بازدید از ده کلیسای برتر سبک گوتیک اروپا

به گزارش تور اروپا ارزان، کلیساهای جامع گوتیک، سازه‌هایی مذهبی متعلق به اقوام باستانی گوت نیستند، بلکه بناهایی هستند که به معماری سبک گوتیک طراحی شده‌اند. همانطور که پدیده وندلیسم هیچ ارتباطی به اقوام وندال ندارد، معماری گوتیک نیز به اقوام گوت ارتباط یا بستگی ندارد. معماری گوتیک فرانسه در قرن دوازهم میلادی از سبک رومی نشأت گرفت و در آن زمان تحت عنون سبک فرانسوی شناخته می‌شد. این سبک به تمامی نقاط غربی اروپا سرایت نمود و تا قرن شانزدهم میلادی پیش از آنکه به عنوان بخشی از هنر رنسانسی شناخته شود به توسعه و تکامل خویش ادامه داد و تنها پس از آن بود که تحت عنوان گوتیک از آن یاد شد. با این وجود بواسطه قرابت اسمی با گوت‌ها که اقوامی وحشی و بربر بودند از وجهه چندان مثبتی در میان مردم برخوردار نبود. سبک گوتیک بر سبکی و عمود بودن تأکید دارد. این کیفیت ظاهری از توسعه خصایص اصل معماری یعنی طراحی مجموعه ستون‌ها، طاق‌های کنگره دار و طاق‌های مایل حاصل شده بود. اگرچه از سبک گوتیک در قلعه‌ها، کاخ‌ها و تالارهای شهری بسیاری استفاده شده است، اما این کلیساهای باشکوه اروپایی هستند که زیبایی واقعی این سبک را به معرض نمایش گذارده‌اند و بازدید از آن‌ها در سفر با تور اروپا تجربه‌ای منحصربفرد را رقم خواهد زد. 

بازدید از ده کلیسای برتر سبک گوتیک اروپا

بازدید از St Stephen's Cathedral در مدت تور اروپا

کلیسای جامع سنت استفن که در قلب شهر وین قرار دارد، جنگ‌های بسیاری را شاهد بوده و امروزه به عنوان نماد آزادی این شهر شناخته می‌شود. ساخت این سازه سبک گوتیک که بر بقایای دو کلیسای پیشین قرار دارد در قرن چهاردهم میلادی توسط دوک اتریشی، رادولف چهارم به طور جدی آغاز گردید. شاخص‌ترین ویژگی آن نیز سقف پوشیده شده با کاشی‌های لوزی شکل است که در سال 1952 به مجموعه اضافه گردید.

بازدید از Burgos Cathedral در مدت تور اروپا

کلیسای قرون وسطی‌ای Burgos در شهر بورگوس (اسپانیا) قرار دارد و وقف حضرت مریم شده است. ابعاد وسیع و معماری سبک گوتیک از عمده دلایل  شهرت این بنا محسوب می‌شوند. ساخت کلیسای جامع بورگوس که در سال 1221 آغاز گردیده بود پس از یک وقفه بسیار طولانی به مدت دوقرن سرانجام در سال 1567 به اتمام رسید. در سال 1919 پیکر رودریگ دیاز (ملقب به ال سید) به همراه همسرش دونا جمینا در این محل دفن گردید.

بازدید از Reims Cathedral در مدت تور اروپا

کلیسای جامع رایمز محلی است که بسیاری از پادشاهان فرانسه در آن تاج گذاری شده‌اند. این بنا در محل کلیسایی ساخته شده است که در آن شاه کلوویس در سال 496 میلادی توسط قدیس رِمی (اسقف کلیسای رایمز) غسل تعمید داده شد. ساخت کلیسای رایمز در قرن سیزدهم میلادی به پایان رسید. با این وجود نمای شرقی آن در قرن چهاردهم به مجموعه اضافه گردیده است.

بازدید از Milan Cathedral در مدت تور اروپا

کلیسای سبک گوتیک و بسیار پرجزئیات میلان که در میدان اصلی آن قرار دارد، Duomo di Milano خوانده می‌شود و یکی از شناخته شده‌ترین سازه‌های اروپا محسوب می‌شود. ساخت این کلیسا به عنوان یکی از بزرگترین کلیساهای گوتیک جهان، در سال 1368 میلادی تحت نظر اسقف اعظم Antonio da Saluzzo مطابق با اصول طراحی گوتیک متأخر که بیشتر به طراحی فرانسوی نزدیک است تا ایتالیایی آغاز گردید و تکمیل آن پنج قرن به طول انجامید.

بازدید از Seville Cathedral در مدت تور اروپا

کلیسای قرون وسطی‌ای سبیا به منظور به نمایش گذاردن قدرت و شکوه شهر سبیا (Seville) پس از سری جنگ‌های پیاپی مسلمانان و مسیحیان بر سر شبه جزیره ایبری، در محل مسجد بزرگ Almohad احداث گردید. این بنا توانست پس از اتمام ساختش در قرن شانزدهم میلادی، به لحاظ وسعت و اندازه ابعاد از کلیسای ایاصوفیه به عنوان بزرگترین کلیسای جامع جهان پیشی گیرد. علاوه بر آن کلیسای سبیا به عنوان بزرگترین کلیسای گوتیک جهان و سومین کلیسای عظیم دنیا شناخته می‌شود. طراحان کلیسای سبیا از برخی از ستون‌ها و عناصر معماری مسجد پیشین در ساخت آن بهره جسته‌اند و از شاخص‌ترینشان می‌توان به مناره Giralda که بعدها به برج ناقوسی برای کلیسا تغییر یافت اشاره نمود.

 بازدید از York Minster در مدت تور اروپا

یکی از دو کلیسای عظیم شمال اروپا York Minster نام دارد که بر خط آسمان شهر باستانی یورک غالب شده است. این کلیسای سبک گوتیک تمامی مراحل اصلی توسعه و ساخت معماری سبک گوتیک انگلستان را در بر می‌گیرد. ساخت بنای حاضر در سال 1230 آغاز شد و در سال 1472 به اتمام رسید. پنجره شرقی واقع در داخل کلیسا، عظیم‌ترین نمونه از پنجره‌های قرون وسطی‌ای کارشده با شیشه‌های رنگی در جهان به شمار می‌آید.

بازدید از Notre Dame de Paris در مدت تور اروپا 

Notre Dame de Paris کلیسای جامع زیباییست که در یکی از محله‌های شهر پاریس واقع شده است. ساخت آن در سال 1163 میلادی آغاز گردید و در حدود سال 1345 به اتمام رسید. کلیسای نوتردام پاریس به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین کلیساهای سبک گوتیک فرانسه، نمونه تمام عیاری از معماری، پیکره سازی و کار با شیشه‌های رنگی سبک گوتیک این کشور را شامل شده است. در طول انقلاب فرانسه در سال 1790 میلادی، بسیاری از مجسمه‌ها و گنجینه‌های آن دچار آسیب شدند یا به طور کامل تخریب گردیدند. در دوم دسامبر سال 1804 نیز ناپلئون بناپارت در این محل تاج گذاری شد.

بازدید از Cologne Cathedral در مدت تور اروپا

Cologne Cathedral به عنوان عظیم‌ترین کلیسای سبک گوتیک آلمان، شاخص‌ترین عارضه مصنوع شهر کلن به شمار می‌رود. کلیسای جامع کلن که زمانی به عنوان مرتفع‌ترین ساختمان جهان شناخته می‌شد، امروزه از هر زاویه‌ای از شهر قابل رویت است. این کلیسا در محل یک معبد رومی قرن چهارمی که بعدها کلیسایی ساخته شده توسط نخستین اسقف مسیحی شهر یعنی ماترنوس جایگزین آن شد ساخته شده است. ساخت بنای گوتیک کنونی در سال 1248 آغاز گردید و تکمیل آن بیش از 600 سال به طول انجامید. این محل که وقف حضرت مریم و قدیس پیتر (یکی از حواریون حضرت مسیح) شده است، محل اقامت اسقف اعظم شهر کلن نیز می‌باشد.

بازدید از Santa Maria Del Fiore در مدت تور اروپا

کلیسای سبک گوتیک سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس قرار دارد و به عنوان نمادی از این شهر شناخته می‌شود. ساخت این باسیلیکا در سال 1296 آغاز گردید و در سال 1436 به اتمام رسید. بخش‌های بیرونی این کلیسا از سنگ‌های مرمر سبز و صورتی که با سنگ‌های سفید مرز بندی شده‌اند ساخته شده است. این باسیلیکا یکی از بزرگترین کلیساهای ایتالیا است و تا عصر مدرن گنبد آن عظیم‌ترین گنبد جهان به شمار می‌آمد. با این وجود سقف آن همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین گنبد آجری جهان که تا به کنون ساخته شده است حفظ نموده.

بازدید از Chartres Cathedral در مدت تور اروپا

کلیسای جامع Chartres در شهری به نام Chartres واقع در نزدیکی پاریس قرار دارد. ابعاد این کلیسا برای چنین شهر کوچکی بسیار بزرگ جلوه می‌کند. Chartres Cathedral نه تنها یکی از زیباترین نمونه‌های سبک گوتیک فرانسه به شمار می‌آید، بلکه به خوبی نیز مورد حفاظت قرار گرفته است. بسیاری از پنجره‌های آن که به شیشه‌های رنگین آذین شده‌اند سالم باقی مانده‌اند و طراحی آن از قرن سیزدهم تا به کنون تنها تغییرات اندکی را به خود دیده است.

منبع: touropia.com
انتشار: 6 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 135

به "بازدید از ده کلیسای برتر سبک گوتیک اروپا" امتیاز دهید

2 کاربر به "بازدید از ده کلیسای برتر سبک گوتیک اروپا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از ده کلیسای برتر سبک گوتیک اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید