خبرنگاران ایجاد تغییرات در ارائه فیلم تئاتر در گفت وگو با قادر آشنا

به گزارش تور اروپا ارزان، تهران- خبرنگاران- مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد تغییرات جدید در بحث نظارت و ارزشیابی ارائه فیلم تئاترها توسط هنرمندان در تلویزیون های تعاملی، شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی با هدف تسریع در فرایند صدور مجوز این آثار با خبرنگاران سخن گفت.

خبرنگاران ایجاد تغییرات در ارائه فیلم تئاتر در گفت وگو با قادر آشنا

هم زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند 1398 و تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری؛ فصلی از فعالیت هنرمندان در عرصه تئاتر به ارائه فیلم تئاترها از آثار اجراشده پیشین گروه ها در فضای مجازی یا اجرای برخط (آنلاین) آثار نمایشی با همراهی تلویزیون های تعاملی اختصاص یافت. این اقدام در راستای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در ایام تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری از یک سو و ازسوی دیگر کوشش برای ارتزاق گروه های تئاتری انجام شد که طی این مدت به سبب تعطیلی های مستمر و مکرر، معیشت شان با مخاطراتی روبرو شده بود.

وقتی پای قانون در میان است

اما بعد از فعالیت و اقبال مخاطبان به تلویزیون های تعاملی، دیدن آثار نمایشی که پیش از این از شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای لازم برای تأیید محتوا و فراوری آثار را گرفته بودند با مانعی دیگر روبرو شدند.

ازآنجاکه نص صریح قانون تاکید دارد ارائه محتوا در فضای مجازی، تلویزیون های تعاملی و شبکه نمایش خانگی باید با مجوز تأییدشده شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی صورت گیرد؛ طی اردیبهشت وخرداد 1399 سیدمحمدمهدی طباطبایی رییس وقت شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی واکنش نشان داد و تاکید نمود فیلم تئاترها پیش از ارائه در تلویزیون های تعاملی باید مجوز سازمان سینمایی را اخذ نمایند.

امضای 250 نفر پای بیانیه و تعامل دو مدیر دولتی

همین مساله با موجی از واکنش ها از سوی هنرمندان تئاتر روبرو شد؛ زیرا آنها تاکید داشته اند تمام مراحل قانونی در راستای تأیید محتوا و نظارت و ارزشیابی آثار خود را در اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها بازوی اجرایی در عرصه تئاتر پشت سر گذاشته اند.

حال سازمان سینمایی به عنوان بخشی دیگر از بازوی اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند با پذیرش تأیید محتوای دیگر نهاد مدیریتی در عرصه هنرهای دراماتیک، آن هم تحت نظارت و لوای وزارتخانه واحد (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) کار صدور مجوز ارائه فیلم تئاترها را تسریع کند.اما صحبت های طباطبایی در آن موقع به صدور بیانیه و امضای 250 هنرمند در راستای گلایه مندی از رویه شورای ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی منتج شد.

به این ترتیب، قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای نخست خرداد 1399 جلسات متعددی را با حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد که درنهایت ماحصل آن به همراهی و تعامل هرچه بیشتر این دو نهاد فرهنگی با یکدیگر منتج شد.

توافقی که با تغییر مدیر ملغی شد

بعد از مصاحبه قادر آشنا با خبرنگاران مبنی بر حصول توافق میان این اداره کل و سازمان سینمایی کشور مبنی بر آنکه تأیید محتوای فیلم تئاترها و صدور مجوز آن از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به مثابه تأیید و رعایت تمامی قوانین سازمان سینمایی جهت صدور پروانه نمایش به شمار می رود، تا حدود زیادی خیال هنرمندان تئاتر و فعال در عرصه فیلم تئاتر را راحت کرد.

اما خبر رسیده که طی چند وقت اخیر این توافق نامه که بعد از جلسات متعدد و رایزنی های مختلف میان قادر آشنا و حسین انتظامی به عنوان رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تسریع فرایند صدور مجوز فیلم تئاتر در زمان مدیریت وقت سیدمحمدمهدی طباطبایی به عنوان معاون شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اجرا شده بود ملغی شده است.

خبر لغو این توافق با حضور سعید رجبی فروتن به عنوان معاون جدید نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدایی بلندتر به گوش رسید و حال شنیده ها حاکی از آنست که بار دیگر بعد از برگزاری جلسات مختلف، توافقی دیگر میان اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نحوه ارائه فیلم تئاترها به شبکه نمایش خانگی و یا تلویزیون های تعاملی اجرا شده است.

برای اطلاع از چندوچونِ فرایند تغییرات اجرا شده و تحقق توافق جدید میان اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان سینمایی با قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت وگو کردیم.

کاستن از زمان انتظار هنرمندان برای مجوز فیلم تئاترها

قادر آشنا در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران گفت: پیش از این و طی توافق نامه ای که در بهار امسال (1399) با آقای طباطبایی به عنوان مدیر وقت معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی منعقد نموده بودیم بنا بر آن بود فیلم تئاترهایی که مورد تأیید اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و برای صدور مجوز به سازمان سینمایی ارسال می شد، آن ها نیز این آثار را به دلیل تأیید اداره کل هنرهای نمایشی، برای صدور مجوز پذیرفته و مورد تایید قرار دهند.

وی ادامه داد: اما با توجه به آن توافق نامه قبلی به دلیل فرایند طولانی شدن صدور مجوز که باعث انتقاد بعضی هنرمندان تئاتر شده بود بار دیگر طی جلساتی با آقای رجبی فروتن معاون جدید نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به توافق دیگری دست پیدا کردیم که از نظر اداره کل هنرهای نمایشی می تواند توافقی بهتر باشد. مهم ترین خصوصیتش این است که این بار در صدور مجوز ارائه فیلم تئاترها هنرمندان تئاتر کمترین زمان را پیش رو خواهند داشت و دیگر خبر از معطلی های قبلی نخواهد بود.

حضور نماینده سازمان سینمایی در فرایند صدور مجوز اداره کل هنرهای نمایشی

بعد از جلسات متعدد به نتیجه رسیدیم وقتی همکاران ما در بخش نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی به آنالیز و صدور مجوز فیلم تئاترها می پردازند، این بار از طرف سازمان سینمایی نیز در این فرایند نظارت و آنالیز، نماینده ای حضور داشته باشد تا همه موارد در اداره کل آنالیز گردد و دیگر فرایند دیدن آثار بعد از اداره کل هنرهای نمایشی به طور مجدد و دوباره در سازمان سینمایی که به طولانی شدن فرآیند صدور مجوز ارائه آثار در تلویزیون های تعاملی، شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی منتج می شد، کاهش پیدا کند.

وی اضافه نمود: همچنین کوشش کردیم نگاهی کامل تر در جهت صدور مجوز داشته باشیم. زمانی که محتوای فیلم تئاترها مورد تأیید ما قرار می گرفت ممکن بود از نظر فنی، نکات و قابلیت های تصویری برای پخش آثار، نگاه ما با همکارانمان در سازمان سینمایی به دلیل تخصص آن ها در حوزه هنرهای تصویری دارای تفاوت هایی باشد و همین امر، مرحله صدور مجوز را کمی طولانی تر و زمان بر می کرد.

آشنا با تاکید بر آنکه با توافق جدید می توانیم بگوییم گام های مؤثر و رو به جلویی برداشته شده است اضافه نمود: اگر تا پیش از این اثری که به سازمان سینمایی ارسال می شد باید بار دیگر با حضور نماینده آن ها در امور فنی و تصویری آنالیز می شد؛ با شیوه جدید، این مرحله با حضور نماینده سازمان سینمایی در فرایند صدور مجوز و آنالیز کیفی و فنی آثار در اداره کل هنرهای نمایشی با هم ادغام می گردد و همین امر زمان را به نفع هنرمندان کاهش می دهد.

مهمترین ویژگی توافق جدید

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: همچنین درباره فیلم تئاترهایی که قرار است در آینده توسط هنرمندان فراوری گردد با همکاران مان در سازمان سینمایی گفت وگو کردیم و معیارها و مشخصات آن ها را برای رسیدن به حصول کیفیت از نظر فنی و حرفه ای در ساختار قوانین سینمایی جویا شدیم. این معیارها را نیز به هنرمندان تئاتر که فیلم تئاتر فراوری می نمایند انتقال دادیم.

البته بازهم تاکید داریم اگر شاهد حضور نماینده سازمان سینمایی در اداره کل هنرهای نمایشی باشیم، نه تنها شرایط و امکان میزبانی برای مان کاملاً مهیا است، هنرمندان می توانند با حضور آن نماینده هنگام ضبط آثار تمام نکات فنی را سر صحنه از زبان آن فرد متخصص بشنوند و باعث می گردد در سریع ترین زمان فرآیند صدور مجوز فیلم تئاترها توسط اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان سینمایی انجام گردد.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید نمود: در حقیقت این مهم ترین کوشش ما در توافق به وجودآمده بود که تا حد ممکن در شرایط ویژه کرونایی، بستر و شرایط را برای صدور هرچه سریع تر مجوز و ارائه آثار در فضای مجازی، شبکه نمایش خانگی و یا تلویزیون های تعاملی برای ارائه فیلم تئاترها به علاقه مندان برداریم.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1188

به "خبرنگاران ایجاد تغییرات در ارائه فیلم تئاتر در گفت وگو با قادر آشنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایجاد تغییرات در ارائه فیلم تئاتر در گفت وگو با قادر آشنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید