علائم قارچ سیاه در بدن چیست؟ ، راه های درمان این عارضه خطرناک

به گزارش تور اروپا ارزان، قارچ سیاه (fungal infections) قرن ها قدمت دارد اما ناگهان نام آن بر سر زبان ها افتاد. ماجرا از وقتی آغاز شد که مبتلایان هندی به نوع کرونای جهش یافته این کشور عوارضی در بدن خود به دلیل ابتلا به این ویروس نشان دادند که تشخیص پزشکان برای این عارضه، قارچ سیاه بود.

علائم قارچ سیاه در بدن چیست؟ ، راه های درمان این عارضه خطرناک

به گزارش خبرنگاران ، اخبار هولناکی از هند در رابطه با این عارضه خطرناک به گوش می رسید، اخباری مثل نابینایی و یا تخلیه چشم بیماران کرونایی به دلیل ابتلا به این عارضه.

در رابطه با پدیده قارچ سیاه در ایران نیز اخبار ضد و نقیضی به گوش می رسد. رییس کمیته ستاد مقابله با کرونای کشوری چند روز پیش در گفت و گو با خبرنگاران تاکید نمود که موارد مربوط به این عارضه در میان بیماران کرونایی در ایران گزارش نشده است اما یک روز بعد دکتر مسعود مردانی گفت که نخستین نمونه های ابتلا به این عارضه را سه ماه پیش رویت نموده است. یکی دیگر از اعضای ستاد مقابله با کرونا یعنی شکوهی نیز به خبرنگاران گفته بود در رابطه با این عارضه بزرگنمایی شده چرا که همواره و در تمامی تاریخ وجود داشته است. به هر حال برای جامعه ای که در التهاب کرونا است و حالا از قارچ سیاه هم می ترسد باید آگاهی بیشتری نسبت به این عارضه وجود داشته باشد.

موکورمیکوز همه جا هست

نخستین نکته ای که در رابطه با قارچ سیاه و یا همان موکورمیکوز وجود دارد این است که همه جا وجود دارد و چیز جدیدی نیست. بعضی تصور می نمایند این عارضه یکی دیگر از میراث شوم ویروس کروناست اما این نظریه درست نیست. در انسان عفونت های قارچی زمانی اتفاق می افتد که یک قارچ مهاجم، ناحیه ای از بدن را به خود اختصاص دهد. قارچ ها می توانند در هوا ، خاک ، آب و گیاهان زندگی نمایند. بعضی قارچ ها نیز وجود دارند که به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می نمایند. مانند بسیاری از میکروب ها که همواره وجود داشته اند اما ضروری است بدانیم همانطور که بعضی از قارچ ها مضر هستند در نقطه مقابل بعضی دیگر از قارچ ها فایده های زیادی برای انسان دارند.

هنگامی که قارچ های مضر به بدن حمله می نمایند از بین بردن آنها سخت است زیرا آنها می توانند در محیط زنده بمانند و فرد دیگری را که سعی در بهبود دارد دوباره آلوده نمایند.

قارچ ها بیشترا بی ضرر هستند اما برای فردی که سیستم ایمنی او در نتیجه بیماری های مختلف از جمله کرونا ضعیف شده می تواند خطرناک باشد.

در این مقاله ، نگاهی می اندازیم که چه کسی بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچی است و علائم و گزینه های درمانی برای بعضی از انواع رایج چیست.

علائم قارچ سیاه

مصرف دگزامتازون و کورتون ها برای درمان بیماری کرونا یکی از عوامل به وجود آمدن قارچ سیاه معرفی می گردد.

علائم عفونت قارچی به نوع آن بستگی دارد ، اما علائم رایج شامل این موارد است: تغییرات پوستی ، از جمله قرمز شدن و احتمالاً ترک خوردن یا لایه برداری از پوست و یا خارش.

تنفس هاگ قارچ سیاه در هوا، روی سینوس ها، یا ریه ها تاثیر می گذارد و حتی می تواند موجب عفونت زخم یا سوختگی روی پوست گردد. این عارضه حتی می تواند تورم صورت، تب، زخم های پوستی و زخم های سیاه داخل دهان را به وجود بیاورد.

وزارت بهداشت هند در روز 14 ماه مه با انتشار بیانیه ای گفت، این بیماری ابتدا به شکل عفونت پوستی در حفره های هوای پشت پیشانی، بینی، گونه ها، و بین ابروها و دندان ها شروع می گردد.

شدیدی ترین نوع این بیماری، عفونتی است که از راه خون به مغز وارد گردد که می تواند موجب از دست دادن بینایی گردد و اگر تحت درمان و کنترل قرار نگیرد بین 20 تا 50 درصد کشنده است.

چطور درمان می گردد؟

اکنون که در هند این عارضه شیوع پیدا نموده بیشتر از هر زمان دیگری راه های درمانی آن بیان می گردد. نخستین چیزی که واضح به نظر می رسد این است که بیماران و افراد مبتلا به کرونا در صورتی که کوچک ترین علائم مربوط به عارضه قارچ سیاه را در بدن خود مشاهده کردند به سرعت به پزشک مراجعه نمایند تا مبادا این عارضه پیشرفت کند و عوارض جبران ناپذیری از خود بر جای بگذارد. اگر فرایند پیشرفت قارچ سیاه در بدن متوقف نشد آنگاه ممکن است به قیمت از دست رفتن جان بیمار نیز بیانجامد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، قارچ سیاه با داروهای ضد قارچ اغلب همراه می گردد و بیشتر از راه تزریق وریدی درمان خواهد شد. رایج ترین دارو برای این عارضه آمفوتریسین ب است که هم اکنون در هند در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار گرفته است.

در بعضی از موارد پزشکان نیز مجبور به عمل جراحی می شوند تا بافت های آلوده به این قارچ را بردارند. قارچ سیاه بینی، چشم، فک و یا حتی بخشی از بافت مغز بیماران را درگیر می نماید.

برای بسیاری نیز این سوال به وجود آمده که چرا عارضه قارچ سیاه در هند بیشتر دیده شد آن هم در حالی که آمریکا مرکز جهانی کروناست؟ پاسخ به این سوال را باید در آب و هوای کشور هند جستجو کرد. قارچ سیاه در آب و هوای مرطوب و گرم به سرعت رشد می نماید.

چه کسانی بیشتر مبتلا می شوند؟

افرادی که به طیف های شدید کرونا مبتلا می شوند داروهای مختلفی مصرف می نمایند که مهم ترین آن دگزامتازون، بتامتازون، هیدروکورتیزون و پردنیزولون هستند. این داروها بستر مناسبی برای رشد قارچ در بدن فراهم می نمایند چرا که بدن ضعیف تر شده و قدرت سیستم ایمنی بدن پایین آمده است.

البته آسیب پذیری بعضی از بیماران در برابر این عارضه بالاست به عنوان مثال بیماران دیابتی و یا افرادی که به دلیل ابتلا به سرطان تحت درمان قرار دارند از جمله این افراد هستند.

گفته می گردد موکوزمیکوز تاریخی بسیار بلند بالا دارد و از 500 سال قبل از میلادمسیح در بشر وجود داشته است.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: euroro.ir شناسه مطلب: 1470

به "علائم قارچ سیاه در بدن چیست؟ ، راه های درمان این عارضه خطرناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم قارچ سیاه در بدن چیست؟ ، راه های درمان این عارضه خطرناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید