2 اثر تاریخی آسیب دیده از بازندگی اخیر در گلمکان چناران مرمت می گردد

به گزارش تور اروپا ارزان، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: دو اثر تاریخی حسینیه و بلغورخانه گلمکان این شهرستان که در اثر بارندگی های هفته گذشته دچار آسیب شدیدی شده اند در اولویت مرمت و استحکام بخشی نهاده شد.

2 اثر تاریخی آسیب دیده از بازندگی اخیر در گلمکان چناران مرمت می گردد

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی خانه کلنگی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد طاهریان مقدم امروز یک شنبه 24 فروردین ماه 1399 با اعلام این خبر اضافه کرد: چهار اثر تاریخی شهرستان چناران در پی بارندگی شدید اخیر دچار آسیب شده اند و احتمال تخریب قسمتی از بنای آن ها وجود دارد.

او ادامه داد: بنای حسینیه گلمکان یکی از بناهای مربوط به دوره قاجار و بنای بلغور خانه گلمکان مربوط به دوره صفویه، بیشترین آسیب را دیده اند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: متأسفانه حذف الحاقات از دیوار حسینیه توسط یکی از ساکنان باعث شده که آسیب دیدگی و ریزش قسمتی از دیوار بنا براثر بارندگی دوچندان گردد.

او تأکید کرد: درصورتی که بنای این حسینیه مرمت و استحکام بخشی نگردد، علاوه بر ریز آن خطر جانی نیز خواهد داشت بنابراین باید علاوه بر میراث فرهنگی، اداره اوقاف و امور خیریه و همچنین هیئت امنا حسینیه برای مرمت بنا مشارکت نمایند.

طاهریان مقدم ادامه داد: با توجه به کمبود شدید اعتبارات بیشتر بناهای تاریخی شهرستان با توجه به گذشت زمان در معرض تخریب قرار دارند و اقدامات مرمت اضطراری برای آن ها لازم است.

او اضافه کرد: باید علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد فرهنگی و گردشگری و مشارکت های مردمی پای کار بیایند تا بتوانم از تخریب بیشتر آثار در اثر نزولات جوی و عوامل دیگر جلوگیری کنیم.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران یادآور شد: علاوه بر حسینیه و بنای بلغور خانه گلمگان، پل چشمه گیلاس و بند اخلمد دچار آسیب دیدگی جزئی شده اند.

شهرستان چناران دارای 120 اثر شناسایی شده دارد که 22 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 711

به "2 اثر تاریخی آسیب دیده از بازندگی اخیر در گلمکان چناران مرمت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 اثر تاریخی آسیب دیده از بازندگی اخیر در گلمکان چناران مرمت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید