سرباز؛ جسور در فرم، پرتوان در محتوا ، نعمت الله و مقدم دوست باز هم تجربه ای بدیع را روی آنتن بردند

به گزارش تور اروپا ارزان، هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله در سریال سرباز تجربه های بدیعی را به اندوخته های قبلی تلویزیون در حوزه سریال سازی اضافه نموده اند.

سرباز؛ جسور در فرم، پرتوان در محتوا ، نعمت الله و مقدم دوست باز هم تجربه ای بدیع را روی آنتن بردند

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، سریال سرباز به عنوان مجموعه تلویزیونی رمضان سال 99 شبکه سه سیما، پخش خود را از اولین شب ماه ضیافت الهی شروع نموده است. سریالی که هادی مقدم دوست کارگردان و محمدرضا شفیعی تهیه نماینده آن بوده و فیلمنامه آن نیز به قلم حمید نعمت الله به نگارش درآمده است.

تصویربرداری این سریال که از آن به عنوان عاشقانه ای حماسی یاد می گردد از بهار سال 1397 شروع شد و پس از یکی دو نوبت توقفِ ناگزیر و ناشی از کمبود بودجه، در دی ماه سال 1398 به خاتمه رسید.

سرباز قرار است در پنجاه قسمت روی آنتن برود و در نتیجه پخش آن پس از خاتمه ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد یافت. این مجموعه تلویزیونی محصول مشترک گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما و ستاد کل نیروهای مسلح (قرارگاه مهارت آموزی) است.

داستان این سریال درباره پزشک وظیفه ای به نام یحیی (آرش مجیدی) و هم خدمتی های اوست. در این میان، یلدا همسر یحیی (الیکا عبدالرزاقی) نیز پابه پای او در ماجراها و اتفاقاتی که پیش می آید حضور دارد. این همراهی با توجه به ویژگی های شخصیت یلدا چالش های جذابی پیش روی این زوج جوان رقم می زند.

در خلاصه داستانی که دست اندرکاران سرباز پیش از شروع در رسانه ها منتشر نموده بودند تنها به یک بیت از حافظ شیرازی اشاره شده بود که: در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع/ شب نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع…

یکی از ویژگی های سریال سرباز تعدد لوکیشن و تنوع جغرافیای بستر داستانی آن است. این سریال در شهرهای مختلفی چون تهران، لواسان، ساوه، قم، زاهدان، اهواز، خرمشهر، آبادان، زابل، قزوین، دماوند، پرند، مشهد و شهرهای کربلا و نجف تصویربرداری شده است.

سریال رمضانی شبکه سوم سیما جلوه های ویژه سنگین و قابل توجهی نیز دارد که آن را از مجموعه های مشابه متمایز می سازد.

یکی دیگر از ویژگی های فرمی این سریال استفاده از گفتار متن (نریشن) است. ناصر طهماسب گوینده و مدیر دوبلاژ باسابقه سینما و تلویزیون به عنوان راوی در سرباز حضور دارد. ضمن این که شخصیت های سریال نیز گاهی به عنوان راوی به صورت اول شخص احساسات و درونیات خود را بیان می نمایند.

سرباز قرار است در پنجاه قسمت روی آنتن برود و پخش آن پس از خاتمه ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد یافت

فهرست بازیگران سرباز نیز نشان دهنده یک ترکیب به ظاهر نامتجانس و حتی عجیب است. جایی که بازیگران پیشکسوتی همچون جمال اجلالی و اسماعیل محرابی در کنار نقش آفرینان جوانی همچون سیاوش خیرابی، گلوریا هاردی، نیما شعبان نژاد، کاوه آهنگر، افسانه کمالی و حتی جواد خواجوی (بازیگر و طنزپرداز اینستاگرامی) حضور دارند. در کنار این افراد باید به فرحناز منافی ظاهر، رویا تیموریان، آرش مجیدی و الیکا عبدالرزاقی نیز اشاره نمود که در کارنامه کاریشان بازی در مجموعه های تلویزیون پربیننده ای دیده می گردد.

اصولاً زوج نعمت الله و مقدم دوست چه در سینما و چه در تلویزیون به خاطر دو ویژگی مهم شناخته می شوند؛ اولین نکته روایت داستان های سهل و ممتنع در فضاهای معمولی، اما به شدت مستعد اتفاقات و رویداهای غافلگیرنماینده است. داستان هایی که ظاهراً پیچیدگی های خاصی ندارد و مبتنی بر مناسبات و روابط اجتماعی آدم هایی از جنس مخاطبان و اطرافیان آنهاست. با این حال فرایند حوادث در عین سادگی، گره ها و چالش هایی دارد که بینننده را با خود همراه می نماید.

دومین نکته، استفاده از توانایی های کمتر دیده شده و کمتر قدردیده بازیگرانی است که شاید در کارهای دیگر تنها گوشه ای از توانایی های خود را به نمایش گذاشته اند. این اتفاق، هم در فیلم های آرایش غلیظ، سر به مُهر و شعله ور و هم در سریال هایی همچون شرایط سفید نمود بیشتری دارد.

اگرچه تنها دو قسمت از سرباز روی آنتن رفته است، اما به خوبی می توان تفاوت بازی بازیگرانی همچون آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، جمال اجلالی و فرحنازمنافی ظاهر را به نسبت کارهای قبلی خبرنگارانن دید.

سرباز نخواسته است تا در قالب های مرسوم و کلیشه ای سریال سازی در ایران قرار بگیرد

با توجه به این که داستان سریال سرباز هنوز در قسمت های ابتدایی است، قاعدتاً نقد و آنالیز فرمی و محتوایی آن هنوز زود است و نمی توان به روشنی از نقاط ضعف و قوت آن گفت، اما آن چه تعیین است این مجموعه تلویزیونی نخواسته است تا در قالب های مرسوم سریال سازی در ایران قرار بگیرد. این نکته در همین دو قسمت در شیوه بازی بازیگران، دیالوگ های جاندار، تصویربرداری و جانمایی دوربین ها، فرم روایت داستان (همراه باگفتار متن) و البته مضمون کنجکاوبرانگیز آن خود را نشان داده است.

چنین مواردی بیش از هرچیز نشان دهنده جسارت و خط شکنی زوج مقدم دوست و نعمت الله است. فیلمسازانی که نشان داده اند چه در مقام نویسنده و چه در صندلی کارگردان، در عین این که انتقال پیغام به بیننده برایشان حائز اهمیت است، احترام به وقت و سطح شعور و مخاطبان را هم درنظر دارند. آنها در آثاری همچون شرایط سفید، سر به مُهر و شعله ور با پرهیز از افتادن به دام کلیشه ها توانستند احساسات متناقض درونی انسان ها را به تصویر بکشند و همراهی تماشاگران و مخاطبان را به خود داشته باشند.

درباره سرباز در روزهای آینده بیشتر خواهیم نوشت و بیشتر نیز خواهیم شنید. سریال در مضمون و شکل ضمن احترام به مخاطب تجربه های بدیعی را به اندوخته های قبلی تلویزیون در حوزه سریال سازی اضافه کند.

4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 796

به "سرباز؛ جسور در فرم، پرتوان در محتوا ، نعمت الله و مقدم دوست باز هم تجربه ای بدیع را روی آنتن بردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرباز؛ جسور در فرم، پرتوان در محتوا ، نعمت الله و مقدم دوست باز هم تجربه ای بدیع را روی آنتن بردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید