راهنمای جامع ضدعفونی کردن خودروی شخصی در برابر کرونا

به گزارش تور اروپا ارزان، شیوع گسترده و سریع ویروس کرونا سبب شده است تا در ماه های اخیر گرایش به استفاده از خودرو های شخصی نسبت و وسایل نقلیه عمومی افزایش یابد. اما علی رغم اینکه کارشناسان تأکید دارند که استفاده از وسایل نقلیه شخصی می تواند شیوع ویروس را تا حد قابل توجهی کاهش دهد، نباید تصور کرد که ما همواره در خودرو های شخصی خود در برابر ابتلا به ویروس کرونا مصون هستیم چرا خود ما و یا همراهان ما می توانند این ویروس را به سادگی به درون خودرو بیاورند؛ بنابراین مقوله ضدعفونی کردن مداوم و منظم خودرو شخصی را نباید فراموش کردن تا ضریب اطمینان در عدم ابتلا به ویروس کرونا، افزایش یابد. اما چگونه می توان خودرو شخصی را ضدعفونی کرد و برای این کار احتیاج به چه مواد ضدعفونی کننده ای داریم؟ در این مطلب قد داریم تا اطلاعات جامعی در مورد چگونگی ضدعفونی کردن خودرو شخصی و نکات مهم آن آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

راهنمای جامع ضدعفونی کردن خودروی شخصی در برابر کرونا

چرا ضدعفونی کردن خودرو مهم است؟

در این روز ها که ویروس کرونا در تمام جهان شیوع پیدا نموده است و به سرعت از هر فرد به فرد دیگر منتقل می گردد، شستن دست ها عادت همیشگی ما شده و از طرفی شاید هر روز سطوح داخل خانه را با مواد ضدعفونی نماینده تمیز کنیم؛ اما شاید خیلی از ما ضدعفونی کردن ماشین را آن طور که باید جدی نگرفته ایم و یا اصلاً از روش نادرستی برای این کار استفاده می کنیم. نشستن داخل اتومبیلی که هر بار برای خرید اقلام ضروری از آن استفاده می کنید و یا احتمالاً همکار و یا دوستتان را که کمی سرفه می نماید تا جهت خانه شان می رسانید، می تواند باعث شیوع ویروس در خودروی شما گردد. این موضوع وقتی نگران نماینده تر می گردد که بدانیم طبق مطالعه مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا، بخش های از خودرو از جمله غربیلک فرمان به طور میانه حتی 4 برابر کثیف تر از توالت فرنگی بوده و شرایط دستگیره های گوناگون به ویژه نازل پمپ بنزین ها حتی بدتر است، زیرا 12 هزار بار کثیف تر می باشند. با چنین شرایطی به سادگی می توان فهمید که خودرو های شخصی هم نمی توانند نگرانی ها در مورد ابتلا به ویروس کرونا را رفع نمایند. براین اساس تنها یک راه باقی می ماند که خودرو های شخصی ما را تبدیل به مکانی ایمن در برابر ویروس کرونا خواهد نمود و آن هم ضدعفونی کردن صحیح خودرو ها و رعایت نکاتی مهم در این خصوص است.

کدام قسمت های خودرو باید ضدعفونی شوند؟

قبل از هر چیز، باید بدانیم که کدام قسمت های خودرو، برای ضدعفونی کردن باید مورد توجه قرار بگیرند. واقعیت آن است که خودرو یک محیط بسته کوچک است و برای مثال اگر فردی آلوده به ویروس کرونا در داخل اتوموبیل شما سرفه یا عطسه بکند، می تواند ویروس را به همه جای خودرو منتقل کند. با این حال فرض کنیم که هیچ فرد آلوده ای وارد خودروی شما نشده و نمی گردد و این فقط شما و اعضای خانواده شما هستند که سوار خودرو می شوند. طبیعی است که ما به هنگام خارج شدن از خودرو ممکن است از هرجایی همچون محل کار، فروشگاه ها، پمپ بنزین ها و حتی کف خیابان ها ویروس را با خود به داخل ماشین بیاوریم. به سادگی می توان فهمید که هر جایی از خودرو که در تماس با ما بوده است می تواند آلوده گردد؛ از دستگیره بیرونی درب گرفته تا کف خودرو به راحتی می تواند از طریق ما یا همراهان ما به ویروس کرونا آلوده گردد و این ویروس هم به راحتی می تواند در بعضی سطوح خودرو ما زنده بماند؛ بنابراین تمام سطوح خودرو که در تماس با ما واقع شده است می تواند به ویروس کرونا آلوده گردد و به عبارت دیگر تمام این سطوح برای ضدعفونی کردن باید مورد توجه قرار گیرند. قسمت های مختلف خودرو که باید در هنگام ضدعفونی کردن مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از:

1. دستگیره های باز و بسته کردن درب خودرو

2. دستگیره های داخلی خودرو

3. فرمان خوردو و تمام اجزای مربوط به آن

4. دنده خودرو و ترمز دستی

5. دکمه های مختلف خودرو همچون دکمه های بالابر شیشه

6. روکش های جایگاه خودرو

7. کف خودرو

8. تنظیم نماینده های جایگاه خودرو

9. داشبورد خودرو

10. کمربند ایمنی خودرو

11. آینه داخل خودرو

12. درب صندوق عقب خوردو

13. سوئیچ

14. درب باک بنزین

برای ضدعفونی کردن خودرو از چه موادی استفاده کنیم؟

حال احتیاجمند این هستیم که بدانیم از چه موادی برای ضدعفونی کردن خودرو های خود باید استفاده کنیم، زیرا تجهیزات درون کابین خودرو با آن چیزی که در آشپزخانه یا منزل ما قرار دارند متفاوت هستند و چنانچه از مواد نامناسبی برای ضدعفونی کردن آن ها استفاده کنیم ممکن است دچار آسیب شوند. بعلاوه باید گفت که تجهیزات داخل کابین خودرو هم همگی از یک جنس نیستند و بهتر است برای ضدعفونی کردن آن ها از یک ماده یکسان بهره نگیرم و متناسب با جنس وسیله مورد نظر، از یک ضدعفونی نماینده خاص استفاده کنیم. در ادامه شما را با بعضی باید ها و نباید های مواد ضدعفونی نماینده آشنا می کنیم.

شستشوی لباس با ماشین لباسشویی، ویروس کرونا را از بین می برد؟

ضدعفونی نماینده های مناسب برای خودرو

1. ترکیب آب و صابون: این ماده ضدعفونی نماینده یکی از ساده ترین و در دسترس ترین ضدعفونی نماینده ها برای خودرو است و به سادگی می توان آن را تهیه کرد. شما می توانید در یک ظرف اندازه مورد احتیاج کف آب و صابون خود را تهیه نموده و محلول را با استفاده از یک ابر بر روی سطوح مختلف بکشید و سپس با یک دستمال تمیز آن را خشک کنید. بهتر است از دستمال های میکروفیبری برای تمیز کردن بهره ببرید. بر خلاف حوله های کاغذی، دستمال های میکروفیبری می توانند آلودگی ها را به خوبی جذب نمایند. بعلاوه نباید در مصرف آب و صابون زیاده وری کنید، چون ممکن است بعضی از سطوح نرم داخل خودرو به خاطر خشک نشدن، دچار کپک زدگی گردد.

2. دستمال های ضدعفونی نماینده: یکی از رایج ترین راه ها برای ضدعفونی کردن خودرو، استفاده از دستمال های ضدعفونی نماینده است. این محصول انواع گوناگونی دارد که هر کدام ممکن است نتیجه متفاوتی به همراه داشته باشد بنابراین دقت کنید که در هنگام خرید چنین محصولی حتما از افراد متخصص یا افرادی که تجربه استفاده از چنین محصولاتی را دارند، مشورت بگیرید تا برند مناسب را بخرید.

3. محلول سرکه: این محلول می تواند برای ضدعفونی کردن خودرو محلول مناسبی باشد. شما برای درست کردن این محلول به اندازهی سرکه، آب و کمی روغن احتیاج دارید. روغن می تواند روغن اکالیپتوس، روغن درخت چای، روغن لیمو، روغن بابونه، روغن وانیل، روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل یا هر روغن معطر دیگری باشد. بین 5 تا 15 قطره روغن را با آب و سرکه مخلوط کنید. اندازه آب و سرکه باید به تناسب یکدیگر باشد. یعنی با یک لیوان آب یک لیوان سرکه بهره ببرید. اما شیوه استفاده از این ماده هم همچون الکل است و باید آن را روی دستمال اسپری کنید و نباید به صورت مستقیم روی سطح مورد نظر بریزید. بهتر است ابتدا سرکه را روی یک سطح کوچک امتحان کنید. این مساله به ویژه در تمیز کردن بخش های پارچه ای و یا چرمی خودرو (مثل جایگاه ها) اهمیت زیادی دارد.

4. محلول های ضدعفونی نماینده الکلی: همانطور که اطلاع دارید یکی از برترین و سریع ترین مواد ضدعفونی نماینده و البته از بین برنده ویروس کرونا، محلول هایی با ترکیب 70 درصد الکل است، از این رو این مواد می توانند برترین راهکار برای ضدعفونی کردن خودرو باشند. با این حال باید توجه داشته باشید که الکل یک حلال و پاک نماینده بسیار قوی است که ممکن است به قسمت هایی از خودرو آسیب برساند به همین خاطر اگر اطلاع درستی از اندازه تآثیر الکل بر قسمت های مختلف خودرو خود ندارید، می توانید آن را بر روی بخش هایی امتحان کنید که کمتر در معرض دید هستند. بعلاوه به یاد داشته باشید که این محلول های را به طور مستقیم بر روی سطوح نپاشید و برای ضدعفونی کردن، محلول را بر روی دستمال اسپری نموده و با دستمال سطوح را تمیز کنید.

5. الکل ایزوپروپیل: از این ماده که در اغلب فروشگاه های ابزار فروشی وجود دارد، هم می توان برای ضدعفونی کردن خودرو استفاده کرد. این ماده قدرت تمیز نمایندگی بسیار بالایی دارد بنابراین باید در استفاده از آن احتیاط کرد. این نوع الکل را باید روی دستمالی ضخیم اسپری کرد و سپس با آن، سطح مورد نظر را تمیز کرد. نباید الکل ایزوپروپیل را به صورت مستقیم روی سطح ریخت.

از چه موادی نباید برای ضدعفونی کردن خودرو استفاده کرد؟

توجه داشته باشید که از مواد زیر نباید برای ضدعفونی کردن خودرو استفاده کرد؛

1. سفید نماینده یا پراکسید هیدروژن: استفاده از هر نوع سفید نماینده یا پراکسید هیدروژن موجب ضدعفونی کردن فضای داخلی خودرو می شوند. هر دو این مواد شیمیایی قاتل ویروس کرونا هستند، اما استفاده از آن ها باعث آسیب به وینیل و پلاستیک های مورد استفاده در بیشتر وسایل نقلیه مدرن امروزی می گردد؛ بنابراین بهتر است از این مواد به هیچ وجه استفاده نکنید.

2. مواد تمیز نماینده ای حاوی آمونیاک: تحت هیچ شرایطی نباید از مواد تمیز نماینده ای بر پایه آمونیاک استفاده کرد. این ماده در شیشه پاک کن ها وجود دارد. آمونیاک، وینیل روی داشبورد را خراب می نماید و در هنگام قرار گرفتن در معرض گرما و نور چسبنده می گردد. علاوه بر این، از شیشه پاک کن نباید در صفحه نمایش های لمسی استفاده کرد، زیرا موجب آسیب به صفحه خاکستری آن می گردد.

چگونه خودروی خود را ضدعفونی کنیم؟

برای ضدعفونی کردن خودرو می توان از روش هایی، چون بردن خوردو به کارواش و یا حتی مراکز مخصوص ضدعفونی کردن خودرو که اخیراً در بعضی کارواش ها راه اندازی شده اند، بهره گرفت، اما اگر قصد دارید خودتان خودروی شخصیتان را ضدعفونی کنید می توانید براساس مراحل ذیل این کار را به سادگی انجام دهید؛

1. ابتدا دستان خود را 20 ثانیه با آب و صابون بشویید تا مطمئن شوید دستانتان از هر میکروب و ویروسی تمیز هستند.

2. سپس یک دستکش به دست کنید و همه بخش های خودرو را با جارو برقی تمیز کنید و همه زباله ها و لوازم اضافی آلوده را از ماشین خارج نمایید.

3. مطمئن شوید که هیچ چیز اضافه و آلوده ای در صندوق عقب اتومبیل قرار ندارد و همه بخش ها به خوبی تمیز شده است.

4. حال به یاری یک اسپری تمیز نماینده مخصوص خودرو بخش هایی نظیر تجهیزات ماشین، دنده و دیواره های خودرو و داشبورد را تمیز کنید. این اسپری معمولاً مخصوص تمیز کردن داخل ماشین است و به سطوح آن آسیب نمی زند.

5. برای تمیز کردن قسمت های چرمی همچون روکش جایگاه و فرمان و حتی دنده از پاک نماینده مخصوص چرم بهره ببرید.

6. یک ظرف آب و صابون با کف زیاد درست کنید و فضای درون ماشین را با یاری یک ابر کاملاً به آن آغشته نمایید.

7. سپس با یاری یک پارچه میکروفیبر همه جا را تمیز و خشک نمایید.

8. برای تمیز کردن شیشه ها از یک پارچه مناسب و محلول شیشه پاک کن بهره ببرید.

9. در خاتمه که همه بخش ها به خوبی تمیز شد، یک اسپری ضدعفونی نماینده مناسب تهیه کنید که مطمئن هستید مواد سفیدنماینده در آن وجود ندارد. برای این کار بهتر است که در بعضی قسمت ها محلول ضدعفونی نماینده را روی یک پارچه اسپری کنید و بعد همه بخش های خودرو را با دقت تمیز کنید. این کار موجب می گردد تا این مواد به داخل قسمت هایی از ماشین که به آن دسترسی ندارید نفوذ نکند و موجب آسیب رساندن به ماشین نگردد.

10. به جای اسپری ضدعفونی نماینده می توانید از یک دستمال مرطوب مؤثر در برابر ویروس کرونا که به درصد بالایی الکل آغشته است هم استفاده نمایید و همه سطوح را از طریق آن پاک نمایید.

نکاتی درباره ضدعفونی کردن خودرو در ایام کرونا

1. برای تمیز ماندن خودرو، در محل های خلوت بهتر است شیشه اتومبیل ما پایین باشد و هوا در ماشین جریان داشته باشد.

2. در پارکینگ ها به هیچ وجه شیشه اتومبیل خود را پایین ندهیم و تهویه ماشین را در حالت گردش هوای داخل ماشین قرار دهیم.

3. کف ماشین از آلوده ترین نقاط است. ویروس کرونا به دلیل سنگین بودن ممکن است روی زمین باشد و با کفش ها به ماشین منتقل گردد. توجه داشته باشید که کیف یا لوازم خود را کف ماشین نگذارید و در صورت انجام این کار به دقت آن را ضدعفونی کنید.

4. استفاده همزمان از محلول الکل و کلر برای ضدعفونی کردن خودرو باعث ایجاد گاز های سمی می گردد، از این کار خودداری کنید.

5. اگر از دستمال کاغذی استفاده می کنید آن را پس از استفاده کوتاه دور بریزید و اگر از پارچه استفاده می کنید، در یک حالت بدون سابیدن تا چندین بار بهره ببرید.

6. به هیچ وجه توصیه نمی گردد یک بطری عظیم از مواد ضدعفونی نماینده دستی را در اتومبیل خود نگه دارید، زیرا افزایش گرما ممکن است باعث گردد مواد شیمیایی موجود در ضد عفونی نماینده بخار شوند و در داخل اتومبیل نشت نمایند و باعث ایجاد مسمومیت شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1591

به "راهنمای جامع ضدعفونی کردن خودروی شخصی در برابر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع ضدعفونی کردن خودروی شخصی در برابر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید