حال دریاچه ارومیه با وجود تبخیر بالا همچنان مساعد است

به گزارش تور اروپا ارزان، رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به شروع فصل گرما و تبخیر بالای آب در حوضه آبریز این دریاچه، گفت: با وجود کاهش بارندگی ها، تراز دریاچه ارومیه شرایط مناسبی دارد و به یک هزار و 271 متر و 72 سانتی متر رسیده است.

حال دریاچه ارومیه با وجود تبخیر بالا همچنان مساعد است

فرهاد سرخوش با اعلام اینکه وسعت این پهنه آبی هم اکنون به سه هزار و 106 کیلومتر مربع رسیده است، گفت: با کوشش دولت تدبیر و امید، احیای این دریاچه طبق برنامه در حال اجرا است.

وی با اعلام اینکه حجم آب دریاچه ارومیه به چهار میلیارد و 680 میلیون مترمکعب رسیده است، اضافه نمود: این امر به علت تبخیر بالای آب در فصل گرماست که همه ساله در تابستان رخ می دهد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اعلام اینکه طرح های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی امسال و به تدریج به بهره برداری می رسد، اضافه نمود: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به این دریاچه دی ماه امسال همزمان با سفر رییس جمهوری به استان افتتاح می گردد.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات 30 ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده های ماهواره ای نشان می دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه می تواند ضمن ادامه فرایند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، فرایند خشک شدن آن متوقف شده است.

هرچند تراز هزار و 274 متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز هزار و 272 متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از 95 درصد کانون های ریزگرد آن برطرف خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال، از 1394 به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود 1.5 تا 2 سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 آغاز به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 890

به "حال دریاچه ارومیه با وجود تبخیر بالا همچنان مساعد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال دریاچه ارومیه با وجود تبخیر بالا همچنان مساعد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید