گام های 10گانه افزایش کیفیت تصمیم گیری مدیران

به گزارش تور اروپا ارزان، تصمیم گیری سریع و با کیفیت میزان سطح باروری سازمان را ارتقا می بخشد.

مدیران عامل نه تنها خود باید توانایی قضاوت صحیح داشته باشند، بلکه قدرت تصمیم گیری تیمشان را نیز باید افزایش دهند و راه را برای تصمیماتی که به پیشبرد استراتژی شرکت کمک می کند هموار سازند. در این مطلب 10 گام را که به مدیران عامل کمک کرده فضای تصمیم گیری در تیم شان را بهبود بخشند معرفی می کنیم. پس در ادامه همراه خبرنگاران باشید.

گام های 10گانه افزایش کیفیت تصمیم گیری مدیران
  • بیان جزییات تصمیم

بلافاصله بعد از اعلام تصمیمات شما شایعات و تحریفات به گوش می رسد. بنابراین جزئیات تصمیمات خاص خود را مستقیم به کارمندان انتقال دهید.

  • تمام تصمیم ها را خود نگیرید

تنها مدیران بی تجربه هستند که جزئی ترین تصمیم ها را به تنهایی می گیرند. مدیرعامل باید در خصوص مواردی نظیر راهبرد، منابع، استخدام و اتمام همکاری با کارکنان که اثرات مستقیم بر شرکت داشته تصمیم اتخاذ کنند. پس به نفرات خود اعتماد کنید.

  • باسرعت باشید

مدیرعامل باید با اطلاعات ناقص، تصمیمی سریع و راحت بگیرد. تحقیق روی 200 مدیر اجرایی حکایت از آن دارد که بیشتر این افراد زمان زیادی را با داشتن اطلاعات محدود، صرف امور داخلی شرکت ها می کنند.

  • بررسی موشکافانه تصمیمات

بهترین روش برای مقیاس درستی یک تصمیم این است که آن را دقیق کالبد شکافی کنیم. تصمیمات تاکتیکی براساس معیارهای کلیدی و اجرایی نقد و بررسی می شوند تا توانایی تصمیم گیری سازمان افزایش پیدا کند.

  • تغییر فوری تصمیمات بد

پذیرش مسائل سخت است، اما مقاومت در برابر تغییر، تصمیمی بد و خطرناک است. پیش از آنکه دیر شود، در تصمیمات نادرست تجدید نظر کنید تا بتوانید کارآمد و معتبر بمانید.

  • اختصاص نیرویی برای مقابله با شرایط بحرانی

تغییر در تصمیماتی مانند شروع فاز اصلی یک پروژه سخت است و خطرات شدیدی را در پی دارد که به تحلیل و مذاکرات زیادی می انجامد. یک کارشناس خبره در این حوزه را به عنوان مدافع خطر انتخاب کرده تا دقیق نتایج را بررسی و معین کننده نقاط ضعف باشد.

  • از نفرات تیم درخواست موضعی روشنی داشته باشید

از مدیران زیر مجموعه که قصد دارند با شما در خصوص یک تصمیم تبادل نظر کنند بخواهید با در نظر گرفتن موضع معین خود با شما گفت و گو کنند. شما اگر کسانی را استخدام کنید که در حوزه تخصصی از شما باهوش تر باشند، مهم ترین مهارت مدیریتی است.

  • بیان علت تصمیمات

افراد باهوش و با استعداد برای پذیرش فرآیند تغییر و عبور از نظرات نیاز به فهمیدن علت تصمیم ها دارند. همواره چرایی اصل هر تصمیم را برای سهولت در فهم، پذیرش و حمایت آن بیان کنید.

  • از افراد تیم تان تا زمانی که اشتباهی نکرده اند حمایت کنید

اگر به کارمندان تان برای ارائه راه حلی که خود با آن موافقید (جایگزین بهتری برای آن ندارید) نیاز دارید، در صورتی که این راه حل اثر بخش باشد به آنها امتیاز بدهید و اگر کار به خوبی جلو نرفت از آنها پشتیبانی کنید. البته ممکن است زمانی به عنوان مدیر ارشد تصمیمی بر خلاف جمع بگیرید.

  • با نظرات همکاران تان دائم مخالفت نکنید

اگر تیم شما در زمان تصمیم گیری، استراتژی ها، رویکرد و اهداف شرکت را در نظر می گیرد، احتمالا در جهت اتخاذ تصمیمات صحیح گام برمی دارد.

پس اگر همواره نظرات آنها را مرتبط نمی دانید حتما یک جای کار ایراد دارد. آنچه برای دست پیدا کردن به موفقیت حیاتی است، رعایت تعادل است.

زمان ارزیابی مجموع تصمیم های مدیر ارشد یک سازمان، پایان سال مالی شرکت است. بنابراین با داشتن اطلاعات کم و منابع مورد نیاز، شجاعانه تصمیم گرفته و به یاد داشته باشید که برآیند تصمیمات یکسال ملاک ارزیابی موفقیت شرکت است. امکان پذیر نیست که تمامی تصمیماتتان را کامل و بی نقص بدانید، اما رعایت این موارد می تواند تصمیم گیری را برای شما راحت تر کرده و سازمان شما را به طور چشم گیری رشد دهد.

منبع: الی گشت
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1798

به "گام های 10گانه افزایش کیفیت تصمیم گیری مدیران" امتیاز دهید

2 کاربر به "گام های 10گانه افزایش کیفیت تصمیم گیری مدیران" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام های 10گانه افزایش کیفیت تصمیم گیری مدیران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید