیجه بالاتر رفتن سرعت آن می گردد.

قبل از رانندگی در سرازیری حتما از سلامت سیستم ترمز، چرخ ها و لاستیک ها، اطمینان حاصل کنید.

نکات مهم در حین حرکت در سرپایینی ها که باید با خودرو های دنده اتوماتیک به آن ها توجه کنیم:

خودرو های پیشرفته، به صورت اتوماتیک جاده های دارای سراشیبی را تشخیص داده و ایمنی لازم را برای رانندگی در این شرایط ایجاد می نمایند، اما همیشه نباید بگذارید که سرعت این خودرو ها بیش از حد مجاز افزایش یابد.

در سرازیری های تند، بهتر است دنده را از حالت اتوماتیک خارج و به حالت دستی تبدیل کنیم و آن را روی 1 یا 2 قرار دهیم.

همیشه پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورتی که مانعی بوجود آمد، بتوانید سریعا واکنش نشان دهید.

در سراشیبی های تند و پر پیچ و خم، هیچگاه خودرو را در حالت خلاصی قرار ندهید. انجام این کار سبب می گردد ناخودآگاه سرعت خودرو بیشتر گردد و برای کنترل آن از ترمز بیشتری بهره ببرید.

برای خودرو یک حداکثر سرعت مجاز تعریف کنید تا در صورتی که راحت تر بتوانید خودرو را کنترل کنید. (معمولا بین 40 تا 50 کیلومتر بر ساعت بسته به نوع جاده)

قبل از رانندگی در سرازیری حتما از سلامت سیستم ترمز، چرخ ها و لاستیک ها، اطمینان حاصل کنید.

به طور کلی دلایل استفاده از دنده سنگین را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

به دنده های یک به دو خودرو های سواری به دلیل اینکه از نیروی بسیار بالایی برخوردار هستند، دنده های قدرتی و یا سنگین گفته می گردد و هر جا که برای حرکت خودرو به قدرت زیاد احتیاج باشد از آن ها استفاده می گردد، مانند:

  • سربالایی های تند
  • در سرازیری های تند (به دلیل اینکه نمی خواهیم سرعت اتومبیل ما در سرازیری زیاد گردد)
  • جهت کاهش استفاده از ترمز و کنترل بهتر فرمان و کنترل سرعت

منبع: تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1042

به "کجا و چرا باید با دنده سنگین حرکت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا و چرا باید با دنده سنگین حرکت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید