در پی تدوین سند توسعه صنایع دستی هر استان هستیم

به گزارش تور اروپا ارزان، ایسنا/ براساس سخنان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، در پی تدوین سند توسعه صنایع دستی هر استان هستیم.

در پی تدوین سند توسعه صنایع دستی هر استان هستیم

مریم جلالی از کارگاه و فروشگاه صنایع دستی، اکونو موزه بانو بی بی حیاتی و مجموعه گنجعلی خان کرمان بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید گفت: آموزش سنگ بنای رونق مالی صنایع دستی است.

جلالی با اشاره به خانواده محور بودن صنایع دستی اظهار کرد: آموزش صنایع دستی معمولا سینه به سینه منتقل و درون خانواده ها شکل گرفته اما با تغییر ساختار خانواده ها، بعضی رشته ها به فراموشی سپرده شده است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، احیاء رشته های صنایع دستی را از سیاست های این وزارتخانه دانست و بیان نمود: کرمان از نظر ظرفیت صنایع دستی هم در حوزه دستبافت ها و هم حوزه دست ورزها سرآمد است.

وی اضافه کرد: پته کرمان، معروفیت دنیای دارد. منتهی باید از پته محصولات تازه و مورد احتیاج خانواده ها را فراوری کرد.

جلالی استانداردسازی و بسته بندی و صادرات را زنجیره های بعدی ارزش اضافه کرده برشمرد و مطرح نمود: می توانیم صنایع دستی را همانند سایر کالاهای صنعتی به سبد صادراتی اضافه کنیم.

وی بر لزوم شناسایی شاخص های صادراتی صنایع دستی تاکید نمود و گفت: هنرمندان به بسته های حمایت، صنعتگران به توانمندسازی و بازرگانان به بسته های تشویقی احتیاج دارند و این بسته ها با توجه به ظرفیتهای صنایع دستی هر استان تعریف خواهند شد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب که در پی تدوین سند توسعه صنایع دستی هر استان هستیم، در ادامه بر لزوم جلب توجه سرمایه گذاران تاکید نمود و گفت: برای توسعه بازار صنایع دستی باید بخش خصوصی ورود پیدا کند و در این صورت میتوان امیدوار بود که تسهیلگری دولت کارا باشد.

وی اضافه کرد: باوجود شبکه های اجتماعی، معرفی های چند رسانه ای، هوش مصنوعی و حتی حضور نسل جوانی که ادبیات دنیا را می شناسد، دیگر دغدغه عدم توانایی در معرفی صنایع دستی را نداریم.

جلالی اضافه کرد: صنایع دستی باید در معرض دید باشد و در این صورت به ادبیات توسعه نزدیک و متصل می گردد و فعالان مالی و توسعه ای متوجه ارزش اضافه کرده آن می شوند.

وی در ادامه انتقاد کرد: علی رغم وجود محصولات صادراتی همانند خشکبار استان کرمان، چرا از صنایع دستی اش برای بسته بندی های محصولات صادراتی استفاده نکرده است؟

منبع: همگردی
انتشار: 16 آذر 1402 بروزرسانی: 16 آذر 1402 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 2104

به "در پی تدوین سند توسعه صنایع دستی هر استان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در پی تدوین سند توسعه صنایع دستی هر استان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید