طرح جامع ملی مدارس تابستانه مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا شد

به گزارش تور اروپا ارزان، طرح جامع ملی مدارس تابستانه داغ مهارتی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برای نخستین بار در سراسر کشور به وسیله دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا شد.

طرح جامع ملی مدارس تابستانه مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محسن جهانشاهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: با توجه به وسعت دانشگاه فنی وحرفه ای و رسالت کارآفرینی این دانشگاه سلسله مدارس تابستانه داغ مهارتی؛ با هدف ایجاد فرصت در سطح کشور برای اینکه مراکز اندکی از امور آموزشی و پژوهشی متعارف فاصله گرفته و تا میزان ای به شراکت در مسائل روز صنعت و فضای واقعی کسب و کار مشغول شوند، برنامه ریزی و برگزار گردید.

وی اضافه نمود: یکی از مهمترین اهداف مدارس تابستانی این است که دانشجویان آشنایی و ارتباطی مؤثر با نوآوری، فناوری، کار آفرینی و صنعت برقرار نمایند چراکه حوزه دانش را از محدوده دانشگاه فراتر برده و آن را به دایره ای از افراد و نخبگانِ غیر دانشگاهی هم توسعه می دهد.

جهانشاهی توضیح داد: بعلاوه این رویداد با تأکید بر واژه نوآوری و کارآفرینی، می تواند مهارت کسب و کار و کارآفرینی را نه به اسم یک انتخاب، بلکه به اسم یک ضرورت به دانشجویان آموزش دهد و نقش عمده ای در ترویج و اشاعه فرهنگ کارآفرینی علمی وفناوری در انقلاب سوم اطلاعاتی جهان یعنی انقلاب کارآفرینی داشته باشد.

وی تأکید کرد: مبنای اصلی در برگزاری سلسله مدارس تابستانه مهارتی بسترسازی مناسب به منظور ایجاد انگیزش در دانشجویان، اعضای هیأت علمی و مدرسین دانشگاه فنی و حرفه ای در زمینه تفکر سیستمی و استراتژیک، خلق ایده های نو و کاربردی جهت تبدیل به محصول و برطرف احتیاج های بخش های مختلف جامعه اعم از حوزه های مالی و اجتماعی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای توضیح داد: در این راستا سلسله مدارس تابستانه داغ مهارتی از مرداد 1400 مطابق با استاندارد های جهانی طراحی و تدوین و سپس دستورالعمل ها و آیین نامه ها و فرم ها و... به وسیله حوزه رشد و نوآوری مراکز تابعه سراسر کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در مراحل بعدی وبینار توجیهی و تشریح رویداد به وسیله معاونت پژوهش و فناوری کل دانشگاه فنی و حرفه ای جهانشاهی و مدیرکل مراکز رشد و نوآوری برگزار گردید و مدارس تابستانه مهارتی دانشگاه فنی و حرفه ای در 31 استان و 181 مرکز از 1 شهریور 1400 در ده قطب و با موضوع استان های منتخب شروع به کار کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای اعلام کرد: در فراخوان اولیه بیش از 4 هزار نفر ثبت نام کردند و 3075 ایده اولیه ارسال شد. سپس با آنالیز و کارشناسی های اولیه به وسیله شورا های یکپارچه راهبردی مراکز رشد استان ها ایده ها و طرح های دارای شاخصه های فناورانه، نوآورانه و قابلیت تجاری سازی منتخب و 670 ایده به مرحله بعد راه یافتند. با حضور داوران تخصصی مهارتی، کارآزموده و آشنا به مسائل کسب و کار متناسب با زمینه برگزاری 137 ایده جهت داوری نهایی برگزیده شد.

جهانشاهی اضافه نمود: این رویداد در سطح کشور و در بازه زمانی یکم شهریور تا 31 شهریور 1400 و با هدف خروجی محور بودن و در جهت فرهنگ سازی در زمینه فرایند شکل گیری ایده های نو و کارآمد، و ارتقاء سطح کیفی آن ها با قابلیت تجاری سازی، 46 ایده برگزیده انتخاب شد.

وی در انتها گفت: توسعه فضای اشتغال و کسب و کار و کاهش بیکاری، شبیه سازی محیط کسب و کار و چالش های راه اندازی و کارکردن در محیط های استارتاپی، چشبکه سازی بین افراد و مربیان و جامعه پویای هر منطقه، آموزش اصول اولیه و ادبیات حوزه نوآوری و فناوری علمی، آشنا سازی اولیه با تشکیل تیم و کارتیمی و تقسیم وظائف و انواع ارائه و تمرکز بر اجرا و اعتبار سنجی، شناسایی و راهنمایی صاحبان ایده، آشنایی و آموزش دانشجویان، اساتید، اعضای هیات علمی با نوآوری علمی و ایده پروری وتجاری سازی ایده ها و حمایت از ایده ها جهت رسیدن به بهره وری از جمله برنامه ها و مأموریت های دانشگاه برای برگزاری این رویداد ملی قلمداد می گردد.

لازم به ذکر است، 800 ایده از بیش از 60 دانشگاه کشور از جمله صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی نوشیروانی، تهران، صنعتی شریف، فردوسی، مشهد، شهیدچمران و تیم هایی از دانشگاه های فنی حرفه ای کشور و سایر دانشگاه ها به این رویداد ملی ارسال شد. مدرسه تابستانی یکی از برنامه های پیروز و مؤثر در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی معتبر جهانست که سالانه به منظور دانش افزایی و ارتقای مهارت های کاربردی افراد، علی الخصوص دانشجویان در حال تحصیل، قبل از ورود به بازار کار برگزار می گردد و می تواند با توجه به توان علمی و عملیاتی دانشگاه ها، به اسم راهکاری اساسی جهت نیل به سوی دانشگاه های نسل سوم (دانشگاه های کارآفرین) تلقی گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1620

به "طرح جامع ملی مدارس تابستانه مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جامع ملی مدارس تابستانه مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید